מיל מי-26
![]() | |||
מאפיינים כלליים | |||
---|---|---|---|
סוג | מסוק תובלה כבד | ||
קוד נאט"ו | הִלוֹ – Halo | ||
מדינת מקור |
![]() ![]() | ||
יצרן | מיל | ||
טיסת בכורה | 14 בדצמבר 1977 | ||
תקופת שירות | 1980–הווה (כ־45 שנים) | ||
צוות | 5 | ||
נוסעים | 90 נוסעים או 60 אלונקות עם | ||
מפעיל ראשי |
חיל האוויר הסובייטי אירופלוט | ||
| |||
תרשים | |||
![]() |
מיל מי-26 או מי-26 (באנגלית: Mil Mi-26, ברוסית: Ми-26. קוד נאט"ו: הִלוֹ – Halo) הוא מסוק תובלה כבד רוסי, תוצרת חברת מיל.
עם יכולת נשיאה של למעלה מ-20 טונות, מקום ל-90 חיילים (בדומה ל-C-130 הרקולס) וזוג מנועים בכוח 11,400 כ"ס כל אחד, המפעילים רוטור בעל שמונה להבים; הוא נחשב למסוק הגדול והעוצמתי ביותר בעולם הנמצא בייצור סדרתי[1]. למעלה מ-310 מסוקי מי-26 יוצרו עד כה והוא נמצא בשירות אזרחי וצבאי במספר מדינות, כולל ברוסיה, סין, מקסיקו וירדן.
היסטוריה

לאחר כישלון פיתוחו של המסוק הכבד מיל מי-12 בראשית שנות ה-70, החלה לשכת התכנון של מיל בפרויקט חדש שכונה "איזדליה 90" (Izdeliye 90) ולאחר מכן קיבל את הסימון הרשמי Mi-26. הדרישה המרכזית הייתה שמסתו הריקה תהיה פחות ממחצית ממשקל ההמראה המרבי. את המסוק תכנן המהנדס מאראט טישצ’נקו, תלמידו של מייסד הלשכה מיכאיל מיל. המי-26 נועד להחליף את המיל מי-6 והמי-12 ולשמש מסוק תובלה כבד לשימושים צבאיים ואזרחיים, עם נפח תא מטען וכושר נשיאה כפולים בהשוואה למי-6. מטרתו המרכזית הייתה לשנע ציוד צבאי כבד, בהם נגמ"שים אמפיביים במשקל 13 טון וטילים בליסטיים טקטיים, אל אזורים מרוחקים לאחר שהובאו בטיסות תובלה אסטרטגיות כמו האנטונוב An-22 והאיליושין Il-76. טיסת הבכורה של המי-26 התקיימה ב-14 בדצמבר 1977, וייצור הסדרה החל באוקטובר 1980. עד לשנת 1985 היה המסוק בשירות צבאי ומסחרי מלא בברית המועצות[2].
המי-26 היה המסוק הראשון שיוצר עם רוטור ראשי בן שמונה להבים, ונבנה כך שיוכל להמשיך לטוס גם במקרה של כשל באחד ממנועיו באמצעות מערכת איזון עומס. אף שמסתו הריקה דומה לזו של המי-6, יכולתו לשאת מטען של עד 20 טון הפכה אותו למסוק הייצור הגדול והכבד בעולם, שני רק למי-12 הניסיוני. תיבת ההילוכים הייחודית שלו, במשקל 3,639 ק"ג, תוכננה במיוחד כדי לעמוד בהספק של 14,700 קילוואט תוך שימוש במבנה מפוצל-מומנט עם צירי איזון, ונחשבת להישג הנדסי בולט. המסוק שבר ב-3 בפברואר 1982 את שיא העולם של הפדרציה הבין-לאומית לאווירונאוטיקה בהרמת מטען: 56,768.8 ק"ג לגובה 2,000 מטר, שיא שהוא עודנו מחזיק נכון ל-2025[3].
ב-19 באוגוסט 2002 הופל מסוק מי-26 של חיל האוויר הרוסי על ידי בדלנים צ'צ'נים, שירו טיל כתף לעברו וגרמו לו להתרסק בשדה מוקשים. מתוך 142 איש שהיו על המסוק, 127 חיילים וקצינים נהרגו, באסון התעופה הקטלני ביותר בהיסטוריה שבו היו מעורבים מסוקים. היה זה גם אסון התעופה הגדול ביותר שספג חיל האוויר הרוסי. בנוסף, יום ההפלה היה היום הקטלני ביותר במלחמת צ'צ'ניה מאז שנת 1999[4].
משתמשות עיקריות
מאפיינים
- צוות: 5, כולל 2 טייסים, נווט, טכנאי טיסה ומהנדס טיסה
- מטען: 90 חיילים, 63 נוסעים יישובים, או 60 אלונקות; סך הכל מטען במשקל 20,000 ק"ג
- אורך: 40.02 מטר
- גובה: 8.14 מטר
- רוחב: 32 מטר
- קוטר רוטור ראשי: 32 מטרים (105 רגל)
- משקל המראה מקסימלי: 56,000 קילוגרם (123,000 ליברות)
- הנעה: 2 מנועי טורבינת גז לוטרב D-136 (11,400 כ"ס כל אחד)
- מהירות מרבית מותרת: 159 קשר (295 קמ"ש)
- טווח: 500 ק"מ (עם 7,700 ק"ג מטען)
ראו גם
קישורים חיצוניים
הערות שוליים
- ↑ The Worlds Largest Helicopter: Mil Mi-26, Aviators Database
- ↑ Mil Mi-26, Avia Star
- ↑ Heaviest load lifted by helicopter, Guinness World Records
- ↑ PlaneCrashInfo.com site, ACCIDENT DETAILS
מיל מי-2641713228Q336150