איתן סימון

מתוך המכלול, האנציקלופדיה היהודית
קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
איתן סימון
לידה ה' בתמוז ה'תשכ"ו (גיל: 59)
מדינה ישראל
מקום מגורים נופית
ענף מדעי חינוך והוראה
השכלה המכללה האקדמית לחינוך ע"ש דוד ילין, אוניברסיטת חיפה, אוניברסיטת קונסטנטין הפילוסוף (סלובקיה)
מנחה לדוקטורט פרופ' סילביה פוקריבקאקובה
תרומות עיקריות
  • הכשרת אלפי מורים וגננות בישראל
  • שותף לפיתוח מגוון חוברות וספרי לימוד לבתי הספר וגן הילדים
  • פיתוח תוכניות הכשרה אקדמיות למורים וגננות
  • נשיא מכללת אוהלו
  • ראש בית הספר ללימודים מתקדמים במכללה האקדמית תל חי

איתן סימון (נולד ב-23 ביוני 1966) הוא חוקר ישראלי בתחום החינוך וההוראה, המתמחה בהכשרת מורים, פיתוח זהות מקצועית של אנשי חינוך וסוגיות בעולם הפדגוגיה במציאות משתנה. סימון משמש כפרופסור חבר במכללה האקדמית תל חי, שם הוא עומד בראש החוג לחינוך ולהוראה ומכהן כראש בית הספר ללימודים מתקדמים. כמו כן, כיהן כנשיא מכללת אוהלו.[1][2]

במהלך פעילותו המקצועית, היה סימון שותף ליוזמה מטעם האוניברסיטה העברית במסגרתה חוברו עשרות חומרי לימוד לבתי הספר.[3][4]

ביוגרפיה

איתן סימון נולד בחיפה לצבי, שוטר, ושושנה, מנהלת חשבונות. הוריו עלו לארץ מרומניה. למד בבית הספר היסודי תל חי ובתיכון עירוני ג' בחיפה.

משנת 1984–1987, שירת בחיל המודיעין.

את דרכו בתחום החינוך החל בשנות ה־90 בלימודי הוראת המתמטיקה והפיזיקה, ובשנת 1992 סיים תואר ראשון (B.Ed.) במכללה האקדמית לחינוך דוד ילין בירושלים. בשנת 1996, השלים תואר שני (M.A) בניהול מערכות חינוך והכשרת מורים מאוניברסיטת חיפה. בשנת 2006 הוענק לו תואר דוקטור (Ph.D) בחינוך ופדגוגיה מאוניברסיטת קונסטנטין הפילוסוף בניטרה, סלובקיה, בהנחיית פרופ' סילביה פוקריבקאקובה.[5]

לאורך יותר משלושה עשורים פעל סימון בשדה ההכשרה להוראה ובמוסדות אקדמיים להכשרת מורים. את דרכו המקצועית החל כמורה ומדריך פדגוגי ובהמשך שימש מרצה ומנחה באוניברסיטאות ומכללות שונות, ביניהן האוניברסיטה העברית ומכללת דוד ילין.

בשנת 2010, מונה לראש בית הספר לחינוך והוראה במכללה האקדמית אוהלו בקצרין. במסגרת זו יזם והוביל תהליכי פיתוח פדגוגי וארגוני והיה שותף להרחבת פעילות המכללה בצפון. בשנת 2014, קודם לכהן כנשיא המכללה האקדמית אוהלו – תפקיד שבו נשא עד 2018. במהלך כהונתו כנשיא המכללה, גיבש חזון לאיחוד בין מוסדות אקדמיים בצפון, שמטרתו להקים אוניברסיטה בגליל. חזון זה הניח את היסודות לאיחוד בין המכללה האקדמית אוהלו לבין המכללה האקדמית תל חי.

בשנת 2019, מונה לסגן נשיא המכללה האקדמית תל חי ובמסגרת תפקידו היה אחראי על תחום התכנון האקדמי, שיתופי פעולה עם משרד החינוך ופיתוח תוכניות לתארים מתקדמים בחינוך. במקביל, שימש כראש תוכנית ה-M.Teach (תואר שני בהוראה), כראש בית הספר ללימודים מתקדמים בתל חי, האחראי על כלל תוכניות המוסמך בחינוך והוראה. בין השנים 2019–2022, כיהן כיו"ר פורום רמ"א – פורום ראשי המכללות האקדמיות לחינוך בישראל והוביל שינויים במדיניות המערכתית במפגשים עם המל"ג, ות"ת, משרד החינוך, וגופים ממשלתיים נוספים.[6][7]

בשנת 2021, יזם ועמד בראש הכנס הבינלאומי הראשון בישראל שעסק בהשלכות משבר הקורונה על מוסדות ההשכלה הגבוהה, תחת הכותרת: "השכלה גבוהה בעידן הפוסט־קורונה". הכנס, שהתקיים בצורה מקוונת ביוזמת המכללה האקדמית תל־חי, כלל משתתפים ממגוון מדינות בהן הודו, תאילנד, רומניה, סרביה וארצות הברית - והשתתפו בו נציגים בכירים מהמועצה להשכלה גבוהה, המיזם הלאומי ללמידה דיגיטלית, והנהלות מוסדות אקדמיים מובילים בישראל ובעולם.[8]

בשנת 2022 מונה על ידי שרת החינוך ד"ר יפעת שאשא ביטון כחבר לוועד לענייני החינוך.[9]

בחלוף השנים, יזם והוביל את פיתוחן של תוכניות לימוד חדשניות לתואר ראשון ושני, יזם תוכניות להכשרת מנהלים, מורים וגננות, ולקח חלק פעיל ביישום המתווה הלאומי להכשרת מורים (ודמני ענבר).[10]

בשנת 2025 הוענקה לו דרגת פרופסור חבר.

