העלות הגבוהה של חניה בחינם

מתוך המכלול, האנציקלופדיה היהודית
קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
העלות הגבוהה של חניה בחינם
The High Cost of Free Parking
The High Cost of Free Parking.jpg
מידע כללי
מאת דונלד שופ
שפת המקור אנגלית
סוגה עיון
הוצאה
הוצאה האגודה האמריקאית לתכנון, רות'לדג'
תאריך הוצאה 2005 (מהדורה מעודכנת ב-2011)
מספר עמודים 733
קישורים חיצוניים
מסת"ב מסת"ב 1884829988

העלות הגבוהה של חניה בחינםאנגלית: The High Cost of Free Parking) היא ספר עיון בנושא תכנון עירוני מאת פרופסור דונלד שופ מאוניברסיטת קליפורניה בלוס אנג'לס. הספר עוסק בעלויות ובהשפעות שיש למדיניות של מתן חניה בחינם על החברה והערים. הספר מהווה ביקורת נוקבת על אופן התכנון וההסדרה של חניה, במיוחד השימוש בתקני מינימום למקומות חניה ודרישות לחניה במבנים ובקרבתם. הספר ממליץ לבנות ולהקצות חניה בהתאם לשווי השוק ההוגן שלה. הספר יצא לאור במקור בשנת 2005 על ידי איגוד התכנון האמריקני. המהדורה המתוקנת יצאה לאור בשנת 2011 ופורסמה על ידי הוצאת רות'לדג'.[1][2]

תוכן

"העלות הגבוהה של חניה בחינם" נפתח בדיון בהיסטוריה של המכונית והחניה וכיצד שיעורי הבעלות על כלי רכב עלו בהתמדה עם הזמן. שופ טוען שהחניה היא מקרה קלאסי של הטרגדיה של נחלת הכלל בה נהגים מתחרים על חניות ציבוריות נדירות וצורכים זמן ומשאבים בחיפוש אחריהן. לאחר מכן מבקר שופ את האופן בו מהנדסי התחבורה מעריכים וקובעים את צורכי החניה ואת כמות החניה הדרושה לשימושי קרקע שונים. שופ טוען שהם מתבססים על בסיסי נתונים מצומצמים ועל כך שאינם מתייחסים לגורמים אחרים כגון תחבורה ציבורית מה שמוביל לקביעות לא מדויקות. לאחר מכן הוא ממשיך וטוען כי השיטות המשמשות לקביעת שיעורים אלו מסתכמות ב"פסאודו-מדע" מכיוון שלדבריו, השיטות המשמשות לקביעתם נראות מדעיות אך לטענתו, הן לרוב שרירותיות. הספר ממשיך ומדבר על עלויות הקמת ותחזוקת החניה וההבדלים בין חניה ציבורית לפרטית מבחינה תכנונית. לאחר מכן מביא שופ מספר מקרי בוחן מערים ברחבי העולם. הוא דן לאחר מכן בעלויות הנובעות מהזמן בו אנשים מבלים בחיפושים אחר חניה אותם הוא מכנה "שיוט אחר חניה" (cruising for parking). לאחר מכן ממליץ שופ על כמה שיטות שאותן הרשויות יכולות לאמץ על מנת לקדם מדיניות חניה טובה יותר כמו ייעוד ההכנסות מהחניה לטובת פיתוח השכונה ושימוש במדחנים המאפשרים להתאים את המחיר בהתאם לביקוש. שופ מסכם את הספר בהמלצה על שלוש רפורמות עיקריות שניתן לבצע כדי לשפר את מדיניות החניה.

