גשר מפל ויקטוריה

מתוך המכלול, האנציקלופדיה היהודית
קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
גשר מפל ויקטוריה
הגשר, ומפלי ויקטוריה ברקע
הגשר, ומפלי ויקטוריה ברקע
מאפיינים כלליים
קואורדינטות 17°55′42″S 25°51′26″E / 17.928333333333°S 25.857222222222°E / -17.928333333333; 25.857222222222

גשר מפלי ויקטוריה הוא גשר הנמצא במורד נהר זמבזי, בקרבת מפלי ויקטוריה. הגשר, שנבנה בשנת 1905 מקשר בין זימבבואה וזמביה. הגשר הוקם בשנת 1905, ביוזמתו של ססיל רודס ובתכנונו של סר ראלף פרימן. בנייתו נמשכה 14 חודשים. מטרת בנייתו היא כחלק מהתוכנית להביא תיירים למפלים כדי שיוכלו לראותו בנסיעתם ברכבת, רכבת המהווה חלק מקו הרכבות שחוצה את אפריקה לאורכה – קו הרכבת קהיר-קייפטאון.

אורכה של הקשת המרכזית של הגשר 156.50 מטרים, וגובהו מעל פני הנהר 128 מטרים. הגשר משמש כיום לאתר קפיצת באנג'י שגובהו 111 מטרים. הגשר בנוי מפלדה ואורכו 198 מטרים (650 רגל) הקשת הראשית בגשר משתרעת על אורך של 156.50 מטרים (513.5 רגל) בגובה 128 מטרים (420 רגל). היא נושאת כביש, רכבת ודרך. הגשר הוא דרך הרכבת היחידה המקשרת בין זמביה לזימבבואה, ואחת מבין שלוש הדרכים המקשרות בין שתי המדינות.

היסטוריה

הגשר היה פרי יצירתו של ססיל רודס והיווה חלק מתוכנית הרכבת הגדולה בין קייפ לקהיר (Cape to Cairo railway). הגשר תוכנן על ידי ג'ורג 'אנדרו הובסון, אחד מיועציו של סר דאגלס פוקס. בסיוע חישובי הלחץ של ראלף פרימן, לימים המעצב של גשר נמל סידני.

הגשר נבנה מראש באנגליה על ידי "גשר קליבלנד וחברת הנדסה" לפני שהועבר ברכבת החדשה שנבנתה ליד מפלי ויקטוריה. בניית הגשר הושלמה תוך 14 חודשים, בשנת 1905.

הגשר נפתח רשמית בידי הפרופסור סר ג'ורג' דרווין, בנו של צ'ארלס דרווין, ב-12 בספטמבר 1905.[1] הגשר נחשב לציון דרך היסטורי בתחום ההנדסה האזרחית.

גלריה

קישורים חיצוניים

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא גשר מפל ויקטוריה בוויקישיתוף

הערות שוליים

Logo hamichlol 3.png
הערך באדיבות ויקיפדיה העברית, קרדיט,
רשימת התורמים
רישיון cc-by-sa 3.0