יוזמת החגורה והדרך

מתוך המכלול, האנציקלופדיה היהודית
גרסה מ־19:29, 31 בינואר 2021 מאת שמחה וששון (שיחה | תרומות) (קישורים פנימיים, תיקון)
קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
חגורה אחת, דרך אחת - הכלכלות המשתתפות:ירוק - הרפובליקה העממית של סין - מיסדת. חום - כלכלות המשתתפות בפרויקט "חגורה אחת", כחול - כלכלות משתתפות בפרויקט "דרך אחת".

חגורה אחת, דרך אחת (באנגלית: One Belt, One Road או OBOR) היא אסטרטגיית פיתוח גלובלית, שהועלתה בידי מנהיגה של סין שי ג'ינגפינג. האסטרטגיה מתמקדת בקשרים ובשיתוף פעולה עסקיים בין מדינות, ובמיוחד בקשרים בינן לבין הרפובליקה העממית של סין ושאר אירואסיה. התשתית הכלכלית מבוססת על הבנק האסייני להשקעות בתשתיות, וגם ישראל חברה בו[1].

אסטרטגית התכנית

התכנית מבוססת על העקרונות הגאופוליטיים של הלפורד מקינדר לפיהם הכוח נמדד בעיקר על פי השליטה בנתיבי הסחר ובמעבר אנשים וסחורות. כיום 90% מהסחורות עוברות בחוג הנזר שנמתח לחופה הדרומי של אסיה עובר דרך תעלת סואץ ובצפון הים התיכון כאשר ברוב הבסיסים האמריקנים שולטים על הנתיב. מטרתה של סין ליצור נתיב אלטרנטיבי שיחבר את העולם ללא תלות אמריקנית ועל בסיס סיני.

התכנית כוללת שני נתיבים עיקריים:

  • נתיב קרקעי, המכונה "חגורת דרך המשי הכלכלית". שימתח לרוחב סין אסיה ואירופה.
  • נתיב ימי, המכונה "דרך המשי הימית". המבוסס על הנתיב הקיים כבר ומכונה בשם חוג הנזר אבל הסינים מעוניינים לבנות סדרה של נמלים עמוקים בהשקעה סינית בהם יעגנו הספינות.

התכנית עוררה ביקורת רחבה בעולם, בין היתר של מזכיר המדינה של ארצות הברית רקס טילרסון שאמר כי "מדיניות ההלוואות הסינית משחרת לטרף"[2] ומתוארת כתכנית הסינית להשתלטות על העולם. הסינים מצידם מציגים אותה כתכנית לשלום עולמי.

התכנית בפועל

התכנית הושקה בקזחסטן ב-2013 בנאום של הנשיא שי[3].

יישום התכנית עתיד לארוך כמאה שנים על פי ההערכות. והוא כולל סלילת כבישים וקווי רכבת רבים וחפירת ובנית נמלים עמוקים.

חלק מהתכניות נעשות בבצוע סיני רשמי, כמו קווי רכבת בתוך המדינה אבל חלקם מתבצעים בעזרת הלוואות של הבנק הממשלתי הסיני שניתנים באשראי נדיב למדינות נחשלות.

בנובמבר 2014 הודיעה סין כי תקים קרן של 40 מיליארד דולר לקידום המיזם. על פי ההערכה של מורגן סטנלי סין ושותפותיה עתידים להשקיע עד 1.3 טרליון דולר במיזם לאורך מאה שנים[4]. האסטרטגיה מדגישה ומקדמת את חזונה של סין למלא תפקיד משמעותי יותר בנושאים גלובאליים, בתחומים כגון ייצור פלדה[5][6]. התכנית נחשפה בחודשים ספטמבר ואוקטובר 2013, עם מספר פרסומים המפרטים את חזון ה- SREB ו-MSR, בהתאמה. התכנית גם קודמה על ידי ראש הממשלה לי קצ'יאנג, במהלך ביקורים מדיניים באסיה ואירופה.

למרות ריכוז התוכנית ביד סין לא קיימת רשימה מסודרת של המיזמים או רשות מרכזת של כולם. והיא מתבצעת מכוח רוח המפקד של הממשל המרכזי ולחץ המופעל על הממשל המקומי.

קישורים חיצוניים


שגיאות פרמטריות בתבנית:ויקישיתוף בשורה

פרמטרי חובה [ שם ] חסרים

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא יוזמת החגורה והדרך בוויקישיתוף

הערות שוליים

  1. רועי ילינק, ‏ענק וננס: חלומות וחששות ביחסי ישראל-סין, השילוח 13, פברואר 2019
  2. https://translations.state.gov/2018/03/06/remarks-secretary-of-state-rex-tillerson-on-u-s-africa-relations-a-new-framework/
  3. https://webcache.googleusercontent.com/search?q=cache:qrfDwfs_M-MJ:https://www.fmprc.gov.cn/mfa_eng/topics_665678/xjpfwzysiesgjtfhshzzfh_665686/t1076334.shtml+&cd=10&hl=en&ct=clnk&gl=il&client=firefox-b-d
  4. דה מרקר 1.3 טריליון דולר: כך משנה אימפריית הכסף של סין את החיים לאורך דרך המשי החדשה
  5. "One Belt, One Road". Caixin Online. 2014-12-10. נבדק ב-2016-04-13.
  6. "Getting lost in 'One Belt, One Road'" (באנגלית). Hong Kong Economic Journal. 2016-04-12. נבדק ב-2016-04-13.
הערך באדיבות ויקיפדיה העברית, קרדיט,
רשימת התורמים
רישיון cc-by-sa 3.0


שגיאות פרמטריות בתבנית:מיון ויקיפדיה

שימוש בפרמטרים מיושנים [ דרגה ]
חגורה אחת, דרך אחת27937116