מחקריו

תחום מחקרו העיקרי הוא הכשרת מורים וגננות, בדגש על פיתוח זהותם המקצועית לאורך מעגל החיים. מחקריו עוסקים בקשיים של מורים מתחילים, תהליכי קליטה במערכת החינוך, השפעת משברים (כגון מגפת הקורונה, מלחמות) על ההכשרה להוראה, ובפיתוח מקצועי של מנהלי בתי ספר וגננות. סימון משתתף תדיר בכנסים בינלאומיים בתחום החינוך ונמנה עם ועדות מדעיות של כנסים מובילים, בהם International Conference on E-Learning.[11]

בין פרסומיו

  • Simon, E., & Dan, A. (2025). Mentoring processes in kindergarten student teachers’ training. Early Years, 1–16.
  • Nissim, Y., & Simon, E. (2025). The diffusion of artificial intelligence innovation: Perspectives of preservice teachers on the integration of ChatGPT in education. Journal of Education for Teaching, 51(2), 381–401.
  • Simon, E., & Weissblueth, E. (2024). Who Wants To Be a Physical Education Teacher? Identity Development. Journal of Teaching in Physical Education, 1–8.
  • Simon, E. (2024). Cultivating professional identity: The vital role of practical teaching experience for future educators. Education Sciences, 14(5), 439.
  • Simon, E., & Nissim, Y. (2023). The role and motivation of pre-service teacher (PST) mentors from pro-social to cognitive-effective perspectives. Education Sciences, 13(9), 930.
  • Simon, E. (2022). Development of teachers' professional identity as a second career in the M. Teach Program as a lever to empower the future education system. Journal of Education and Learning, 11(2), 35–42.
  • Simon, E., & Dan, A. (2017). The first step to becoming a kindergarten teacher: Difficulties and challenges. In Proceedings of the 3rd International Conference on Higher Education Advances.
  • Riechman, B., Simon, E. (2013). Between pedagogy and technology: A two-college case study—Training Israel’s teachers to meet the challenges of the 21st century. Digital Information and Wireless Communications, 215-230

ספריו שיצאו לאור

סימון חיבר שני ספרים בשיתוף עם ד"ר יונית ניסים בתחום הכשרת המורים.

  • שלושה שערים להכשרת מורים בעידן של אי ודאות (עם ד"ר יונית ניסים), פרדס הוצאה לאור, 2024.[12]
  • אנשי ונשות חינוך – זהות במסע של אי־בהירות (עם ד"ר יונית ניסים), פרדס הוצאה לאור, 2025.[13]

חיים אישיים

פרופ' איתן סימון נשוי לטלי – מורה ואשת חינוך. לשניהם חמישה ילדים: עומר, שי (נפטר בשנת התשנ"ו), נעם, דולב ואורן.

קישורים חיצוניים

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא איתן סימון בוויקישיתוף

הערות שוליים

  1. דר' איתן סימון ראש מכללת אוהלו, מספר לכם על תהליך הקבלה למכללת אוהלו, סרטון בערוץ "מכללת אוהלו בקצרין", באתר יוטיוב (אורך: 01:34)
  2. למידה מרחוק בעת מגפת הקורונה –מכללת אוהלו כמקרה בוחן | אתר מכון מופ"ת
  3. M.Teach לימודי תואר שני בהוראה בשילוב תעודה להוראת העל-יסודי | תל-חי, באתר www.telhai.ac.il
  4. חינוך מתמטי - מתמטיקה לבית הספר היסודי | מתמטיקה לחטיבת הביניים, באתר חינוך מתמטי
  5. אנשי סגל, באתר המכללה האקדמית תל חי
  6. רבקה ודמני ואח', דוח ועדת המומחים לבחינת מבנה ומתווה ההכשרה להוראה במוסדות להשכלה גבוהה בישראל, באתר המועצה להשכלה גבוהה, ‏אפריל 2020
  7. ישיבת ועדה של הכנסת ה-23: חשש כבד לקיום תקין של הסמסטר הנוכחי במוסדות להשכלה גבוהה, נוכח החלטת קבינט הקורונה לקיים את מרבית המבחנים מרחוק, באתר כנסת פתוחה, ‏1 ביולי 2020
  8. איתן סימון, השכלה גבוהה בעידן פוסט קורונה, באתר המכללה האקדמית תל חי
  9. אישור מינוי חברים לוועד לענייני החינוך, באתר משרד ראש הממשלה, ‏24 במרץ, 2022
  10. in partnership.pdf חיים בשותפות|המלצות ועדת ההיגוי, באתר משרד החינוך
  11. הזמנה לכנס, באתר המכללה האקדמית תל חי
  12. שלושה שערים להכשרת מורים בעידן של אי-ודאות, באתר פרדס הוצאה לאור
  13. אנשי ונשות חינוך – זהות במסע של אי־בהירות, באתר פרדס הוצאה לאור
הערך באדיבות ויקיפדיה העברית, קרדיט,
רשימת התורמים
רישיון cc-by-sa 3.0

איתן סימון41772289Q135617895