לדלג לתוכן

הצי הסינגפורי

מתוך המכלול, האנציקלופדיה היהודית
הצי הסינגפורי
Republic of Singapore Navy
פרטים
מדינה סינגפורסינגפור סינגפור
שיוך הכוחות המזוינים של סינגפור
סוג חיל ים
אירועים ותאריכים
תקופת הפעילות 1967–הווה (כ־58 שנים)
הכוחות המזוינים של סינגפור
זרועות
צבא סינגפור
הצי הסינגפורי
חיל האוויר של סינגפור
השירות הדיגיטלי והמודיעיני של סינגפור
עיטורים ומבנה פיקודי
נשיא סינגפור
ראש ממשלת סינגפור
משרד ההגנה של סינגפור
היסטוריה צבאית
היסטוריה של סינגפור

הצי הסינגפוריאנגלית: Republic of Singapore Navy RSN) הוא הצי והזרוע הימית של הכוחות המזוינים של סינגפור. הצי מהווה את קו ההגנה הראשון של המדינה. תפקידו המרכזי הוא להגן על נתיבי הסחר הימי של סינגפור ולתרום לביטחון וליציבות האזורית. בימי שלום מתבטאת משימה זו בשמירה רצופה על ערנות ובביצוע סיורים והשגחה במצר סינגפור – קו החזית נגד הברחות, פיראטיות, טרור וחדירות בלתי מורשות. לשם כך פועל הצי בשיתוף פעולה הדוק עם סוכנויות הים הלאומיות של סינגפור ועם הקהילה הבין־לאומית הרחבה.

היסטוריה

ראשית הדרך (1967–1975)

הצי הסינגפורי נולד באופן רשמי ב־5 במאי 1967, עם הנפת דגל הכוח הימי המתנדב של סינגפור (Singapore Naval Volunteer Force – SNVF) במפקדתו הראשונה, RSS Singapura. בטקס הצנוע סומן תחילתו של כוח ימי עצמאי למדינה הצעירה. בראשית דרכו כלל הצי שתי ספינות עץ קטנות בלבד – RSS Panglima ו־RSS Bedok – שתיהן ספינות ששימשו בעבר את הצי המלכותי הבריטי. רק ב־1 באפריל 1975 אומץ השם הרשמי "Republic of Singapore Navy" (RSN).[1]

בשנת 1969 הוקמה בבית הספר הימי הראשון על סיפון RSS Singapura, ובהמשך הועבר לבלאקנג מאטי (כיום האי ס

נטוזה). מדריכים מהצי המלכותי של ניו זילנד אימנו את המחזור הראשון של 160 מגויסים, שכלל חשמלאים, מהנדסים ומלחים. צוערי ים נשלחו לבריטניה, אוסטרליה, ניו זילנד וקנדה להכשרה מקצועית ולניסיון מבצעי בציים ותיקים.

מבנה הצי הסינגפורי

בדצמבר 1970 הצטרפה לצי הספינה RSS Independence, הראשונה מדגם Independence-Class Patrol Craft – ספינות סיור שנועדו להגן על נתיבי הסחר ועל חופי המדינה מפני הברחות ושודדי ים. בשנת 1971 הוקמה יחידת הצלילה של הכוחות המזוינים (SAF Diving Centre), שמנתה 16 צוללנים בלבד והחליפה את יחידת הצלילה הבריטית. היחידה הפכה בשנת 1975 ליחידת הצלילה הימית (Naval Diving Unit – NDU).

בשנת 1972 נוספו לצי ספינות טילים מדגם Sea Wolf-Class Missile Gunboats – צעד משמעותי לעבר לוחמה ימית מתקדמת. הספינות צוידו במכ"מים, מערכות נשק אלקטרוניות וטילים מודרניים, ו־RSS Sea Wolf הייתה הראשונה באזור שירתה טיל נגד ספינות בהצלחה.

ב־26 בינואר 1974 נחנך בסיס הצי הראשון של סינגפור – בסיס פולאו ברני (Brani Naval Base) – על ידי ראש הממשלה לי קואן יו. מיקומו המרכזי אפשר פריסה מהירה של ספינות הצי ברחבי מצרי סינגפור.

מבחן אש והתבססות מקצועית (1974–1975)

ב־31 בינואר 1974 עמד הצי במבחן מבצעי ראשון במהלך תקרית לאגו (Laju Incident), כשארבעה חמושים תקפו את מתחם הנפט של חברת Shell באי פולאו בוקום וחטפו מעבורת עם חמישה אנשי צוות. ספינות הצי RSS Sea Hawk, RSS Independence, RSS Sovereignty ו־RSS Daring הוזנקו, חסמו את נתיב הבריחה של המחבלים והביאו לשחרור בני הערובה בתמורה ליציאת המחבלים מן המדינה.[2]

ספינות הצי הסינגפורי בתרגיל RSS Steadfast RSS Vigilance sailing, 2010

באותה שנה הוקם בית הספר לצוערים (Midshipman School) במרכז ההדרכה הימי בסמבאוואנג, כדי לאפשר הכשרת קצינים בסינגפור עצמה. המחזור הראשון כלל 12 קצינים סדירים ו־30 אנשי שירות חובה.

