רבי משה הגולה מקיוב (הראשון)

מתוך המכלול, האנציקלופדיה היהודית
קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש

רבי משה הגולה מקיוב היה רב בתקופת הראשונים, מתלמידי רבנו תם. עמד בקשרי מכתבים עם רבי שמואל בן עלי ראש ישיבת בגדד.

ביוגרפיה

רבי משה נולד בקייב והוא החכם התלמודי היחיד שחי בה בתקופה זו,[1] אברהם אפשטיין שיער שעזב את מזרח אירופה לאחר גירוש היהודים מקייב ב-1124,[2] אפרים אלימלך אורבך דחה את דבריו[3] בטענה שהיה תלמיד רבנו תם ובשנה זו רבנו תם היה עדיין צעיר,[4] רמי ריינר הוסיף על טענה זו שלא סביר ששמעו של רבנו תם הגיע למזרח אירופה לפני שנות הארבעים של המאה ה-12.

רבי משה התכתב עם רבי שמואל בן עלי ראש ישיבת בגדד וקבל ממנו גירסאות ישנות של התלמוד בבלי ושמועות הלכתיות שונות.

רבי משה דן בסוגיית ביטול חמץ ברוב עם רבי שמואל בן עלי ורבנו תם. בעקבות כך, שיער רמי ריינר שלימודו אצל רבנו תם היה בשנות החמישים, משום שבשנים אלו עסק רבנו תם בסוגיות אלו באופן אינטנסיבי ואף התפלמס עליהם עם רבנו משולם והראב"ן.

ישראל תא-שמע סבר שאת התכתבותו עם בן עלי קיים בעת שהותו בצרפת, ריינר חלק על דבריו וטען שהיה זה לאחר ששב לקייב.

הלכות בשם רבנו תם שנמסרו בשמו קיימות בדין יין נסך,[5] בדין ביטול חמץ בשישים, בשם רבי שמואל בן עלי מובאת ממנו שומעה בנושא טענת "מאיס עלי" בכתובת אישה,[6] ובשאלה האם חליצה קודמת או שמא ייבום קודם.[7]

לקריאה נוספת

הערות שוליים

  1. ^ ישראל תא-שמע, 'לתולדות היהודים בפולין במאות הי"ב-י"ג', ציון נג עמ' 351 הערה 16 (המאמר זמין לצפייה במאגר JSTOR לאחר הרשמה)
  2. ^ אברהם אפשטיין, תולדות חייו, מאנטסשריפט, חלק ל"ט צד 511 וחלק מ' צד 135
  3. ^ כן הוסיף שלא ידוע גירוש יהודים בשנה זו, אלא רק שרפה גדולה בקייב.
  4. ^ אפרים אלימלך אורבך, בעלי התוספות, מוסד ביאליק עמ' 225.
  5. ^ ספר הישר חלק החידושים תשכח
  6. ^ שו"ת מהר"ם ד"ב סימן תצד - מהר"ם ד"ל סימן תמג
  7. ^ רבי יהודה בן קלונימוס משפיירא, ערכי תנאים ואמוראים, מהדורת בלוי, ניו יורק תשנ"ד חלק א עמ' שעג, באתר היברובוקס
Logo hamichlol 3.png
הערך באדיבות ויקיפדיה העברית, קרדיט,
רשימת התורמים
רישיון cc-by-sa 3.0