ג'נרל מוטורס

מתוך המכלול, האנציקלופדיה היהודית
גרסה מ־20:11, 1 באוקטובר 2020 מאת בוט גאון הירדן (שיחה | תרומות) (עדכון פרמטרים בתבנית חברה מסחרית (דרך WP:JWB))
קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש


שגיאות פרמטריות בתבנית:חברה מסחרית

שימוש בפרמטרים מיושנים [ אנשי מפתח ]

פרמטרים ריקים [ סיסמה ] לא מופיעים בהגדרת התבנית

ג'נרל מוטורס
General Motors
לוגו ג'נרל מוטורס
נתונים כלליים
סוג חברה ציבורית, נסחרת ב-NYSE תחת GM
מייסדים ויליאם דוראנט
תקופת הפעילות 1908–הווה (כ־116 שנים)
משרד ראשי ארצות הבריתארצות הבריתדטרויט, מישיגן, ארצות הברית
מוצרים עיקריים מכוניות
מנועים
אנשי מפתח טים סולסו (יו"ר), מרי בארה (מנכ"ל), דן עמן (נשיא)
עובדים 235,000 (2008)
 
www.gm.com
משרדי החברה בדטרויט

ג'נרל מוטורסאנגלית: General Motors, ובקיצור GM) היא יצרנית רכב בינלאומית שבסיסה בארצות הברית. החברה נוסדה בשנת 1908 על ידי ויליאם דוראנט. המותגים הבולטים שבבעלות החברה הם, בין היתר, ביואיק, קדילאק, שברולט, ו-GMC. חטיבת אולדסמוביל פורקה בשנת 2004, חטיבת פונטיאק פורקה בשנת 2010. חלק ממותגי החברה נמכרו או נמצאים בתהליך של מכירה, במסגרת הליכי פירוק . ביוני 2009 הגישה ג'נרל מוטורס בקשה להליך פירוק (צ'פטר 11) לאחר שחובותיה הגיעו לסך של כ-172 מיליארד דולר אמריקני. כתוצאה מכך, החברה הולאמה למעשה על ידי ממשלת ארצות הברית ועם יציאתה של החברה מפירוק נמצאים 61% ממניותיה בידי ממשלת ארצות הברית.

הנהלת החברה נמצאת בעיר דטרויט שבמדינת מישיגן. החברה מעסיקה מעל 200 אלף עובדים, והיא יצרנית הרכב הגדולה בעולם מ-1931 עד 2007, ומאוגוסט 2011 ועד היום. יו"ר החברה הוא פרדריק אנדרסון ומנכ"ל החברה היא מרי בארה. מניות החברה נסחרות בבורסה של ניו-יורק (NYSE).

תולדות החברה

החברה הוקמה בפלינט שבמישיגן על ידי ויליאם דוראנט שהיה מנהלה של ביואיק והפך אותה ליצרנית הרכב הגדולה בארצות הברית. דוראנט צבר הון רב והחליט בשנת 1908 ליצור חברת אחזקות שהייתה חברת האם של ביואיק ויצרנים נוספים. הוא פתח במסע רכישות ובאותה שנה רכש את חברת אולדסמוביל מיידי מייסד החברה רנסום אולדס. בשנת 1909 רכש את קדילאק וחברות נוספות, אך ב-1910 נקלע לחובות גדולים ואיבד את השליטה בחברה לבנקים. דוראנט נאלץ לפרוש והקים עם לואי שברולה את חברת שברולט. ב-1916 פרש דוראנט משברולט עקב חילוקי דעות ובעזרת פייר דופונט, מבעלי דופונט, קנה בחזרה את השליטה בג'נרל מוטורס. כעבור שנה גם שברולט נרכשה על ידי ג'נרל מוטורס.

במהלך שנות העשרים והשלושים, החברה ייסדה חברת אוטובוסים מצליחה[דרוש מקור], ועודדה את המעבר מנסיעה ברכבות לנסיעה באוטובוסים. בשנת 1930 החברה רכשה מפעל לייצור מנועים לקטרים, והפכה ליצרנית הגדולה ביותר של מנועי דיזל לקטרים. בשנת 1953, נשיא החברה צ'ארלס וילסון מונה למזכיר ההגנה של ארצות הברית. בשנת 1955 החברה הייתה לחברה האמריקנית הראשונה, שהכנסותיה השנתיות עלו על מיליארד דולר.

בשנת 1985 רכשה החברה את קבוצת יוז תעופה, תמורת כ־5 מיליארד דולר. יוז כללה חברות בתחומי התעופה, אלקטרוניקה, תקשורת ולוויינים. רוב החברות נמכרו במהלך שנות ה-90. חברת החלל והתקשורת נמכרה לבואינג בשנת 2000 וחברת האלקטרוניקה, שעסקה בעיקר בשידורי טלוויזיה דיגיטליים, נמכרה לחברת ניוז קורפ.

בשנת 2004, מכרה החברה כ־8.2 מיליון כלי רכב, והרוויחה כ־2.8 מיליארד דולר. הכנסותיה עמדו על כ־193.5 מיליארד דולר (עלייה של 4.1 אחוז בהשוואה לשנה הקודמת).

לאחר הפסדים בשנת 2005 ו-2006 מכר התאגיד את אחזקותיו בחברות איסוזו וסובארו היפניות. ביוני 2009 הגישה ג'נרל מוטורס בקשה לפשיטת רגל (צ'פטר 11) לאחר שחובותיה הגיעו לסך של כ-172 מיליארד דולר. באותה העת היה שווי השוק של החברה בבורסה כ-510 מיליון דולר, לעומת כ-57 מיליארד דולר בתחילת העשור. בשנות השיא העסיקה ג'נרל מוטורס כ-350 אלף עובדים.

מותגים בולטים בעבר או בהווה

מותגים שנסגרו או נמכרו

ביוני 2009 הגישה ג'נרל מוטורס בקשה לפשיטת רגל (צ'פטר 11). החברה סגרה או מכרה כמה ממותגיה:

מכירת וסגירת החברות אמורה להשאיר בידי ג'נרל מוטורס את המותגים הרווחיים ביותר.

ג'נרל מוטורס ייצרה בעבר חלפים ומוצרים לרכב תחת שם המותג AC Delco, ותמסורות שונות בחטיבת Allison אולם החטיבה נמכרה לשתי חברות השקעות, אמריקנית וקנדית.

קישורים חיצוניים

הערות שוליים

Logo hamichlol 3.png
הערך באדיבות ויקיפדיה העברית, קרדיט,
רשימת התורמים
רישיון cc-by-sa 3.0