הצבעה באמצעות כסף

מתוך המכלול, האנציקלופדיה היהודית
קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש

הצבעה באמצעות כסף או הצבעה בדולריםאנגלית: Dollar voting) היא אנלוגיה שמתייחסת להשפעה תאורטית על פעולות היצרן של בחירת המוצרים שעושה הצרכן.

המושג

בכמה ספרי כלכלה שיצאו באמצע המאה ה-20, נעשה שימוש במונח "הצבעה באמצעות כסף" כדי לתאר את התהליך שבו בחירות הצרכנים משפיעות על החלטות הייצור של חברות. מוצרים שצרכנים קונים מיוצרים יותר בעתיד. מוצרים שלא נמכרים כמצופה ייוצרו פחות. לפי אנלוגיה זו, הצרכנים, במהלך הקניות שהם מבצעים, מצביעים ברגליים עבור "מנצחים" ו"מפסידים".

חרמות צרכנים משנים לעיתים את התנהגות היצרנים. המטרות של חרמות סלקטיביות, או הצבעה בדולרים, היו מגוונות, וכללו רצון לראות ירידה בהכנסות החברות, הדחת מנהלים מרכזיים או פגיעה במוניטין.[1]

ביקורת

ההצבעה באמצעות כסף ספגה ביקורת באמריקה המודרנית על היותה מעמדית. הצבעה באמצעות כסף נעשית על ידי צרכנים ממעמד הביניים והגבוה, המוציאים את כספם.

ההצבעה באמצעות כסף זכתה גם לביקורת על היותה מעין ערנות צרכנית. בעוד שרוב הכלכלנים והפילוסופים הכלכליים מקבלים שלצרכנים יש זכות לבחירות המוסריות האישיות שלהם בשוק, לתנועות בקנה מידה גדול להשפיע על הוצאות הצרכנים עשויות להיות השלכות מסוכנות.

המאמצים לעודד תאגידים וחברות לפעול בדרכים ידידותיות לסביבה הפכו פופולריים. לא ברור אם חברות שיוצרות השפעות חיצוניות סביבתיות שליליות אכן ישנו את שיטת הייצור שלהן כדי לספק רצונות כאלה.

ראו גם

הערות שוליים

  1. ^ Put Your Money Where Your Mouth Is. Vote With Your Dollars, HuffPost, ‏2017-02-19 (באנגלית)
P Economy.png ערך זה הוא קצרמר בנושא כלכלה. אתם מוזמנים לתרום למכלול ולהרחיב אותו.
Logo hamichlol 3.png
הערך באדיבות ויקיפדיה העברית, קרדיט,
רשימת התורמים
רישיון cc-by-sa 3.0