נוע תנוע
![]() | |
תחום | תחבורה ציבורית |
---|---|
מקום פעילות | גוש דן |
מייסדים | רועי שוורץ תיכון |
יושב ראש | רועי שוורץ תיכון |
תקופת הפעילות | 2015–הווה (כ־10 שנים) |
נוע תנוע - האתר הרשמי |
נוע תנוע הוא ארגון ללא כוונת רווח הפועל כאגודה שיתופית שהוקם בשנת 2015 הפועל להפעלת קווי אוטובוס בשבת ברחבי הארץ המופעל על ידי אגודת "אף על פי כן בע"מ".
האגודה הוקמה על מנת לאפשר התניידות ברחבי הארץ גם בשבת, ללא תלות ברכב פרטי. מטרת האגודה המוצהרת היא לשנות את הסטטוס קוו בנוגע לתחבורה הציבורית בשבת.
מקור השם
שמותיהם של האגודה ושל השירות לקוחים מהאמרה המפורסמת ואף על פי כן נוע תנוע המיוחסת לגלילאו גליליי. על פי המסופר, מלמל גלילאו את האמרה לאחר שנאלץ לוותר בפני האינקוויזיציה, במהלך משפטו, על חלק מתפיסותיו המדעיות, ובכללן אמונתו כי כדור הארץ סובב את השמש (המודל ההליוצנטרי).[1]
באופן דומה העמותה מאמינה כי למרות כל החסמים הקיימים היום במדינת ישראל, יש להפעיל תחבורה ציבורית ולאפשר חופש תנועה גם ביום המנוחה - שבת.
האגודה
ביוני 2015 יו"ר האגודה ומייסדה, רועי שורץ תיכון, הקים את נוע תנוע בעזרת כספי מענק השחרור שלו מצה"ל וחסכונותיו הפרטיים. הוא מכהן כיום בהנהלת האגודה יחד עם נעם תל-ורד וליאור תבורי והם עובדים בהתנדבות.[2]
מודל הפעילות
נוע תנוע מפעילה אוטובוסים פרטיים, עבור 9,000 חברי האגודה (יוני 2019) וקרוביהם.
הנסיעה באוטובוסים אפשרית רק לחברי האגודה "ואף על פי כן" (המפעילה את קווי נוע תנוע). ההרשמה היא באתר האינטרנט של האגודה ללא עלות. עבור נסיעה באוטובוס נדרשת השתתפות בסך 9 שקלים דרך אפליקציית HopOn, באמצעות כרטיס אשראי. חבר אגודה יכול לשלם דרך האפליקציה גם על חבריו ומכריו.
ככלל, האגודה מתבססת על פעילות התנדבותית של מתנדבים שונים, כאשר החל מסוף 2017 לאגודה עובד בשכר במשרה חלקית.
מקורות מימון
המקור הבסיסי להכנסות האגודה הוא ההשתתפות בהוצאות הנסיעה של חבריה. המימון הראשוני להקמת האגודה הגיע כתרומה והלוואה ללא ריבית והצמדה מרועי שוורץ תיכון מייסד ויו"ר האגודה.
בהמשך תרמו לאגודה תורמים פרטיים וארגונים ביניהם Natan Fund.
קווים שמפעילה העמותה
קו | מפעילה מקורית | מסלול | פעילות | הערות |
---|---|---|---|---|
63 | דן | רמת גן, גבעתיים ותל אביב בין מוקדי בילוי וחופי הים. הקו מסיים את מסלולו במזרח באלוף שדה\הירדן במקום במסוף אלוף שדה של קו 63 המקורי. | יוני 2015 - עכשיו | הקו הראשון של האגודה |
18 | דן | בת-ים לתל אביב על בסיס מסלול קו 18 של דן.[3] | מאי 2017 -אוגוסט 2018 | |
61 | דן | רמת גן ות"א. | קיץ 2017 | |
ימבוס | באר שבע לחוף הים של אשקלון.[4] | קיצי: 2016-עכשיו | בתדירות של פעם או פעמיים ביום | |
900 | אגד | חיפה: נווה שאנן, מרכז חורב ופארק מת"ם. תל אביב: רחוב דיזנגוף ושרונה. | קיץ 2017 | בתדירות של פעם או פעמיים ביום, הקו נפתח לזמן מוגבל בעקבות הצלחת קמפיין גיוס ההמונים של האגודה במהלך אביב 2017 |
פעילות נוספת
ימבוס
פרויקט שהוקם בקיץ 2016 על ידי סטודנטים באוניברסיטת בן-גוריון במסגרת קורס תשתית של ישראל חופשית. פרויקט זה נכנס תחת פעילות נוע תנוע בסוף 2016 ומאז פעל בקיץ 2017 ו-2018.
עקב הביקוש לפעילות בשנים 2016 ו-2017 - בשנת 2018 קו זה הכפיל את היצע המקומות ויצא פעמיים ביום מבאר שבע לאשקלון.
