מידען
מידען או מנהל מידע הוא עובד שתפקידו לאסוף, לנתח ולפרש מידע בנושא מסוים. עובד מסוג זה מתאפיין בהבנה מעמיקה בתחום מידע ממוקד. הכישורים הנדרשים לכך הם יכולת לבצע מחקר של שאלות בתחום מומחיותו. לצורך מחקרים אלה צריך עובד מסוג זה לבצע אינטגרציה של מידע ממקורות שונים.
מידענים עובדים בתחומים כגון מדעים, רפואה, עריכת דין, הנדסה, טכנולוגיית המידע, הוראה, כלכלה וארכיטקטורה.
אפיון המקצוע
השימוש השיטתי בניהול ידע החל במלחמת העולם הראשונה[1]. בתקופה זו התמקד ניהול הידע בעיצוב תהליכים ובעיצוב מוצרים.
הידע הזמין דרך רשת האינטרנט, במאגרי המידע שונים ובכלי תקשורת, הוא עצום. עקב כך, המידע הזמין אינו מבוקר, מאורגן ואינו בהכרח מדויק או נכון. אתגר המידען הוא לאתר ולקחת מידע גולמי זה, לסדר, להעריך, לארגן ולנתח אותו לרמת מידע תמציתי, ברור, והכי חשוב- מהימן.
תחומי אחריות
- איסוף, ארגון, ניתוח וסיכום מידע ממקורות שונים
- הבאת מידע מחוץ לארגון פנימה והפצתו לאנשים המתאימים
- ניתוח מידע לצורך הערכת מגמות והשפעתן על הארגון
- ניתוח מידע לצורך קביעת יחסי עבודה עם גורמי חוץ כגון: ספקים או לקוחות
- ניתוח המחייב חשיבה רחבה הקושרת בין נושאים שונים
- עריכת מבדקי מידע
- פיתוח ותחזוקת הטקסונומיה הארגונית
- תמיכה בקהילות ידע- בעיקר במידע
כנגזרת מתחומי האחריות, המידען שותף פעמים רבות בפעילות המודיעין העסקי או בפעילות ניהול ידע
מקורות המידע
המידען עושה שימוש במקורות מידע שונים לצורך ביצוע עבודתו. להלן פירוט של מקורות ידע עיקריים בהם הוא עשוי לעשות שימוש:
- ספרים
- מאמרים בעתונים מקצועיים - מחקרים אקדמאיים למשל
- מחקרים של חברות אנליסטים
- מאמרים באינטרנט
- מערכת ניהול ידע פנים ארגונית
- בלוגים
- אתרי ויקי
- מידע מעמיתים באמצעות: שיחות, כנסים, רשתות חברתיות, רשתות חברתיות מקוונות ופורומים באינטרנט.
כלים לעבודה
בנוסף לכלים המהווים מקורות מידע, עשוי המידען להשתמש בכלים המסייעים לו לאתר ולנתח מידע רלוונטי. עובד הידע מסתיע בכלים ממוחשבים למציאת ולניתוח מידע ובכלים לשיתוף פעולה עם אנשים אחרים (Collaboration). דוגמאות לכלים כאלה:
- מנועי חיפוש
- כלי בינה עסקית
- כלים לתקשורת מילולית כמו כלי מסרים מידיים, כלים לועידת וידאו
- כלים לניהול תוכן ארגוני (Enterprise Content Management)
- מוצרי Portal
תהליכי העבודה
על מנת לבצע את תפקידו באופן נאות, נדרש עובד ידע לבצע מספר תהליכים שממוקדים בטיפול במידע:
- השגת המידע - השגת מידע ממקורות שונים
- סינון - בחירת המידע הרלוונטי מתוך המידע שהושג
- ניתוח המידע
- הסקת מסקנות והצבת משמעויות הנובעות מהמסקנות
ראו גם
ניהול ידע | ||
---|---|---|
כללי | ניהול ידע • ניהול תוכן • מבחן אמילי • למידה ארגונית • פער הידיעה-עשייה • עובד ידע • תרבות ארגונית | |
נושאים משלימים | נתונים • מידע • ידע • מדעי המידע • מערכת מידע • מידענות • מידען • מערכת תומכת החלטה • עיבוד נתונים | |
אישים | לארי פרוסאק |
הערות שוליים
- ^ William Patterson Sheridan, "HOW TO THINK LIKE A KNOWLEDGE WORKER - A guide to the mindset needed to perform competent knowledge work", 2008, The United Nations Public Administration Network