לדלג לתוכן

אישה עם חבצלות בחממה

מתוך המכלול, האנציקלופדיה היהודית

תבנית יצירת אמנות ריקה

הציור אישה עם חבצלות בחממה צויר בשנת 1911 על ידי האמן לוביס קורינת בצבעי שמן על בד בגודל 89 על 63 סנטימטרים. הוא מופיע במספר 466 ברשימת יצירותיו של קורינת. היצירה נוצרה בברלין ומתארת את אשתו של קורינת בתוך סביבה של פרחים, ביניהם חבצלות לבנות[1] הנראות בבירור כפי שמרמז שם היצירה. הציור משתייך לזרם האימפרסיוניזם הגרמני.[2]

הציור הוצג לראשונה בשנת 1913 במסגרת תערוכת הזצסיון הברלינאי, תחת המספר 183. לאחר מותו של קורינת, בשנת 1926, הוצג שוב בגלריה הלאומית, הפעם תחת השם "נערה בין פרחים" ומספרו היה 199. באותה שנה נכלל גם בתערוכת היובל "100 שנה לאקדמיה של קאסל" תחת מספר 37. בשנת 1927 הוצג פעם נוספת בתערוכת זיכרון ללוביס קורינת, שאורגנה מדצמבר ועד מרץ על ידי האיגוד האמנותי של סקסוניה בדרזדן. הפעם הוצג הציור תחת הכותרת "שיכרון פרחים".

היסטוריה

הציור של לוביס קורינת "אישה עם שושנים בחממה" היה שייך במקור לאוסף שטיינבארת בברלין-גרוסליכטרפלדה (מאז 1912). לאחר מכן רכש אותו הסוחר ואספן האמנות היהודי אוטו אולנדורף מברסלאו. בעקבות עליית הנאצים לשלטון והרדיפות שמהן סבלה האוכלוסייה היהודית, התאבד אולנדורף ב־8 במאי 1939. אלמנתו, מטה אולנדורף, לבית קוניצר, ושני ילדיהם הצליחו להימלט לצפון אמריקה.

עם זאת, בשנת 1939, הוחרם ציורו של קורינת על ידי הגסטפו מתוך מטען הנסיעה של משפחת אולנדורף בזמן שניסתה להגר. גלריית האמנות וֶנצל מברסלאו, שהתמחתה בטיפול ברכוש יהודי מוחרם, תיווכה בהעברתו של הציור שכבר סוּוַג כרכוש "ארי" מהמוזיאון השְלֶזי לאמנות פלסטית בברסלאו אל האוספים האמנותיים העירוניים של גרליץ. כמי שמכרה כביכול את היצירה, שהופיעה כעת תחת השם "אישה ליד חלון", צוינה מטה אולנדורף מברסלאו, והמחיר נרשם כ־1,000 רייכסמרק.

בחודש ספטמבר 1990 הגישו יורשיה של משפחת אולנדורף בקשה לרשות המקומית בגרליץ להשבת הציור בהתאם לחוק הרכוש (Vermögensgesetz) שנכנס לתוקפו ב־3 באוקטובר 1990, בעקבות איחוד גרמניה. הטיפול במקרה הועבר אל המשרד הממשלתי הסקסוני להסדרת שאלות רכוש פתוחות, אשר פעל בדרזדן.

רק בשנת 1995 החלו בגרליץ בחקירה ממוקדת בנוגע למקור הציור ובעלות עליו. כתוצאה מתהליך זה, נפתח בשנת 1998 הליך מינהלי מסודר, שבסופו התקבלה החלטה רשמית הקובעת כי ליורשי משפחת אולנדורף יש זכות חוקית להשבת הבעלות על הציור שהופקע מהם שלא כדין.

הציור הושב ליורשים בשנת 1998 במסגרת הליך של השבה (רסטיטוציה).[3]

לקריאה נוספת

  • Charlotte Berend-Corinth: Die Gemälde von Lovis Corinth. Werkkatalog. Bruckmann, München 1958, S. 114.
  • Michael Anton: Rechtshandbuch Kulturgüterschutz und Kunstrestitutionsrecht. Band 1: Illegaler Kulturgüterverkehr. S. 716f.
  • Annerose Klammt, Marius Winzeler: „Die modernen Kunst muss zur Geltung gebracht werden“ – Zur Erwerbung von Kunstwerken aus jüdischem Eigentum für die Kunstsammlungen in Görlitz. In: Koordinierungsstelle für Kulturgutverlust Magdeburg (Hrsg.): Beiträge öffentlicher Einrichtungen der Bundesrepublik Deutschland zum Umgang mit Kulturgütern aus ehemals jüdischem Besitz. Veröffentlichungen der Koordinierungsstelle für Kulturgutverlust Nr. 1. Bearbeitet von Ulf Häder. Magdeburg 2001. [[:de:Special:BookSources/3000088687|ISBN 3-00-008868-7]], S. 119–143.

הערות שוליים

  1. Berend-Corinth (1958), S. 114
  2. Lothar Brauner: Malerei der deutschen Impressionisten. Ausstellungskatalog, Staatliche Museen zu Berlin, National-Galerie, Berlin 1976. S. 38
  3. Gunnar Schnabel, Monika Tatzkow: Nazi Looted Art. Handbuch. Kunstrestitution weltweit. Proprietas-Verlag, Berlin 2007. ISBN 3-00-019368-5. S. 369 ff.

אישה עם חבצלות בחממה42133717Q15810369