אוניות המערכה מסדרת סבסטופול

מתוך המכלול, האנציקלופדיה היהודית
גרסה מ־21:30, 19 בדצמבר 2020 מאת מוטיאל (שיחה | תרומות) (החלפת טקסט – "שריפה" ב־"שרפה")
קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש


שגיאות פרמטריות בתבנית:אונייה

פרמטרים ריקים [ מצבה כיום ] לא מופיעים בהגדרת התבנית

אוניות המערכה מסדרת סבסטופול
אוניית פולטבה
אוניית פולטבה
אוניית פולטבה
תיאור כללי
סוג אונייה אוניית מערכה
צי צי האימפריה הרוסית, הצי הסובייטי
סדרה סבסטופול
סדרה עוקבת אוניות המערכה מסדרת אימפרטריצה מריה
אוניות בסדרה "סבסטופול" (הקומונה הפריזאית),
"פולטבה" (מיכאיל פרונזה),
"פטרופבלובסק" (מאראט),
"גאנגוט" (מהפכת אוקטובר).
ציוני דרך עיקריים
מספנה מפעל בלטייסקי ומפעל אדמירליות בסנקט פטרבורג
הוזמנה 17 בדצמבר 1908
הושקה 16 ביוני 1911
תקופת הפעילות במהלך דצמבר 1914 – הווה
אחריתה הוצאו משירות
מידות
הֶדְחֶק 23,288 טון (סטנדרטי);
25,850 טון (מקסימלי)
אורך 181.2 מטרים
רוחב 26.89 מטר
שוקע 8.50 מטר
נתונים טכניים
מהירות מהירות נקובה: 16 קשרים ;
מהירות מקסימלית: 23 קשרים
גודל הצוות 1,125 קצינים ומלחים
טווח שיוט 4,000 מיל ימי
הנעה 25 דודי קיטור, 10 טורבינות קיטור
אמצעי לחימה
שריון גוף האונייה:225 מ"מ,
בתי הצריח: בין 76 ל-203 מ"מ
חימוש 12 תותחים 305 מ"מ, 16 תותחים 120 מ"מ, 4 מערכות טורפדו

אוניות המערכה מסדרת סבסטופול היו אוניות המערכה שנבנו עבור הצי הרוסי הקיסרי לקראת מלחמת העולם הראשונה.

היסטוריית בנייה

לאחר מלחמת רוסיה-יפן האימפריה הרוסית איבדה חלק משמעותי של הצי. בנוסף לצורך לחידוש הצי היה צורך להפיק לקחים מהמלחמה במהלך החידוש. אחד הדרישות החדשות היה להגדיל את יכולת האונייה להמשיך בתפקוד לאחר מספר פגיעות.

על תחילת הבנייה הוחלט על ידי ניקולאי השני ב-17 בדצמבר 1908. הדומה אמנם הכירה בחשיבות בניית האוניות אך התנגדה לתקצוב הענק הנדרש. בסופו של דבר בעקבות התערבות של פיוטר סטוליפין נושא התקצוב מצא את פתרונו והיה ניתן להתחיל בקידום הפרויקט.

בניית כל ארבע האוניות בסדרה החלה באותו יום 3 ביוני 1909 ב-2 מפעלים של סנקט פטרבורג. התכנון היה לסיים את הבנייה כבר בשנת 1912. בעקבות בעיות תקצוב הבנייה התעקבה. רק במהלך יוני-ספטמבר 1911 האוניות ירדו למים. גם לאחר מכך היו עיכובים באספקת חימוש ומערכות הנעה לאוניות.

האוניות נכנסו לשרות לקראת תחילת מלחמת העולם הראשונה. מהתאם למדיניות הפיקוד העליון האוניות לא עזבו את תחומי המפרץ הפיני ולמעשה לא השתתפו באף קרב ימי במהלך מלחמה זו. תרומתם צומצמה להשתתפות בהצבת מוקשים וליווי אוניות אחרות. אמנם נוכחותם הרתיע את הצי הגרמני מפעילות התקפית באזור.

במהלך שנות ה-30 אוניות שהיו בשרות עברו חידוש מערכות נשק, פיקוד ושליטה ושיפוץ כללי.

