איירוספסיאל גאזל

מתוך המכלול, האנציקלופדיה היהודית
גרסה מ־04:56, 24 בספטמבר 2019 מאת מוטיאל (שיחה | תרומות) (החלפת טקסט – "{{דנ}}" ב־"")
קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
יש להשלים ערך זה: בערך זה חסר תוכן מהותי.
הנכם מוזמנים להשלים את החלקים החסרים ולהסיר הודעה זו. שקלו ליצור כותרות לפרקים הדורשים השלמה, ולהעביר את התבנית אליהם.
יש להשלים ערך זה: בערך זה חסר תוכן מהותי.
הנכם מוזמנים להשלים את החלקים החסרים ולהסיר הודעה זו. שקלו ליצור כותרות לפרקים הדורשים השלמה, ולהעביר את התבנית אליהם.


שגיאות פרמטריות בתבנית:מטוס

פרמטרים ריקים [ משתמשים משניים, משתמש ראשי ] לא מופיעים בהגדרת התבנית

פרמטרים [ ארץ ייצור ] לא מופיעים בהגדרת התבנית

אירוספסיאל גאזל
מסוק גאזל
מסוק גאזל
מסוק גאזל
מאפיינים כלליים
סוג מסוק רב תכליתי
יצרן איירוספסיאל
סוד אוויאסיון
וסטלאנד כלי טיס
SOKO, ABHCO
טיסת בכורה 7 באפריל 1967
תקופת שירות 1973 - עדין בשימוש – הווה
צוות 2
נוסעים 3
יחידות שיוצרו 1775 (נכון ל-2010)
ממדים 
אורך 11.97 מטר
גובה 3.15 מ'
משקל ריק 908 ק"ג
משקל המראה מרבי 1,800 ק"ג
ביצועים 
מהירות מרבית 310 קמ"ש
טווח טיסה מרבי 670 ק"מ
סייג רום 5,000 מ'
חימוש 
תותחים תותח אוטומטי 20 מ"מ
טילים בגירסת נ"ט, ארבעה טילי הוט
הנעה 
מנוע Turbomeca Astazou

אירוספסיאל גאזל (צרפתית: Aérospatiale Gazelle) הוא מסוק קל רב תכליתי מתוצאת צרפת שמשמש לצרכים צבאיים ואזרחיים.

פיתוח

הגאזל פותח על ידי חברת סוד אוויאסיון החל משנת 1967, בהתאם לבקשת צבא צרפת להצטייד במסוק קל. בפיתוח המסוק השתתפה חברת וסטלאנד כלי טיס הבריטית שקיבלה רישיון לייצרו.

הגאזל יוצר במספר גרסאות שהנפוצות בהן:

סימן ההיכר החיצוני הבולט של מסוק הגזל הוא מבנה רוטור הזנב הסגור במארז בטיחות.

גאזל בישראל

הגאזל הופעל על ידי חיל האוויר הסורי במלחמת שלום הגליל למטרות סיוע לכוחות הקרקע בעיקר כנגד השריון הישראלי. בתצורת נ"ט, היה המסוק חמוש ב-4 טילי הוט ותותח אוטומטי 20 מ"מ. בתחילת המלחמה איבדו הסורים מספר מסוקי גאזל, שנפגעו וננטשו בדרום לבנון. במטה חיל האוויר הוחלט לחלץ שניים מהם ולהביאם לארץ לאחר שההערכה הייתה שהם במצב טוב יחסית. לאחר חילוצם ניתנה הפקודה ליחידת האחזקה האווירית, להשמיש את אחד המסוקים תוך 17 יום, על מנת שישתתף במפגן ביום חיל האוויר. לאחר עבודה מאומצת, הושמש אחד המסוקים והשתתף במפגן האווירי בשנת 1982. לאחר מכן הושמש גם המסוק השני ועל שניהם צוירו סמלי חיל האוויר הישראלי לצד סמלי חיל האוויר הסורי. שני המסוקים שרתו בחיל האוויר עד שהוחלט להוציאם משרות בשל קשיי תחזוקה וחסר בחלפים. מסוק אחד הועבר למוזיאון חיל האוויר בחצרים, והשני נמכר לחברת "מרום" ומשמש בין היתר לעבודות שוטפות עבור חברת החשמל.

מסוק גאזל סורי שנפל שלל בידי ישראל ומוצג במוזיאון חיל האוויר בחצרים

ראו גם

קישורים חיצוניים

הערך באדיבות ויקיפדיה העברית, קרדיט,
רשימת התורמים
רישיון cc-by-sa 3.0