הקו החמישי של העמותה
האגודה אספה כסף באמצעות קמפיין מימון המונים לקו חמישי והעלתה להצבעה מספר מסלולים. הקו הנבחר הוא קו המקשר את חיפה לתל אביב (שעיקר מסלולו דומה לקו האקספרס של אגד 900). הקו למספר חודשים בקיץ 2017.קו זה המסלולים הנוספים היו ירושלים-תל אביב, חולון-תל אביב, כפר סבא-רעננה-הרצליה (על בסיס קו 29 של דן) וקריית אונו-רמת גן-גבעתיים-תל אביב (על בסיס קו 55 של דן).
טבריה
בפברואר 2019 ביצעה עיריית טבריה בראשות רון קובי שיתוף פעולה להפעלת פיילוט של נסיעת אוטובוס של העמותה, במטרה להנגיש את האזורים השונים בעיר עבור תושבי העיר בשבת. הפיילוט בוצע במטרה לקבל חשיפה למודל מימון חלופי לנסיעות, כך שיסובסדו על ידי רשויות מקומיות, ולא ימומנו במלואם על ידי הנוסעים[5][6].
מודיעין
בחודש יוני 2019 הופעלו לראשונה קווים ממודיעין לחוף פלמחים ולסינמה סיטי בראשון לציון, בשיתוף עיריית מודיעין.
קידום תחבורה ציבורית בשבת
במקביל להפעלת קווים האגודה מקדמת תחבורה בשבת במגוון דרכים נוספות - בוועדות בכנסת, בפרסום נתונים ובהשפעה על דעת הקהל. אחד מערוצי הפעילות העיקריים של האגודה הוא עמוד הפייסבוק שלה לו 36,000 עוקבים נכון לאוקטובר 2018.
גיוס המונים
באביב 2017 גייסה האגודה בגיוס המונים באתר הדסטארט מעל 300,000 ש"ח מכ-3,000 תורמים שונים לצורך פתיחת קו 18 והרחבת פעילות ימבוס. לאחר שהאגודה עמדה ביעד הגיוס הראשוני (180,000 ש"ח) היא המשיכה לגייס כסף לצורך נסיעות חינם לחיילים בשנת 2017, חלוקת 20,000 כרטיסים לאוכלוסיות חלשות, פתיחת קו לבחירת הציבור ופתיחת קו 61, כאשר שני הקווים האחרונים נועדו לפעול במהלך קיץ 2017, בניגוד לקו 18 שנועד לפעול באופן מתמשך.
פרסים
- הדלקת משואה בטקס יום העצמאות האלטרנטיבי של אורלי וגיא בשנת 2017.[7]
- משפיעים מבחוץ ברשימת "100 המשפיעים" של TheMarker לשנת 2017.[8]
- רועי שוורץ תיכון נבחר ל"אנשי השנה 2017" של מגזין TimeOut תל אביב.[9]
- רועי שוורץ תיכון נבחר לרשימת "ל"ו צעירים" של כלכליסט.[10]
ראו גם
קישורים חיצוניים
- מור לוי, תחבורה ציבורית בשבת: המדריך המלא, באתר מאקו, 28 ביוני 2017
- קווי תחבורה ציבורית בשישי-שבת באתר חופש - עמותה לחופש מדת
- אתר האגודה השיתופית נוע תנוע
- אתר פרויקט ימבוס
- עמוד הפייסבוק של האגודה
הערות שוליים
- ↑ רבקה פלדחי, פרשת גלילאו בראי הזהות
- ↑ "עם הקו לים: הסטודנט שהשקיע את חסכונותיו בתחבורה ציבורית בשבת". xnet. נבדק ב-2018-10-11.
- ↑ החל מהקיץ: קו 18 יפעל גם בשבתות. באופן פרטי, באתר טיים אאוט
- ↑ חדשות 2, אוטובוס בין בת ים לת"א - בשבת, באתר מאקו, 6 במאי 2017
- ↑ לנסוע בטבריה בשבת, באתר דבר
- ↑ נסיעה ראשונה באוטובוס השבת של טבריה: "מדינה חופשית", באתר Ynet
- ↑ אורלי וגיא, באתר www.facebook.com
- ↑ בר-אלי, אבי (2017-09-18). "גם בשבת: הדסטארט בשירות חופש התנועה". TheMarker. נבדק ב-2018-10-11.
- ↑ "הוא הביא לכם את האוטובוסים הפרטיים בשבת. והוא רק בן 26". טיים אאוט. 2017-12-28. נבדק ב-2018-10-11.
- ↑ "ל"ו צעירים". נבדק ב-2018-10-11.
שגיאות פרמטריות בתבנית:מיון ויקיפדיה
שימוש בפרמטרים מיושנים [ דרגה ] נוע תנוע25790959