לארי פרוסאק

מתוך המכלול, האנציקלופדיה היהודית
גרסה מ־15:30, 3 במרץ 2017 מאת יוסף (שיחה | תרומות) (גרסה אחת יובאה)
קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש

לורנס (לארי) פרוסאק (Laurence Prusak), הוא מומחה לניהול ידע, מחלוצי ניהול הידע בעולם.

לורנס פרוסאק חוקר, מרצה, כותב ספרים ומאמרים ויועץ בניהול ידע בארצות הברית ומחוצה לה. זכה בפרסים בתחום הידע וניהול ארגוניים. הקים ומנהל את המכון לניהול ידע. מנהל בתוכנית המחקר לידע במכללת בבסון. היה מנהל בכיר ביבמ ולפני כן מנהל במרכז ההמצאות העסקיות של ארנסט ויונג.

לימוד על ידי סיפור סיפורים

לארי פרוסאק מאמין בלימוד על ידי מגע ישיר ואישי ועל ידי סיפור סיפורים אמיתיים מחיי הארגון. טוען שלא ניתן למצות את הידע במילה הכתובה ולא בהסבר מילולי. ה Guidelines הם רק חלק מהידע. מנהיגות למשל, לא ניתן להעביר רק במילים. כך גם אומנויות שונות אחרות. לימוד שחיה ורכיבה על אופניים דורשים התנסות ולא ניתן להסתפק בהסבר מילולי. העברת הידע נעשית כאשר האנשים שעושים את העבודה נפגשים פנים אל פנים וחולקים בידע. בפגישות אלה נוצר אמון בין האנשים והידע עובר על ידי שיחה ועל ידי סיפור סיפורים אמיתיים מהחיים. אחרי שהאנשים נפגשים ונוצרו ביניהם קשרים אישיים ויחסי אמון, ניתן להמשיך בקשר גם בדרכים אחרות ולנצל לשם כך את הטכנולוגיה.

העברת הידע דורשת זמן ומקום. כדי שיתבצע לימוד ומעבר ידע צריך לתת לאנשים מקום וזמן כדי שידברו זה עם זה, למשל פינת קפה, חדר מדרגות רחב, חדר אוכל משותף, פגישות מתוכננות הן חלק מן הדרכים לכך. רב הידע הנלמד מתבצע על ידי התנסות ועל ידי עשיית העבודה. רוב האנשים נכונים לשתף ולספר איך הם עושים את עבודתם. כדי שהעברת הידע תתבצע בהצלחה דרוש אמון. הדרך הבסיסית להעברת ידע היא בפגישות פנים אל פנים או בעבודה משותפת לצד בעל הידע. החניכות היא דרך יעילה להעברת ידע גם בימינו. החניכות היא הסיבה שכלכלות של יפן ושל גרמניה הן מהכלכלות המשגשגות של עולמנו.

אנשים מיטיבים ללמוד על ידי התבוננות וסיגול. לא ניתן להסתפק בקריאה בלבד. לימוד על ידי סיפור סיפורים. הדרך האנושית ללמידה לא השתנתה שנים רבות ולא עם ההתקדמות הטכנולוגית. אנשים לומדים על ידי שאלת שאלות, על ידי התנסות, על ידי ניסוי וטעייה, על ידי התבוננות קרובה באנשים אחרים שעושים את העבודה. אי אפשר למדוד ידע או ניהול ידע כמו שאי אפשר למדוד אהבה. אפשר על ידי התבוננות לראות ולהבחין במעבר ידע. הידע של הארגון מובע על ידי המוצרים שלו.אפשר למדוד Outputs אבל לא עד כמה המוצר טוב. מדידה עקיפה כמו מספר פטנטים, מספר מוצרים חדשים, מספר תקלות במוצר הם חלק ממדדים עקיפים.

מבחר מאמרים שכתב

  • The World is Round, Harvard Business Review, 2006
  • Learning from the Internet Giants, Sloan Management Review, 2004
  • The Performance Variability Dilemma, Sloan Management Review, 2003
  • Where do CEO's get their Ideas? Harvard Business Review, 2003
  • Knowing What We Know" (Organizational Dynamics, 2001
  • People who make Networks Work" (Harvard Business Review, 2001
  • Preserving Knowledge in an Uncertain World" (Sloan Management Review, 2001
  • Where did Knowledge Management come from? IBM System, 2001
  • How to Invest Social Capital?" (Harvard Business Review, 2001

מספריו

  • Knowledge Management and Organizational Learning: A Reader by Laurence Prusak Editor, Eric Matson Editor מסת"ב 0199291799, August 2006
  • Storytelling in Organizations: Why Storytelling Is Transforming 21st Century Organizations and Management by John Seely Brown, Laurence Prusak, Stephen Denning, Katalina Groh More Views מסת"ב 0750678208, 2005
  • What's the Big Idea?: Creating and Capitalizing on the Best Management Thinking by Thomas H. Davenport, Laurence Prusak, H. James Wilson מסת"ב 1578519314 ,2003
  • In Good Company: How Social Capital Makes Organizations Work by Don Cohen, Laurence Prusak, Laurence Prusak, Laurence Prusak מסת"ב 087584913X, 2001
  • Working Knowledge by Thomas H. Davenport, Laurence Prusak מסת"ב 1578513014, May 2000
  • Creating Value with Knowledge: Insights from the IBM Institute for Business Value by Lawrence Prusak Editor, Eric Lesser Editor מסת"ב 0195165128, 2003

קישורים חיצוניים