הפקולטה לחינוך למדע וטכנולוגיה

מתוך המכלול, האנציקלופדיה היהודית
קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
בניין הפקולטה בקמפוס הטכניון

הפקולטה לחינוך למדע וטכנולוגיה בטכניון מכשירה מחנכים ומורים בתחומי המדע והטכנולוגיה ומתקיים בה מחקר שתכליתו קידום החינוך המדעי, המתמטי וההנדסי בישראל.

המחקר מתמקד בהיבטים קוגניטיביים, חברתיים, וסביבתיים של תהליכי הלמידה בבתי ספר ובחינוך הגבוה. המחקר בפקולטה כולל: מחקר על התפתחות מקצועית של מורים, טכנולוגיות מתקדמות בחינוך, פיתוח מיומנויות המאה ה-21, למידה חוץ כיתתית, תקשורת המדע, תהליכי הוראה והערכה, למידה מבוססת פרויקטים, רובוטים וסימולציות וכן חקר המוח וקשיי למידה.

הפקולטה מהווה מרכז לפעילויות מחקר ופיתוח של מורים במסגרת מרכזי-מורים ארציים. הפקולטה שוכנת בקמפוס הטכניון בחיפה, כאחת מ-18 הפקולטות בטכניון מכון טכנולוגי לישראל.

היסטוריה

הפקולטה החלה דרכה בשנת 1959 כתוכנית להכשרת מורים לבתי-הספר העל-יסודיים במקצועות המתמטיקה, המדעים והטכנולוגיה, לאחר שפרופסור אולנדורף, מהפקולטה להנדסת חשמל, הצביע על מחסור ניכר במורים במקצועות המדע והטכנולוגיה. בעקבות זאת החליט הסנאט של הטכניון על פתיחת תוכנית להכשרת מורים לבתי-הספר העל-יסודיים במקצועות אלה. פרופסור קורצווייל, ראש המחלקה ללימודים כלליים התמנה לעמוד בראש ועדה בין-יחידתית שניהלה את התוכנית. בשנת 1964 הפכה הוועדה הבין-יחידתית למחלקה להכשרת מורים ולימודי תואר שני נפתחו בשנת 1967. בשנת 1978 הוסב שמה למחלקה להוראת הטכנולוגיה והמדעים. בשנת 1979 עברה המחלקה למשכנה הנוכחי לבנין ג’ור’ג וביאטריס שרמן, שהוקם בעזרת קרן משפחת שרמן וידידי הטכניון מניו-אינגלנד.

בשנות ה-80 הצטרפה המחלקה למרכז הבינ-אוניברסיטאי להוראת המדעים ע”ש עמוס דה שליט וחברי הסגל החלו בפעילויות מגוונות וארוכות טווח בפרויקטים ממומנים שתכליתם שיפור הוראת המדעים בישראל בדרכים יצירתיות. המחלקה הפכה למקום מרכזי לפעילויות מו”פ של מורים במסגרת מרכזי-מורים ארציים למתמטיקה, למדעי המחשב, ולטכנולוגיה. בשנת 1985 אישר הסנט לימודי תואר ראשון בהוראת המדעים שמשלבים את הלימודים הדיסציפלינאריים בפקולטות עם לימודי מקצועות החינוך.

החל משנת 1999 התאפשר לסטודנטים מפקולטות אחרות בטכניון ללמוד לקראת תואר ראשון נוסף בהוראת המדעים.

בשנת  2007 הוקם המרכז למדעי הלמידה ע”ש רות ואלן זיגלר הודות לתמיכתה של גב’ זיגלר מלוס-אנג’לס. במסגרת המרכז מתקיימים כנסים בינלאומיים ולאומיים רבים בפקולטה ומתאפשרת הזמנת אורחים ממרכזי מחקר ואוניברסיטאות מובילות.

בשנת 2012 קיבלה המחלקה את השם: המחלקה לחינוך למדע וטכנולוגיה., וב-28 ביוני 2015 שונה מעמד המחלקה לפקולטה. כיום הפקולטה לחינוך למדע וטכנולוגיה מכשירה:

  • סטודנטים לתואר ראשון בשמונה מסלולים להוראה: ביולוגיה, כימיה, מתמטיקה, פיזיקה, הנדסת חשמל, רובוטיקה והנדסת מכונות, מדעי המחשב ומוט"ל (מדע וטכנולוגיה לכל)
  •  סטודנטים בעלי תואר ראשון עם ניסיון מהתעשייה או המחקר השבים לטכניון במסגרת תוכנית "מבטים"[1] ולומדים הוראה עם פטור משכר לימוד בסיוע מלגה במימון נשיא הטכניון
  • סטודנטים לתואר שני עם וללא תיזה
  • סטודנטים לתואר שלישי

כיום מונה הפקולטה 15 חברות וחברי סגל כאשר שליש מהן נקלטו בשלש השנים האחרונות לאור המלצה חיובית מאד של וועדת הערכה בינלאומית שבחנה את איכות המחקר וההוראה בפקולטה.

ראשי מחלקה

מספר שם שנות כהונה הערות
1 פרופ' מרדכי לינדמן 1966
2 פרופ' צבי קורצווייל -19711967
3 פרופ' אריה פרלברג 1972-1973
4 פרופ' שמואל אביטל 1974-1975
5 פרופ' אריה פרלברג 1976-1977 כהונה שנייה
6 פרופ' עזריאל אביתר 1978-1982
7 פרופ' שולמית אקשטיין 1983-1987
8 פרופ' עזריאל אביתר 1988-1991 כהונה שנייה
9 פרופ' מנחם פיינגולד 1992-1995
10 פרופ' נצה מובשוביץ-הדר 1996-1997
11 פרופ' ראובן לזרוביץ 1998-1999
12 פרופ' אורי לרון 2000-2002
13 פרופ' מיכאל מור 2003-2006
14 פרופ' אבי ברמן 2007-2010

דיקני הפקולטה

מספר שם שנות כהונה הערות
1 פרופ' אורית חזן 2011 - 2015
2 פרופ' יהודית דורי 2016 - 2020
3 פרופ' טלי טל 2020

קישורים חיצוניים

הערות שוליים

Logo hamichlol 3.png
הערך באדיבות ויקיפדיה העברית, קרדיט,
רשימת התורמים
רישיון cc-by-sa 3.0