המכון הדמוקרטי

מתוך המכלול, האנציקלופדיה היהודית
קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש

המכון הדמוקרטי (בשמו המלא: המכון הדמוקרטי – חברה וחינוך, עד 2018: המכון לחינוך דמוקרטי) הוא ארגון חברה אזרחי ללא כוונת רווח, הפועל מאז שנת 1998 לקידום תרבות דמוקרטית בישראל.

מנכ"לי המכון משנת 2014 הם מיכל גלבוע-אטר ויותם טרון.

תרבות דמוקרטית

תרבות דמוקרטית רואה באחריות הקהילה להביא את ייחודיותו של כל אדם (חוזקות, צמיחה ודעה) לידי ביטוי, מקדמת שותפות ודיאלוג בין בני אדם, מטפחת יחסי גומלין בין היחיד לקהילה ולסביבה, ובדרך זו שואפת ליצירת חברה שוויונית, הוגנת, צומחת ובת קיימא.

תרבות דמוקרטית, על פי תפיסת המכון, מבוססת על 4 עקרונות:

  • מחלוקת מהווה מרחב לדיאלוג המאפשר יצירת הסכמות סביב בעיות מורכבות
  • רב-תרבותיות ומגוון חברתי מייצרים שפע והזדמנות
  • קהילתיות היא מנוף לצמיחת היחיד והחברה
  • חשיבה ביקורתית היא מנוף להשתתפות חברתית יוצרת

פעילות המכון

המכון רואה בחינוך ובתהליכים קהילתיים וחברתיים כלים מרכזיים לקידום מטרותיו. רבים מהמיזמים שהקים זוכים להצלחה רבה ומשפיעים ברמה ארצית ומקומית על החינוך והחברה בישראל.

המכון מפעיל מספר רב של תוכניות ותחומים, אשר המרכזיים שבהם הם:

  • תוכנית "חלוץ חינוכי" – תוכנית המכשירה אנשי חינוך איכותיים ("חלוצים") לניהול ולתפקידי מנהיגות בבתי ספר בפריפריה החברתית והגאוגרפית בישראל. התוכנית, הפועלת משנת 2009 בשיתוף ובחסות משרד החינוך וקרנות נדבנות, פועלת בכל מגזרי החברה הישראלית. נכון לשנת 2019, לתוכנית מעל 300 בוגרים, אשר חלקם הגדול נושא בתפקידי ניהול והובלה במערכת החינוך, וכ-270 חלוצים פעילים בכ-70 בתי ספר ברחבי ישראל.
  • התחום המוניציפלי - דמוקרטיה מקומית, המפעיל מגוון תוכניות לקידום שיתוף ציבור ומשילות משתפת ברשויות מקומיות, וכן תהליכי פיתוח והטמעה של מודלים חינוכיים מקומיים חדשניים.
  • תחום הגיל הרך, העוסק בפיתוח ובהטמעת מודלים חינוכיים חדשניים המפתחים חשיבה, התמודדות ודיאלוג בקרב צוותי הוראה בגני הילדים. בנוסף, עוסק התחום בפיתוח מדיניות חינוך הגיל הרך, יחד עם משרד החינוך.
  • תוכנית התחל"ה (התמחות, חונכות, למידה), בשיתוף ג'וינט-אשלים ומשרד החינוך – תוכנית חינוכית אשר פותחה על ידי המכון על בסיס תוכנית Big Picture Learning[1] מארצות הברית. התוכנית מציעה מענה חדש באשר לתפקיד בית הספר בעולם החינוכי ומשלבת בינו ובין הקהילה, בין היתר באמצעות שילוב תלמידים בעולם התעסוקה באמצעות ליווי על ידי מנטורים מהקהילה עצמה.
  • תחום מחקר והערכה – פועל בתחום מדידה והערכה של תוכניות חינוכיות וחברתיות על בסיס עקרונות התרבות הדמוקרטית. התחום פיתח, בין היתר, את מודל ימ"ה (ידע, מיומנויות, הרגלים) המשמש להערכה חלופית ודיאלוגית של תהליכי למידה.
  • תחום מו"פ – עוסק בפיתוח עבור המכון עצמו ובהטמעת תהליכי פיתוח חדשניים והשתתפותיים בארגונים.

בנוסף, מלווה המכון מספר מסלולים אקדמיים המקדמים תרבות וחינוך דמוקרטיים:

התנהלות דמוקרטית

המכון מתנהל בעצמו על פי עקרונות דמוקרטיים הכוללים, בין היתר, תהליכי קבלת החלטות שיתופיים בכל רמות הארגון. בין המנגנונים הפועלים במכון ניתן למנות את "פורום תנאי העסקה" – פורום משותף, הכולל עובדים, המוסמך לקבל החלטות הנוגעות לתנאי ההעסקה של כלל העובדים במכון, מנגנון בחירת מנכ"לים בשיתוף עובדי המכון, גיבוש תוכנית אסטרטגית רב-שנתית על ידי כלל עובדי המכון ועוד.

בשנת 2018 זכה המכון בתו תקן עולמי מטעם ארגון Worldblu[2], כארגון עבודה מבוסס חופש ואמון. המכון הוא הארגון הראשון, והיחיד עד כה, אשר זכה בתו תקן זה במזרח התיכון.

פסיק

המכון מוציא לאור את המגזין המקוון "פסיק", הדן בדילמות ופרקטיקות מעולם התרבות הדמוקרטית, דוגמת רב-תרבותיות, השתתפותיות, דיאלוג ועוד.

עד כה יצאו לאור 8 מגזינים מקוונים:

קישורים חיצוניים

הערות שוליים

  1. ^ Big Picture Learning, www.bigpicture.org
  2. ^ WorldBlu LLC, The Institute for Democratic Education, www.worldblu.com (באנגלית)
Logo hamichlol 3.png
הערך באדיבות ויקיפדיה העברית, קרדיט,
רשימת התורמים
רישיון cc-by-sa 3.0