אינטליגנציה זורמת
אינטליגנציה זורמת או אינטליגנציה נוזלית (fluid intelligence) היא היכולת לפתור בעיות חדשות ללא ידע מקדים.
מונח זה משתייך לאינטליגנציה גבישית ונוזלית המחלקת את גורם g לשני סוגים שונים של אינטליגנציות. האינטליגנציה הזורמת (Gf) היא מונח שנקבע במקור על ידי ריימונד קאטל (Raymond Cattell), אשר הבדיל אותה מאינטליגנציה גבישית (Gc), המסתמכת על ידע קודם.
מאפיינים
אינטליגנציה זורמת מורכבת ממספר יכולות, המאפשרות חשיבה מופשטת, הפעלת הגיון, ויסות קשב ולמידה של מידע חדש[1]. בהתאם לכך, האינטליגנציה הזורמת היא מרכיב מרכזי של החשיבה הלוגית והתפקודים הניהוליים. היא מקושרת גם ליכולת ההסתגלות למצבים חברתיים[2].
לאינטליגנציה הזורמת יש קשר חזק במיוחד לשטף של חשיבה מסתעפת[3], הכוללת המצאה של פתרונות מרובים עבור בעיה או מטלה מסוימת[4]. בהתאם לכך ייתכן שהיא יכולה להסביר את הקשר בין מנת משכל ויצירתיות[3].
ראו גם
לקריאה נוספת
- Fluid and Crystallized Intelligence. Cattell, Raymond B. Jenkins, James J. (Ed); Paterson, Donald G. (Ed), (1961). Studies in individual differences: The search for intelligence., (pp. 738-746). East Norwalk, CT, US: Appleton-Century-Crofts, xiv, 774 pp.
קישורים חיצוניים
- על אינטלקט ואינטליגנציה במערכות הלימודים הקיימות
- Gabe Zichermann: How games make kids smarter – הרצאה מאתר TED אודות ההשפעה של משחוק על למידה ואינטליגנציה - העתיד המהנה. כיצד משחקים יכולים לתרגל את הרכיבים הדרושים לפיתוח אינטליגנציה זורמת.
- Alex Wissner-Gross: A new equation for intelligence – הרצאה מאתר TED על הגדרת האינטליגנציה כשאיפה למיקסום אפשרויות עתידיות
הערות שוליים
- ^ Whitlock, L. A., McLaughlin, A. C., & Allaire, J. C. (2012). Individual differences in response to cognitive training: Using a multi-modal, attentionally demanding game-based intervention for older adults. Computers in Human Behavior, 28(4), 1091–1096.
- ^ Huepe, D., Roca, M., Salas, N., Canales-Johnson, A., Rivera-Rei, Á., Zamorano, L., & ... Ibañez, A. (2011). Fluid intelligence and psychosocial outcome: from logical problem solving to social adaptation. Plos One, 6(9), e24858.
- ^ 3.0 3.1 Batey, M., Chamorro-Premuzic, T., & Furnham, A. (2009). Intelligence and personality as predictors of divergent thinking: The role of general, fluid and crystallised intelligence. Thinking Skills and Creativity, 4(1), 60-69.
- ^ Lewis, C., & Lovatt, P. J. (2013). Breaking away from set patterns of thinking: Improvisation and divergent thinking. Thinking Skills and Creativity, 9, 46-58.