סבסטופול

האונייה נכנסה לשרות פעיל ב-17 בנובמבר 1914. במהלך מלחמת העולם הראשונה האונייה הוצבה בהלסינקי (שהיה אז בתחומי האימפריה הרוסית). בעקבות הסכם ברסט ליטובסק אוניות הצי הרוסי היו צריכות לעזוב את פינלנד ובהתאם לכך האוניה עברה לקרונשטט. במהלך מלחמת האזרחים ברוסיה האוניה השתתפה בהגנת על סנקט פטרבורג ובשנת 1921 בדיכוי מרד קרונשטט. באותה שנה שמה של האונייה השתנה ל"הקומונה הפריזאית". בשנת 1929 סוכם להעביר את האוניה לים השחור במטרה לחזק את צי הים השחור.

במהלך מלחמת העולם השנייה האוניה השתתפה בקרבות ובהעברת אספקה לסבסטופול הנצורה. ב-31 במאי 1943 לאונייה הוחזר שמה המקורי.

לאחר מלחמת העולם השנייה האוניה הוצבה בסבסטופול. בשנת 1954 היא הוצאה משרות והפכה לאונית הדרכה. בשנים 1956-1957 האוניה הוצאה משרות והועברה למיחזור מתכת.

פולטבה

האונייה נכנסה לשרות פעיל ב-4 בדצמבר 1914. במהלך מלחמת העולם הראשונה האונייה הוצבה בהלסינקי (שהיה אז בתחומי האימפריה הרוסית). בעקבות הסכם ברסט ליטובסק אוניות הצי הרוסי היו צריכות לעזוב את פינלנד ובהתאם לכך האוניה עברה לקרונשטט. ב-24 בנובמבר 1919 התרחשה שרפה גדולה על האוניה. האוניה נפגעה קשה מאד. במהלך שנים היו תוכניות לשקם אותה אך למעשה היא לא שוקמה ולא חזרה לשרות. חלק מתותחי האוניה פורקו והועברו לולדיווסטוק בו הם שולבו במערכת הגנת החוף. יתר חלקי האוניה בסופו של דבר הועברה למיחזור מתכת.

פטרופבלובסק

האונייה נכנסה לשרות פעיל ב-24 בדצמבר 1914. במהלך מלחמת העולם הראשונה האונייה הוצבה בהלסינקי (שהיה אז בתחומי האימפריה הרוסית). בעקבות הסכם ברסט ליטובסק אוניות הצי הרוסי היו צריכות לעזוב את פינלנד ובהתאם לכך האוניה עברה לקרונשטט. במהלך מלחמת האזרחים ברוסיה האוניה השתתפה בהגנת על סנקט פטרבורג ובשנת 1921 צוות האוניה השתתף במרד קרונשטט. באותה שנה שמה שונה ל"מאראט".

במלחמת החורף אונייה השתתפה בהפגזות של החוף הפיני. עם תחילת מלחמת העולם השנייה האונייה השתתפה בהגנת הלנינגרד הנצורה. ב-23 בספטמבר 1941 האונייה נפגעה קשה מפגיית הפצצת אוויר. למרות שהיא לא יכלה לנוע, תותחים שלה היו פעלים במהלך כל המערכה על העיר. ב-31 במרץ 1943 לאוניה הוחזר שמה המקורי.

לאחר המלחמה האונייה הוכרזה כאונית הדרכה ובשנת 1953 הוצאה משרות והועברה למיחזור מתכת.

גנגוט

האונייה נכנסה לשרות פעיל ב-26 בדצמבר 1914. במהלך מלחמת העולם הראשונה האונייה הוצבה בהלסינקי (שהיה אז בתחומי האימפריה הרוסית). בעקבות הסכם ברסט ליטובסק אוניות הצי הרוסי היו צריכות לעזוב את פינלנד ובהתאם לכך האוניה עברה לקרונשטט. במהלך מלחמת האזרחים ברוסיה האוניה השתתפה בהגנת על סנקט פטרבורג.בשנת 1921 שמה שונה ל"מהפכת אוקטובר".

במלחמת החורף האוניה השתתפה בהפגזות של החוף הפיני. עם תחילת מלחמת העולם השנייה האוניה השתתפה בהגנת הלנינגרד הנצורה. בשנת 1954 הוכרזה כאונית הדרכה ובשנת 1956 הוצאה משרות והועברה למיחזור מתכת.

קישורים חיצוניים

הערך באדיבות ויקיפדיה העברית, קרדיט,
רשימת התורמים
רישיון cc-by-sa 3.0