  1. לגבות מחירי שוק הוגנים עבור חניות ציבוריות ברחוב.
  2. להחזיר את ההכנסות מהחניה לשכונות לצורך השקעה קהילתית.
  3. להסיר את תקני המינימום לחניה במבנים חדשים.[3]

ביקורות

העלות הגבוהה של חניה בחינם קיבל לרוב ביקורות חיובית. מבקרים לרוב מצאו את הספר מקיף ומעשי עבור מתכננים אך גם ארוך מדי וחסר פתרונות פוליטיים להתמודדות עם בעיות תכנון החניה. בביקורת שערך ד"ר דייוויד לוינסון, פרופסור מאוניברסיטת מינסוטה, נכתב כי "אי אפשר לחלוק על רבים מהפתרונות המוצגים ככאלו שיש להם תפקיד במקומות עם צפיפות גבוהה, מסוג המקומות שהמתכננים מעדיפים. עם זאת, ברוב המקומות בארצות הברית יש מצאי חניה כזה גדול שייקח עוד עשורים עד שפתרונות אלו יהיו רלוונטיים עבורם."[4]

בביקורת בכתב העת Journal of Urban Design נכתב כי "זה ספר יוצא דופן. כותרת תיאור מתאימה תהיה 'כל מה שבאמת רצית לדעת על חניה אך פחדת לשאול!' זה ספר ארוך מאוד על מרכיב קטן מהסביבה הבנויה."[5]

בביקורת בכתב העת Journal of Planning Education and Research כתבה פרופסור סוזן הנדי כי "הספר הזה, בן למעלה מ-600 עמודים, מאיים ממש" (בשל גודלו) אך גם ציינה ש"חניה היא נושא מעניין ומאוד חשוב." היא מסכמת: "אף ששופ נראה אופטימי מדי ביחס להיתכנות הפוליטית של הפתרונות שהוא מציע, נראה ששווה לנסותם."[6]

השפעת הספר

באפריל 2018 יצא לאור ספר ההמשך, "החניה והעיר" (Parking and the City), שבו סוקר שופ את ההתקדמות שעשו ערים באימוץ שלושת הצעדים המרכזיים שעליהם המליץ בספר "העלות הגבוהה של חניה בחינם".[7] בשנת 2011 החל לפעול בעיר סן פרנסיסקו פרויקט SFpark[8] שהמרכיב המרכזי הוא מחירי חניה משתנים על פי אזור ושעה ונקבעים על פי הביקוש ומכוונים כך שבכל רחוב, בכל זמן, שיעור התפוסה יעמוד על כ-80 אחוזים.[9] כבר בתקופת הפיילוט דווח על ירידה במחירי החניה הממוצעים, זמינות גבוהה יותר של חניה, מציאת חניה בצורה קלה יותר, ירידה ברמות זיהום האוויר וירידה בנסועת כלי רכב.[10]

קישורים חיצוניים

הערות שוליים

  1. ^ Publications | Donald Shoup (באנגלית)
  2. ^ The High Cost of Free Parking, Updated Edition, www.amazon.com
  3. ^ Shoup, Donald C., The high cost of free parking, Chicago: Planners Press, American Planning Association, 2005
  4. ^ Levinson, David (2005). "Review of The High Cost of Free Parking by Donald Shoup". Journal of the American Planning Association (באנגלית). 71 (4): 459. נבדק ב-20 ביולי 2019. {{cite journal}}: (עזרה)
  5. ^ Steinfeld, Edward (ביוני 2007). "Book Review" (PDF). Journal of Urban Design. 12 (2). נבדק ב-20 ביולי 2019. {{cite journal}}: (עזרה)
  6. ^ Handy, Susan (במרץ 2007). "Reviews" (PDF). Journal of Planning Education and Research: 443. נבדק ב-20 ביולי 2019. {{cite journal}}: (עזרה)
  7. ^ Parking and the City: 1st Edition (Paperback) - Routledge, Routledge.com (באנגלית)
  8. ^ San Francisco Examiner article highlights benefits of demand-based meter pricing – SFpark (באנגלית)
  9. ^ Adam Millard-Ball, Rachel, R. Weinberger, Robert C. Hampshire, Is the curb 80% full or 20% empty? Assessing the impacts of San Francisco’s parking pricing experiment, Transportation Research Part A: Policy and Practice 63, מאי 2014, עמ' 76-92
  10. ^ Pilot Evaluation – SFpark (באנגלית)
Logo hamichlol 3.png
הערך באדיבות ויקיפדיה העברית, קרדיט,
רשימת התורמים
רישיון cc-by-sa 3.0