דאגלס A-1 סקייריידר
שגיאות פרמטריות בתבנית:מטוס
פרמטרים [ משתמש ראשי, משתמשים משניים, ארץ ייצור ] לא מופיעים בהגדרת התבנית
![]() | |||||||||||||||
מטוס A-1H של חיל הים האמריקאי במהלך מלחמת וייטנאם, 1966. | |||||||||||||||
מאפיינים כלליים | |||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
סוג | מטוס תקיפה | ||||||||||||||
יצרן | דאגלס איירקראפט קומפני | ||||||||||||||
טיסת בכורה | 18 במרץ 1945 | ||||||||||||||
תקופת שירות | 1946 – 1985 (בחיל האוויר הגבוני) | ||||||||||||||
צוות | 1 | ||||||||||||||
יחידות שיוצרו | 3,180 | ||||||||||||||
| |||||||||||||||
| |||||||||||||||
| |||||||||||||||
| |||||||||||||||
תרשים | |||||||||||||||
![]() |
דאגלס A-1 סקייריידר (באנגלית: Douglas A-1 Skyraider) הוא מטוס תקיפה בוכנתי אמריקאי מתוצרת דגלאס שטס לראשונה בשנת 1945 ושירת תקופה ארוכה ומוצלחת במיוחד. המטוס שירת בכל הכוחות המזוינים של ארצות הברית, חיל האוויר, הצי והנחתים.
המטוס פותח עקב דרישה של הצי למפציץ צלילה וטורפדו מתקדם. אך כאשר הוא נכנס לשירות הוא שימש בעיקר לתקיפה. המטוס לא הספיק להיכנס לשירות במהלך מלחמת העולם השנייה, והשתתף במלחמת קוריאה בה היה למטוס התקיפה והסיוע צמוד העיקרי של הצי והנחתים. המטוס ניחן בטווח גדול, יכולת נשיאת משקל ויכולת שהות מעל המטרה גבוהים במיוחד, באופן שהתעלה על מרבית מטוסי הסילון התת-קוליים בזמנו, מה שתרם לאורך החיים המבצעי שלו, הוא למעשה היה למטוס הקרב היחיד בעל מנוע בוכנה בשירות במהלך מלחמת וייטנאם. בנושאות המטוסים הגדולות המטוס הוחלף במטוסי A-6A אינטרודר ו-A-4 סקייהוק, אך נשאר בשירות בנושאות המטוסים מסדרת אסקס. מאוחר יותר המטוס הוחלף על ידי מטוסי ה-A-7 קורסייר II.
לאחר יציאתו משירות הצי, עודפים של המטוסים עברו לידי חיל האוויר של דרום וייטנאם, שהשתמשו בהם למשימות תקיפה וסיוע קרוב, וכן המטוס שירת בחיל האוויר במפקדת המבצעים המיוחדים של החיל (המוכר בשם AFSOC) וכן כמטוס ליווי מסוקי חילוץ טייסים מופלים.
מפעילים
ארצות הברית
צרפת
בריטניה
דרום וייטנאם
וייטנאם
תאילנד
שוודיה
קמבודיה
גבון
הרפובליקה המרכז-אפריקאית
צ'אד
קישורים חיצוניים
שגיאות פרמטריות בתבנית:ויקישיתוף בשורה
פרמטרי חובה [ שם ] חסרים