זוניה באבר

מתוך המכלול, האנציקלופדיה היהודית
קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש

שגיאת לואה ביחידה יחידה:תבנית_מידע בשורה 261: תבנית מדען ריקה. זוניה באבראנגלית: Zonia Baber;‏ 18621956) הייתה גאוגרפית וגאולוגית אמריקאית, הידועה בעיקר בזכות פיתוח שיטות וכתיבת ספרים בהוראת הגאוגרפיה.[1] היא הייתה מראשוני החוקרים בתחום חינוך גאוגרפי, כאשר הגאוגרפיה נכנסה כמקצוע חשוב בבתי הספר בארה״ב. תורתה הדגישה למידה חווייתית דרך עבודת שטח וניסויים.

קריירת חינוך והוראה

נולדה בשם מרי אריזונה באבר במחוז אדגר, שבאילינוי, ב-24 באוגוסט 1862, כילדה אמצעית במשפחת חקלאים. אביה, נפטר שהייתה בת שנתיים, ואמה נישאה שנית. מכיוון שעיירת הולדתה של באבר לא הציעה חינוך מעבר לבית הספר היסודי, היא נסעה לפריז, אילינוי כדי ללמוד בבית הספר התיכון, שם התגוררה אצל דודה. לאחר סיום התיכון למדה במכללה להוראה וחינוך במחוז קוק (Cook County Normal School), שהכשיר אותה כמורה.[1]

בזמן הכשרתה להוראה, היא למדה אצל פרנסיס ויילנד פרקר (אנ') שניהל את המכללה הזאת, ודגל בהוראה פעילה מתוך היותו תומך בחינוך פרוגרסיבי, כפי שנוסח מאוחר יותר על ידי ג'ון דיואי. פרקר שאב את דעותיו גם מפילוספים אירופאיים כמו פסטוצ׳אלי ורוסו. הוא הירבה לעסוק גם בגאוגרפיה, ופרסם בשנת 1884 ספר על עקרונות הוראת הגאוגרפיה. זוניה באבר המשיכה את דרכו.[2]

באבר החלה את הקריירה שלה כמנהלת בית ספר פרטי בין השנים 1886–1888. לאחר מכן למדה במוסד להשכלה על תיכונית, במחוז קוק שהפך מאוחר יותר לאוניברסיטת שיקגו. שם שימשה כראש המחלקה לגאוגרפיה בין השנים 1890–1899. היא הדגישה את התלות ההדדית של הגאוגרפיה, עם למודי ההיסטוריה ומדעי הטבע. הקורסים האלה התמקדו בעיקר ביסודות הגאוגרפיה, גאוגרפיה רגיונלית, מטאורולוגיה וגאוגרפיה מתמטית.[3] באותו הזמן למדה באבר במחלקה לגאולוגיה, במחזור הראשון שקיבל נשים. היא קיבלה את התואר הראשון במדעים בשנת 1904.

בשנים 1901–1921 באבר עבדה כפרופסור חבר וכראש התוכנית בגאוגרפיה ובגאולוגיה במחלקה לחינוך באוניברסיטת שיקגו. כשמדובר בהוראה, זוניה באבר העדיפה להתמקד בעבודת שטח - מה שאפשר לתלמידיה לפעול ולגלות תופעות, במקום לשנן עובדות. שיטות ההוראה החוויתית הזאת, שהיא יישמה אותן בעצמה, משמשות גם בהווה.[4] באבר קידמה סיורי שטח והתנסות ממקור ראשון ולא שינון עובדות והגדרות, אך היא גם פעלה לשיפור אמצעי הלמידה המקובלים. במהלך תקופתה כיו"ר הליגה הבינלאומית לנשים לשלום וחופש (WILPF), היא הקימה ועדה לבחינת ספרי לימוד במטרה להחליף ביטויים ומושגים קיימים או לא הולמים באלה שנועדו להפסיק את הנצחת דעות קדומות שליליות.[4]

בתחילת המאה העשרים, פרסמה זוניה באבר ספרים בדידקטיקה של הגאוגרפיה לבתי ספר יסודיים, ובהמשך ספרים בדידקטיקה של הוראת גאוגרפיה רגיונלית של אסיה ואירופה. כמו כן פרסמה מאמרים שעוסקים בעקרונות וביחודה של הגאוגרפיה בעשור הראשון של המאה ה-20. בשנת 1920 פרסמה באבר את "הצעה לשינוי שמות של קווי הרוחב בכתב העת לגאוגרפיה": במקום חוג הסרטן וחוג הגדי, היא הציעה לכנותם - החוג הטרופי הצפוני והחוג הטרופי הדרומי. בהווה שני המונחים מקובלים בעולם אף כי לא בוצע שינוי שמות רשמי.[5]

חברה גאוגרפית ופעילות חברתית

בשנת 1898 ייסדה באבר את החברה הגיאוגרפית של שיקגו. היא כיהנה כנשיאה והייתה מעורבת בחברה במשך 50 שנה.[6] בשנת 1948 קיבלה פרס מפעל חיים.

