איירוספסיאל גאזל
![]() |
יש להשלים ערך זה: בערך זה חסר תוכן מהותי.
| |
יש להשלים ערך זה: בערך זה חסר תוכן מהותי. | |
שגיאות פרמטריות בתבנית:מטוס
פרמטרים ריקים [ משתמשים משניים, משתמש ראשי ] לא מופיעים בהגדרת התבנית
פרמטרים [ ארץ ייצור ] לא מופיעים בהגדרת התבנית
![]() | |||||||||
מסוק גאזל | |||||||||
מאפיינים כלליים | |||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
סוג | מסוק רב תכליתי | ||||||||
יצרן |
איירוספסיאל סוד אוויאסיון וסטלאנד כלי טיס SOKO, ABHCO | ||||||||
טיסת בכורה | 7 באפריל 1967 | ||||||||
תקופת שירות | 1973 - עדין בשימוש – הווה | ||||||||
צוות | 2 | ||||||||
נוסעים | 3 | ||||||||
יחידות שיוצרו | 1775 (נכון ל-2010) | ||||||||
| |||||||||
| |||||||||
| |||||||||
|
אירוספסיאל גאזל (צרפתית: Aérospatiale Gazelle) הוא מסוק קל רב תכליתי מתוצאת צרפת שמשמש לצרכים צבאיים ואזרחיים.
פיתוח
הגאזל פותח על ידי חברת סוד אוויאסיון החל משנת 1967, בהתאם לבקשת צבא צרפת להצטייד במסוק קל. בפיתוח המסוק השתתפה חברת וסטלאנד כלי טיס הבריטית שקיבלה רישיון לייצרו.
הגאזל יוצר במספר גרסאות שהנפוצות בהן:
- SA 342M ללוחמת נ"ט.
- SA 341F בעל יכולת נשיאה של טילי אוויר אוויר.
- דגם למשימות סיור, תצפית ותחבורה אווירית.
- דגם אימון.
סימן ההיכר החיצוני הבולט של מסוק הגזל הוא מבנה רוטור הזנב הסגור במארז בטיחות.
גאזל בישראל
הגאזל הופעל על ידי חיל האוויר הסורי במלחמת שלום הגליל למטרות סיוע לכוחות הקרקע בעיקר כנגד השריון הישראלי. בתצורת נ"ט, היה המסוק חמוש ב-4 טילי הוט ותותח אוטומטי 20 מ"מ. בתחילת המלחמה איבדו הסורים מספר מסוקי גאזל, שנפגעו וננטשו בדרום לבנון. במטה חיל האוויר הוחלט לחלץ שניים מהם ולהביאם לארץ לאחר שההערכה הייתה שהם במצב טוב יחסית. לאחר חילוצם ניתנה הפקודה ליחידת האחזקה האווירית, להשמיש את אחד המסוקים תוך 17 יום, על מנת שישתתף במפגן ביום חיל האוויר. לאחר עבודה מאומצת, הושמש אחד המסוקים והשתתף במפגן האווירי בשנת 1982. לאחר מכן הושמש גם המסוק השני ועל שניהם צוירו סמלי חיל האוויר הישראלי לצד סמלי חיל האוויר הסורי. שני המסוקים שרתו בחיל האוויר עד שהוחלט להוציאם משרות בשל קשיי תחזוקה וחסר בחלפים. מסוק אחד הועבר למוזיאון חיל האוויר בחצרים, והשני נמכר לחברת "מרום" ומשמש בין היתר לעבודות שוטפות עבור חברת החשמל.
