אנה פיטרס

מתוך המכלול, האנציקלופדיה היהודית
קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש

שגיאת לואה ביחידה יחידה:תבנית_מידע בשורה 261: תבנית אמן ריקה.

אנה פיטרסגרמנית: Anna Peters‏; 28 בפברואר 1843 - 26 ביוני 1926) הייתה ציירת פרחים, טבע דומם ונוף גרמנית. אחת הנשים הראשונות בגרמניה שעבדה כציירת והצליחה להתפרנס ממכירת תמונותיה.

קורות חיים

אנה פיטרס נולדה ב-28 בפברואר 1843 כבתם של צייר הנוף פיטר פרנסיס פיטרס (1818–1903) ואשתו היינריקה גרטרוד מאלי במנהיים. סבא שלה, פיטרס כבר עבד כצייר זכוכית בניגמן. אמה הייתה אחותו של כריסטיאן מאלי, צייר בעלי חיים מבית הספר במינכן. בשנת 1845 עברה משפחת פיטרס לשטוטגרט, שם התגוררה אנה פיטרס עם אחיותיה עד מותה. היא נשארה לא נשואה. אביה, פיטר פרנסיס פיטרס, נתן לה, לאחיותיה הקטנות פיטרונלה ואדה וגם לבני משפחה אחרים, שיעורי ציור ראשונים. מאוחר יותר היא למדה והושפעה מכריסטיאן מאלי ושמרה על קשר אמנותי הדוק איתו לאורך כל חייה.[1]

אנה פיטרס שהתה בקיץ עם משפחתה בין השנים 1894–1904 מדי שנה ובין השנים 19071924 בטירת קונגן, דרומית-מזרחית לשטוטגרט, כדי לצייר. בנוסף לתמונות של פרחים, היו גם לה גם ציורי נופים של הכפר והסביבה.

היא גם יצאה למספר נסיעות אמנותיות, בהם קיבלה השראה בין היתר לציורי הפרחים והנוף שלה: לאגם קונסטנץ וליער השחור וליער תורינגיה, לאינטרלאקן, ציריך, ניימגן, רומא, פירנצה ומילאנו. היא ליוותה את כריטיאן מאלי וחברו בסיורי הלימוד שלהם לדרום טירול.

את שנות חייה האחרונות מ-1912 בילתה עם אחיותיה בבית משלהן בשטוטגרט-זוננברג, שם נפטרה ב-26 ביוני 1926.

יצירה

עבודתה של אנה פיטרס כוללת רישומים, צבעי מים וציורי שמן. התמונה הידועה הראשונה שלך היא משנת 1860 ומציגה זר סתיו. מוקד עבודתה המשיך להיות בתיאור פרחים וצמחים מסביבתה, שעיטרה מדי פעם בחרקים. מבחינה זו היה בכך ממסורת ציור הפרחים ההולנדי. בנוסף, היא עבדה על ציורי נוף ועל טבע דומם.[2]

ישנן גם כמה תמונות של ילדים, אך היא לא רצתה להתחרות באחותה פייטרונלה. על פי הדעה הרווחת באותה תקופה, רק מוטיבים כאלה היו מתאימים לנשים, ואילו ציורי היסטוריה, סצינות מיתולוגיות ודתיות היו שמורות לגברים.

בסוף שנות ה-90 של המאה ה-19 פיתחה אנה פיטרס סגנון ציור אימפרסיוניסטי יותר מהדימויים הריאליסטיים של שנות האמניות הראשונות שלה.

היא לקחה חלק באופן קבוע בתערוכות, משנת 1896 גם מחוץ לשטוטגרט - בברלין, מינכן, דרזדן ווינה.

הצלחה כלכלית

אנה פיטרס כבר ניהלה את העסקים המשפחתיים בגיל 26, כולל אלה של אביה ואחותה, וטיפחה קשרים מגוונים עם סוחרי האמנות בכמה ערים. היא שיווקה את תמונותיה בהצלחה רבה והצליחה להתפרנס מהן. במהלך חייה עלו ציוריה בממוצע בין 300 ל-400 מארק; עבור תמונתה של פרחי הסתיו בשנת 1878 שילמו אפילו 800 מארק. בהווה הציורים שלה הם בעלי שווי שוק של כמה אלפי יורו. על פי ארטפרייס, כ-230 מיצירותיה החליפו ידיים בין השנים 1989–2006. רבות מתמונותיה הן בבעלות פרטית. יש אוסף ניכר של יצירות של משפחת פיטרס בטירת קונגן.

מעורבות מקצועית

אנה פיטרס הייתה חברה בהתאחדות המקצועית של אמניות בברלין מאז 1880. היא הייתה מייסדת שותפה של אגודת הציירים בוירטמברג, והייתה יושבת ראש בשנים 1893 עד 1902 ו-1904 עד 1919. עמותה זו הייתה פתוחה לנשים מעל גיל 18 שעוסקות במקצועות אמנות או מלאכת יד, והקימו קרן הלוואות והטבות משלהם כמו אגודה מקצועית. היא גם ארגנה תערוכות ואירחה פעילויות חברתיות. בכך היא ניסה להתגבר על הסתייגויות הציבורית מציירות באותה תקופה ולהשיג להן הכרה חברתית.

גלריה

קישורים חיצוניים

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא אנה פיטרס בוויקישיתוף

הערות שוליים

  1. ^ Anna Peters zum Gedächtnis, in: Süddeutsche Zeitung. Beilage: Der Sonntag Nr. 30 vom 25. Juli 1926
  2. ^ Nachruf für Anna Peters, in: Stuttgarter Neues Tagblatt vom 29. Juni 1926
Logo hamichlol 3.png
הערך באדיבות ויקיפדיה העברית, קרדיט,
רשימת התורמים
רישיון cc-by-sa 3.0