סוכנות הידיעות הצרפתית

מתוך המכלול, האנציקלופדיה היהודית
(הופנה מהדף אי-אף-פי)
קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש

סוכנות הידיעות הצרפתית (סי"צ, בצרפתית: Agence France-Presse,‏ AFP) היא סוכנות הידיעות הראשונה שקמה בעולם. היא הוקמה במקור בשנת 1835 על ידי שרל לואי הבס, שהיה יהודי ממוצא פורטוגזי. כיום היא שייכת לממשלת צרפת, בדומה ל-לע"מ, לשכת העיתונות הממשלתית בישראל.

בסיסה בפריז, ויש לה נציגויות במאה ועשר מדינות, בהן גם בירושלים.

בשנת 2005 תבעה סוכנות הידיעות הצרפתית את חברת גוגל על סך 17 מיליון דולר, בטענת הפרה מתמשכת של זכויות יוצרים, תוך שימוש לכאורה בתמונות ובתכנים במסגרת "Google News", אתר החדשות של גוגל.[1] התביעה הסתיימה בפשרה מחוץ לכותלי בית המשפט, שבה התחייבה גוגל לשלם סכום גדול שלא פורסם וכן דמי מנוי קבועים, מבלי להודות בהפרת זכויות יוצרים.

היסטוריה

הסוכנות הוקמה בשנת 1835. בשנת 1940, כאשר צרפת נכבשה על ידי גרמניה הנאצית, השלטונות הנאציים השתלטו על הסוכנות. שמה שונה ל"משרד המידע הצרפתי". באוגוסט 1944, עם כיבוש המדינה על ידי בעלות הברית, עיתונאים מן תנועת ההתנגדות הצרפתית השתלטו על משרדי הסוכנות וחידשו אותה כסוכנות עצמאית. בשנים שלאחר המלחמה, ה-AFP פיתחה רשת כתבים בינלאומיים, כאשר אחד מהם הוא העיתונאי המערבי הראשון שדיווח על מותו של שליט ברית המועצות יוסיף סטלין במרץ 1953. בשנת 1957 הועבר חוק בקונגרס הצרפתי שמבצר את עצמאות הסוכנות.

בשנת 1982 החליטה הסוכנות לבזר חלק מסמכויותיה בין מחלקות אוטונומיות ברחבי העולם.

קישורים חיצוניים

הערות שוליים

Telecom-icon.svg ערך זה הוא קצרמר בנושא תקשורת. אתם מוזמנים לתרום למכלול ולהרחיב אותו.