תקינת רכש פדרלית

מתוך המכלול, האנציקלופדיה היהודית
(הופנה מהדף FAR)
קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
Incomplete-document-purple.svg
יש להשלים ערך זה: בערך זה חסר תוכן מהותי.
הנכם מוזמנים להשלים את החלקים החסרים ולהסיר הודעה זו. שקלו ליצור כותרות לפרקים הדורשים השלמה, ולהעביר את התבנית אליהם.
יש להשלים ערך זה: בערך זה חסר תוכן מהותי.
הנכם מוזמנים להשלים את החלקים החסרים ולהסיר הודעה זו. שקלו ליצור כותרות לפרקים הדורשים השלמה, ולהעביר את התבנית אליהם.
Disambig RTL.svg המונח "Far" מפנה לכאן. אם הכוונה למשמעות אחרת, ראו Far (פירושונים).

תקינת רכש פדרליתאנגלית: Federal Acquisition Regulation, בראשי תיבות: FAR) היא מערכת הכללים העיקרית בנוגע לרכש ממשלתי בארצות הברית, והיא מפורטת בפרק 1 של "Title 48" של אסופת התקינה הפדרלית (CFR). הוא מכסה רבים מהחוזים שהונפקו על ידי הכוחות המזוינים של ארצות הברית ונאס"א, כמו גם סוכנויות פדרליות אזרחיות אמריקאיות.

החלק הגדול ביותר של FAR הוא "Part 52", המכיל תנאים קדם-חוזיים סטנדרטיים וסעיפי חוזה. תנאים קדם-חוזיים (solicitation provisions) הן דרישות הסמכה, הודעות והוראות שהופנו כלפי חברות שעשויות להיות מעוניינות להתמודד על חוזה ספציפי. הוראות וסעיפים אלה הם משישה סוגים:

  • הוראות שידול נדרשות
  • הוראות שידול נדרשות מתי חלות
  • הוראות שידול אופציונליות
  • סעיפי חוזה נדרשים
  • סעיפי חוזה נדרשים מתי חלים
  • סעיפי חוזה אופציונליים

אם ה-FAR מחייב לכלול סעיף בחוזה ממשלתי, אך סעיף זה הושמט, הפסיקה עשויה לקבוע כי הסעיף החסר ייחשב כלול. זו ידועה בשם "הדוקטרינה הנוצרית", המבוססת על העיקרון הבסיסי שלתקנות ממשלתיות מסוימות יש תוקף ותוצאה של החוק, ואנשי ממשל אינם רשאים לחרוג מהחוק ללא אישור מתאים. יש להניח כי קבלנים עתידיים מכירים את החוק, כולל גבולות סמכותם של אנשי הממשלה. לפיכך, סעיף חובה המבטא חלק משמעותי או מושרש עמוק של מדיניות הרכש הציבורי, ישולב בחוזה ממשלתי מכוח החוק, גם אם הצדדים השמיטו אותו בכוונה.

ניתן לערער על זכייה בחוזה ולבטלו אם טוען כנגדו יכול להוכיח כי הסוכנות הקבלנית או מקבל החוזה לא עמדו בדרישות הקדם חוזיות. טענה מוצלחת יכולה לגרום לבחינה מחודשת של ההחלטה להעניק את החוזה או להעניק את החוזה לטוען במקום הזוכה המקורי. למרות שמפגין מצליח לא יקבל בסופו של דבר את החוזה, ייתכן שהסוכנות הממשלתית תצטרך לשלם את הצעת הטוען ואת עלויות ההצעה.

ביקורת

יש שהציעו כי המורכבות הגדולה של עמידה בדרישות FAR מרתיעה את התחרות, במיוחד מצד חברות קטנות. ראה, למשל, משרד האחריות הממשלתי, ניהול בסיס הספקים במאה ה-21.[1]

קישורים חיצוניים

הערות שוליים

  1. ^ Report GAO-06-533SP
Logo hamichlol 3.png
הערך באדיבות ויקיפדיה העברית, קרדיט,
רשימת התורמים
רישיון cc-by-sa 3.0