זוניה באבר הייתה מעורבת בנושאים חברתיים לאורך כל חייה. כפמיניסטית ואנטי-אימפריאליסטית, היא הצטרפה וגם יזמה פעילויות להאבק באפליה, גזענות וחוסר סובלנות. היא הייתה תומכת בזכות הבחירות של הנשים בארצות הברית, ובשנת 1926 ייצגה את נשות פוארטו ריקו בהרחבת זכויות הנשים. בעבר הטיפה למורים, ליצור עם התלמידים קשרים בינלאומיים דרך לימודי הגאוגרפיה לסולידריות בינלאומית. אבל באותו הזמן, ביקרה את השימוש שהמעצמות הקולוניאליות האירופאיות עושות בידע הגאוגרפי והכרטוגרפי לחיזוק שליטתם האימפרליאלית.[1]

באבר שימשה יו"ר הליגה הבינלאומית לנשים לשלום וחופש, וכן כחברה בוועד המנהל של האגודה הלאומית לקידום של אנשים צבעוניים (NAACP) בשיקגו. הייתה בוועדת מועדון הנשים בשיקגו היא כתבה ופרסמה את דעותיה במאמרים על זכויות נשים ומיעוטים בכתבי עת שונים.

זוניה באבר נפטרה ב-10 בינואר 1956.

רשימת פרסומים

  • (with Wallace W. Atwood) 'Geography,' The Elementary School Teacher and Course of Study 1, p. 42 (1900).
  • (with Wallace W. Atwood) 'Geography,' The Elementary School Teacher and Course of Study 1, p. 130 (1900).
  • (with Wallace W. Atwood) 'Geography,' The Elementary School Teacher and Course of Study 1, p. 183 (1900).
  • (with Wallace W. Atwood) 'Geography,' The Elementary School Teacher and Course of Study 1, p. 284 (1900).
  • 'Geography,' The Elementary School Teacher and Course of Study 1, p. 788 (1901).
  • 'Geography,' The Elementary School Teacher and Course of Study 2, p. 48 (1901).
  • 'Geography,' The Elementary School Teacher and Course of Study 2, p. 108 (1901).
  • 'Geography,' The Elementary School Teacher and Course of Study 2, p. 194 (1901).
  • 'Geography,' The Elementary School Teacher and Course of Study 2, p. 346 (1902).
  • 'Field work in the elementary school,' The Journal of Geography 4, p. 18 (1905).
  • 'The scope of geography,' The Journal of Geography 4, p. 386 (1905).
  • 'A lesson in Geography—From Chicago to the Atlantic,' The Elementary School Teacher 7, p. 458 (1907).
  • 'The teaching of the geography of the continent of Eurasia,' The Elementary School Teacher 7, p. 519 (1907).
  • 'Conservation of important geographical areas for educational purposes,' The Journal of Geography 11, p. 287 (1913).
  • 'Lost opportunities in teaching geography,' The Journal of Geography 14, p. 296 (1916).
  • 'The oceans: our future pastures,' The Scientific Monthly 3, p. 258 (1916).
  • 'A proposal for renaming the solar circles,' The Journal of Geography 19, p. 245 (1920).
  • (with E.G. Balch) 'Problems of education,' in Occupied Haiti, ed. E.G. Balch, NY: The Writer's Publishing Company, p. 93 (1927).
  • 'Peace Symbols,' Chicago Schools Journal 18, p. 151 (1937).
  • 'Moral Issues,' in The Negro Problems of the Community to the West, Report of the Commission on Intercommunity relationships of the Hyde Park-Kentwood Council of Churches and Synagogues, p. 28 (1940).
  • Peace Symbols, Chicago: Women's International League for Peace and Freedom (1948).

קישורים חיצוניים

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא זוניה באבר בוויקישיתוף

הערות שוליים

  1. ^ 1.0 1.1 1.2 Leila McNeill, The Woman Who Transformed How We Teach Geography, Smithsonian Magazine (באנגלית)
  2. ^ Hayden Lorimer, Charles W. J. Withers, Geographers: Biobibliographical Studies, Volume 30, Bloomsbury Publishing, 2015-12-14, מסת"ב 978-1-4411-7059-0. (באנגלית)
  3. ^ The School Journal, 1895. (באנגלית)
  4. ^ 4.0 4.1 Dana Hunter, Zonia Baber: "The Public May Be Brought to Understand the Importance of Geography", Scientific American Blog Network (באנגלית)
  5. ^ Baber, Zonia (1920). A Proposal for Renaming the Solar Circles.
  6. ^ The Geographic Society of Chicago, The Geographic Society of Chicago (באנגלית)
Logo hamichlol 3.png
הערך באדיבות ויקיפדיה העברית, קרדיט,
רשימת התורמים
רישיון cc-by-sa 3.0