אגוסטין ארייטה

מתוך המכלול, האנציקלופדיה היהודית
קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש

שגיאת לואה ביחידה יחידה:תבנית_מידע בשורה 261: תבנית אמן ריקה. אגוסטין ארייטהספרדית: Agustín Arrieta;‏ 29 באוגוסט 180322 בדצמבר 1874) היה צייר ז'אנר מקסיקני הידוע בסצנות חיי היומיום שלו בפואבלה של המאה התשע-עשרה, העיר בה חי רוב חייו. עם זאת, הוא היה גם צייר טבע דומם, שתיאר מאכלים מקסיקנים טיפוסיים רבים.[1] [2]

ביוגרפיה

שנים מוקדמות

בנם של תומאס ארייטה, ממוצא בסקי, ושל ריטה מריה פרננדס. ארייטה הגיע כנער צעיר לעיר פואבלה, שם התגורר עד סוף ימיו. בזמן שלמד באקדמיה לאמנויות יפות בפואבלה, החליט להקים בית מלאכה משלו, שם החל לצייר סצנות ז'אנר ונושאים אחרים שהיו בלתי מובנים לציבור העשיר של העיר פואבלה, ולכן הוא קיבל סכומי כסף נמוכים עבור יצירותיו. אפילו ההכרה שהעניקו לו הציירים של פואבלה בתערוכה בשנת 1852 לא שיפרה את מצבו הכלכלי. לכן, כדי לפרנס את עצמו, היה קיבל עבודה כשוער בקונגרס הממלכתי.

ארייטה התפתח בהדרגה בטכניקות הרישום, הקומפוזיציה, הצבע, האנטומיה והאיזון שלמד אותם באקדמיה. התפתחויות אלה הביאו אותו להבשלה אומנותית, וציוריו קיבלו אופי משלהם. עם זאת, מבקריו, מצביעים על שגיאות בהרכב טבע הדומם וסצנות הז'אנר שלו, כמו גם על חזרה על אלמנטים ודמויות מסוימות. החלק הפחות מעניין ביצירתו הוא הציור הדתי, ויש כמה דוגמאות להן בכנסיות של פואבלה.

מה שמייחד את עבודתו של ארייטה הוא תיאור חיי היומיום והמנהגים בפואבלה של המאה התשע-עשרה: בגדים, גסטרונומיה ומקצועות זעירים, הם האלמנטים מודגשים וחוזרים על עצמם.[3] יצירותיו מספקות תיאורים מדויקים של טיפוסים מקסיקנים כמו החייל, נושא המים, הכומר, הג'נטלמן, הקבצן ורבים אחרים. ארייטה הוקסם מסצנות יומיות כמו זו שתוארה ב-Tertulia de pulquería שלו - המתרחשת באחד מבתי המרזח בפואבלה - או מסצנות של קרבות רחוב והשוק, שלהן העניק אווירה חגיגית.

ארייטה ונטורליזם

ארייטה רצה לתעד את טבע דומם כאילו הוא טעון בסמליות. סגנון שהיה נפוץ במאה ה-16 לפני שהשתנה במאה ה-17 לייצוג פשוט של הטבע. אקדמיית סן קרלוס לא כללה ציור טבע דומם בתוכנית הלימודים שלה, אבל ארייטה שאף להציל את הנושא הזה, ולכן הוא צייר מאכלים וכלים מקסיקניים אקזוטיים המשמשים במיוחד במטבח של פואבלה. המאפיינים האטרקטיביים ביותר של ציורי טבע דומם שלו הם הריאליזם של המרקמים, הצבעים המבריקים של הפרי והעיבוד הריאליסטי של זכוכית.

ארייטה גם צייר דיוקנאות של כמה דמויות חשובות בחברה של פואבלה.

עם רעיונותיו שהיו יוצאי דופן בזמנו, הוא לא נהנה מפופולריות וחי בעוני כל חייו. את המוניטין של הצייר המקסיקני הזה, מחלוצי האסכולה הלאומית, חשף לואיס בלו אי זטינה בספרו Pinturas Poblanas, שנכתב ב-1943.[4]

גלריה

קישורים חיצוניים

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא אגוסטין ארייטה בוויקישיתוף

הערות שוליים

  1. ^ FRANCISCO MONTES GONZÁLEZ, Inmaculada Rodríguez Moya. El retrato en México: 1781-1867. Héroes, ciudadanos y emperadores para una nueva nación, Estudios de Historia Moderna y Contemporánea de México 36, 2009-10-05 doi: 10.22201/iih.24485004e.2008.036.3182
  2. ^ Xavier Moyssén, Manuel Serrano, Un Pintor Costumbrista del Siglo XIX, Anales del Instituto de Investigaciones Estéticas 16, 1993-08-06, עמ' 67 doi: 10.22201/iie.18703062e.1993.64.1669
  3. ^ Bénézit, Emmanuel (1976), . Dictionnaire critique et documentaire des peintres, sculpteurs, dessinateurs et graveurs (en francés). Librairie Gründ. p. 278
  4. ^ Adalton Ferreira do Nascimento Arara, Eduardo Cezar Cândido Xavier Ferreira, Regina Polo Müller, Renata Utsunomiya, A CASA DE MEMÓRIA DE LEÔNCIO ARARA E OS ARARA DA VOLTA GRANDE DO XINGU, Espaço Ameríndio 14, 2020-09-11, עמ' 157 doi: 10.22456/1982-6524.100737
Logo hamichlol 3.png
הערך באדיבות ויקיפדיה העברית, קרדיט,
רשימת התורמים
רישיון cc-by-sa 3.0