הגה

מתוך המכלול, האנציקלופדיה היהודית
קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
הגה של מכונית מודרנית
ההגה משמש לקביעת כיוון התקדמותו של כלי תחבורה

הגה (או ברבים- הגהים/הגיים) הוא חלק של כלי תחבורה המשמש לקביעת כיוון התקדמותו. הוא חלק ממערכת הניווט וההיגוי בכל כלי הרכב היבשתיים המודרניים ורווח גם בכלי תעופה וכלי שיט. חלק זה של מערכת ההיגוי נשלט על ידי הנהג בעוד ששאר החלקים מגיבים לתנועות ההגה. הניווט יכול להיעשות בשתי דרכים: בעזרת רכיבים הידראוליםהגה כוח) או על ידי מחשב (בעיקר במכונות חדישות). כדי למנוע גניבה רוב ההגאים נעולים כאשר מפתח ההצתה מוצא החוצה מהמנעול.

ההגה בנוי בצורה כזו שלאחר סיבובו הוא חוזר ומתיישר מעצמו.

הגאים למכוניות נוסעים הם בדרך כלל עגולים, כאשר ההגה מחובר לעמוד ההיגוי על ידי מספר חישורים. בארצות שבהן נוסעים בצד שמאל של הכביש, ההגה נמצא בצד ימין של המכונית ולהפך.

ציוד ומכשור נוספים הקשורים להגה

עם זאת, ההגה משמש לא רק להיגוי. ברוב המכוניות נמצא בהגה כפתור שמפעיל את הצופר. בנוסף, כלי רכב מודרניים רבים כוללים הגה בעל כפתורים לבקרת שיוט (Cruise Control) ושליטה במערכת הקול של המכונית ומערכת מיזוג האוויר, זאת כדי להפחית את המקרים בהם הנהג מסיר את ידיו מההגה.

כיום ברוב הגאי המכוניות מאוחסנת כרית אוויר דחוסה במרכז ההגה אשר נפתחת בזמן התנגשות חזיתית. לכן כדי למנוע פציעה מפתיחת כרית האוויר עצמה חשוב לא לשבת קרוב מידי להגה. מומלץ לשבת במרחק של לפחות 30 ס"מ בין ההגה לחזה הנהג.

כמו כן נפוצים התקני קלט מסוימים למחשב מעוצבים כדי להיראות ולהיות מורגשים כמו הגה אמיתי ובעיקר מיועדים למשחקי מירוצים.

קישורים חיצוניים

Transportation template.svg ערך זה הוא קצרמר בנושא תחבורה. אתם מוזמנים לתרום למכלול ולהרחיב אותו.
Logo hamichlol 3.png
הערך באדיבות ויקיפדיה העברית, קרדיט,
רשימת התורמים
רישיון cc-by-sa 3.0