ג'ון קוויק-טו-סי סמית'

מתוך המכלול, האנציקלופדיה היהודית
קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש

שגיאת לואה ביחידה יחידה:תבנית_מידע בשורה 261: תבנית אישיות ריקה.

ג'ון קוויק-טו-סי סמית'אנגלית: Jaune Quick-to-See Smith; נולדה ב-15 בינואר 1940) היא אמנית ויזואלית ואוצרת אינדיאנית אשר חיה בקוראלס, ניו מקסיקו, ארצות הברית[1] עבודותיה משלבות מסורות ממוצאה הילידי והשראה מאמנות מודרנית, וכוללות בתוכן אלמנטים של קולאז', דפוס ושלל דימויים תרבותיים ידועים. עבודותיה לרוב נושאות מסר פוליטי הקשור ליחסים בין הילידים האמריקאים להווי האמריקאי כיום. היא מרצה באוניברסיטאות ברחבי העולם, ואף קבלה דוקטורט כבוד מצד ארבע אוניברסיטאות.

ביוגרפיה

ג'ון קוויק-טו-סי סמית' נולדה ב-15 בינואר במיסיון סנט איגנטיוס, עיר הנמצאת בתוך שמורת הילידים "Flathead" (בעברית: "ראש שטוח") שבמונטנה. היא נולדה לתוך הקונפדרציה של שבטי הסליש והקוטנאי (אנ'). משמעות שמה הראשון, "Jaune", הוא המילה "צהוב" בצרפתית לשם ציון מוצאה הקרי-צרפתי, ושמה האמצעי הוא שם שושוני המציין את היכולת שלה לקלוט דברים במהירות.[2]

בילדותה היא נדדה ביחד עם אביה במספר שכונות שונות ברחבי ארצות הברית. אביה הורה יחיד ועסק במכירת סוסים ורכיבת רודאו. לסמית' היה עניין רב באמנות כבר מגיל צעיר, ואף התחפשה לאמנים שאהבה.[3]

אף על פי שאביה היה אנלפביתי, סמית' התעקשה ללכת ללמוד. היא התחילה את לימודיה האקדמיים ב-1958 בקולג' האולימפי (אנ') בברמרטון, וושינגטון. לאור קשיים כספיים, סמית' נאלצה להפסיק את לימודיה מספר פעמים על מנת לעבוד, ולכן קיבלה את התואר הראשון שלה רק ב-1976 מאוניברסיטת פרמינגהם, מסצ'וסטס. בסוף לימודיה קיבלה סמית' תואר בחינוך אמנות במקום אמנות סטודיו, לאחר שמדריכה חשבו שאישה אינה יכולה להצליח באמנות. היא קיבלה את התואר השני שלה ב-1980 מאוניברסיטת ניו מקסיקו, אלבקרקי.[2][3]

מאז סוף לימודיה, סמית' הציגה כשמונים תערוכות של יצירותיה ועוד כ-30 תערוכות המציגות יצירות של אמנים ילידים שונים מרחבי ארצות הברית, כאשר כולם נוגעים בנרטיבים התרבותיים של לאומה וסיפורה האישי.

סמית' נשואה לאנדי אמברוז. בנם, ניל אמברוז-סמית', גם הוא אמן העוסק בציור, פיסול, הדפסות וגם מרצה באוניברסיטת ניו מקסיקו.

אופי יצירותיה

יצירותיה של סמית' הן בתחום האמנות החזותית ורובן ציורים. סגנונה האמנותי שואב השראה מאמנים רבים, כגון פאול קלה, ז'ואן מירו, וילם דה קונינג, ג'ספר ג'ונס ובמיוחד קורט שוויטרס ורוברט ראושנברג, שכמו סמית' נהגו לשלב שיטות עבודה שונות בתוך עבודותיהם, כגון קולאז', דפוס והכנסת חפצים אמיתיים לתוך הציורים עצמם.[1] בציוריה משולבים טכניקות וסגנונות מן האמנות המודרנית, אך גם נוכחים אלמנטים מתוך אמנות ילידית מסורתית הכוללת פטרוגליפים, ציורי בד ואמנות קלאסית יותר כגון ציורי נוף מוקדמים של צ'ארלס ראסל (אנ'). סמית' משלבת את האלמנטים הללו בשביל ליצור מעין שפה משותפת לציוריה, ובכך להציג את דעותיה על נושאים כמו זהות ילידית, קולוניאליזם והקשר ביניהם ולבין החברה האמריקאית כיום.[4]

אחת היצירות המוכרות ביותר שלה היא הציור "שמות מדינה" (באנגלית: "State Names"), אשר מציג מפה של ארצות הברית שבה "נמחקו" כל המדינות עם שם אירופאי, ובכך מראה כמה מהמדינה באה מן הילידים וכיצד נלקחה מהם אותה אדמה.[3] עוד יצירה מוכרת היא היצירה "מסחר (מתנות למען החלפת אדמות עם אנשים לבנים)" (באנגלית: "Trade (Gifts for Trading Land with White People)"). היא נוצרה כתגובה לציון 500 שנה מאז בואו של כריסטופר קולומבוס לאמריקה, ומציגה את הסיפורים הנפוצים שבהם אירופאים קונים את האדמות של שבטים שונים עם חומרי מסחר זולים, ובכך "מרמים" את אותם שבטים. היא מציינת זאת דרך תמונות סטריאוטיפיות של ילידים, צבע אגרסיבי ומוצרים עם אייקונים אינדיאנים שמזכירים כיצד התרבות הילידית התמסחרה ואיבדה את משמעותה, ושמסחור זה הוא מה שהילידים קיבלו בחזרה תמורת ארצם.[3][2]

קישורים חיצוניים

הערות שוליים

  1. ^ 1.0 1.1 Jaune Quick-to-See Smith, National Museum of Women in the Arts
  2. ^ 2.0 2.1 2.2 Dr. Suzanne Fricke, Jaune Quick-to-See Smith, Trade (Gifts for Trading Land with White People), Khan Academy
  3. ^ 3.0 3.1 3.2 3.3 Jaune Quick-To-See Smith, Smithsonian American Art Museum
  4. ^ Biography, Jaune Quick-to-See Smith
Logo hamichlol 3.png
הערך באדיבות ויקיפדיה העברית, קרדיט,
רשימת התורמים
רישיון cc-by-sa 3.0