סטרים ליין

מתוך המכלול, האנציקלופדיה היהודית
גרסה מ־05:52, 18 באוגוסט 2019 מאת מוטיאל (שיחה | תרומות) (החלפת טקסט – "ויקיזציה" ב־"מכלולזציה")
קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
בניין באטרס בסן פרנסיסקו,1937, כיום מוזיאון ימי
קרייזלר AirFlow שנת יצור 1934
מצנם בהשפעת הסטרים ליין

הסטרים ליין הוא זרם עיצוב בתקופת האר דקו המאוחרת, אשר הגיח בזמן שנות ה-30 של המאה ה-20. העיצוב הארכיטקטוני הדגיש את צורת הקימור, קווים אופקיים ארוכים ולעיתים אלמנטים מעולם הספנות.

מאפייני הזרם בעיצוב

  • מגמה אופקית
  • קצוות מקומרים, חלונות פינתיים, קירות זכוכית
  • חלונות אשנביים
  • שימוש בציוד מתכתי
  • שימוש בפני שטח חלקים- לרוב על ידי טיח

הסטרים ליין הוא זרם עיצוב מאופק, עצור ובעל שימוש בצבעים מעומעמים. צבעי הבסיס היו צבעי אדמה בהירים, אוף-וואיט או בז'. צבעי הקישוט והעיטור היו שחור בהיר או כהה, אשר היווה ניגודיות ללובן הקירות.

בתקופת השפל הגדול בשנות ה-30, האמריקאים ראו את אומנות האר דקו בהיבט אחר, שיכול להשתלב עם שוק הקניין.

קונספט העיצוב של הסטרים ליין נוצר לראשונה על ידי מעצב תעשייתי ש"הפשיט" מסגנון האר-דקו מספר קווים, שלקחו השראה ממלכת החי והצמחייה, והחליפם בקווים אווירודינמיים-תנועתיים ומהירות, אשר פותחו על ידי חשיבה מדעית.

כתוצאה מכך, מערך חדש של מעצבים קיבלו אופי מודרניסטי-קיצוני והפכו במהרה חפצים יומיומיים לחפצים שעיצובם הושפע מהסטרים ליין. יצרני שעונים, רכבים, מקלטי רדיו, ריהוט ועוד אימצו את הרעיון בידיים פתוחות.

הסטרים ליין הוא גם תגובה לאר נבו וגם השתקפות של המשבר הכלכלי שהחמיר. חפצים וקישוטים מיותרים הוסרו, זוויות חדות הוסרו והוחלפו בפשוטות וקימורים אווירודינמיים. שימוש בעצים אקזוטיים ואבן הוחלף גם הוא במלט וזכוכית. אר דקו והסטרים ליין לא בהכרח היו מנוגדים. בניינים בעיצוב סטרים ליין עם אלמנטיים של אר דקו לא היו לא שיגרתיים, אך המעצבים המניעים העיקריים של זרם הסטרים ליין, לא חיבבו את האר דקו, שעליו אמרו הונאה שקרית מודרנית, מנוונת וחלשה.[דרוש מקור]

מלון הנורמנדי שנפתח בשנת 1942, עוצב בסגנון מיוחד של הספינה "נורמנדי", והוא כלל בעיצובו את סמלה של הספינה.

ראו גם

קישורים חיצוניים

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא סטרים ליין בוויקישיתוף
Logo hamichlol 3.png
הערך באדיבות ויקיפדיה העברית, קרדיט,
רשימת התורמים
רישיון cc-by-sa 3.0