ב־1974 ביצע הצי הסינגפורי את שיגור טיל הים–ים הראשון בדרום־מזרח אסיה, וב־22 בינואר 1975 הושקו שלוש ספינות טילים חדשות מדגם Sea Wolf, שסימנו את המעבר של הצי לכוח לחימה התקפי מודרני.

ב־1975 נוספו ממדים חדשים ליכולות הצי: ספינות התובלה מדגם County-Class LST נרכשו מן הצי האמריקני במחיר סמלי של דולר אחד לספינה, כדי לחזק את יכולות התובלה הימית של הכוחות המזוינים. באותה תקופה נרכשו גם מטוסי סיור ימיים מדגם Skyvan SH7, שהופעלו בשיתוף חיל האוויר של סינגפור וסיפקו יכולת מודיעין אווירי ראשונה מסוגה לצי.

שנות ההתפתחות והמשברים (1976–1985)

ב־1976 רכש הצי שתי ספינות גרירה לפינוי מוקשים – RSS Mercury ו־RSS Jupiter – מהצי האמריקני. השתיים הפליגו מסן פרנסיסקו לסינגפור במשך 63 ימים, מסע שכלל חציית שלושה טייפונים ונחשב למסע ההפלגה הראשון של הצי הסינגפורי על פני האוקיינוס השקט.[3]

ספינת הצי הסינגפורי RSS Steadfast

בסוף שנות ה־70 חווה הצי תקופה של ירידה במורל ובביטחון עצמי. מאמצי האכיפה הימית נגד מהגרים בלתי חוקיים נמשכו, אך מחסור בכלים ובתמונה מבצעית ימית כוללת גרם לקשיים. השאלה על תפקידו האסטרטגי של הצי עלתה לדיון מחדש.

בתחילת שנות ה־80 הגדיר הצי מחדש את ייעודו: הגנה על נתיבי הסחר הימי של סינגפור – Sea Lines of Communication (SLOCs) – כמשימה אסטרטגית עליונה. הבנה זו עיצבה את תפקידו העתידי של הצי ככוח מגן על הכלכלה הלאומית.

בשנת 1981 נבנו לראשונה בסינגפור כלי שיט מדגם Swift-Class Coastal Patrol Craft – ספינות סיור חופיות שתוכננו ויוצרו באופן מקומי. 12 ספינות הושקו באוקטובר 1981, והפחיתו את העומס על ספינות הטילים, שאפשר להן להתמקד באימוני לחימה מתקדמים.

ב־29 בינואר 1983 הופעלה יחידת הצלילה הימית בפעולת חילוץ ימית בעקבות קריסת קו הרכבל של סנטוזה, שבה נפלו שתי קרוניות למים.

עידן ההתחמשות והמודרניזציה (1986–1995)

בין השנים 1986–1988 שודרגו ספינות הטילים Sea Wolf במערכות תקיפה מתקדמות, ובהן טילי Harpoon ארוכי־טווח ומערכת בקרת מידע מבצעית (Action Information System – AIS). שדרוגים אלו אפשרו לצי לתאם לחימה ימית ברמה טכנולוגית גבוהה בהרבה. בשנות ה־80 הורחבו יכולות יחידת הצלילה, והיא החלה לבצע גם משימות לחימה תת־ימית ונטרול מוקשים. בשנת 1984 הותקן מתקן היפרברי מודרני לטיפול במחלות לחץ.[4]

צוללת RSS Swordsman Archer של הצי הסינגפורי, 2019

בשנת 1990 נכנסה לשירות ספינת הטילים הראשונה מדגם Victory-Class Missile Corvette, שסימנה את התרחבות הצי מעבר להגנה חופית בלבד. הספינות הללו צוידו במערכות לוחמה נגד צוללות ובמערכות שליטה תלת־ממדיות, והעניקו לצי יכולת תקיפה כוללת. בין השנים 1990–1991 הושלמה קליטת שש ספינות מדגם זה, והצי עבר ארגון מחדש שכלל הקמת פיקוד אימונים (Training Command – TRACOM), פיקוד חופי (Coastal Command – COSCOM) ופיקוד לוגיסטי ימי (Naval Logistics Command – NALCOM).

ב־2 בספטמבר 1994 נחנך בסיס הצי החדש בטואס (Tuas Naval Base), שתוכנן באופן חכם כך שיכלול רציפים בשטח מצומצם, מערכת אחסון אוטומטית ומספנה צפה לתיקון אוניות. בשנת 1995 הצטרפו לצי ארבע ספינות נגד מוקשים מדגם Bedok-Class Mine Countermeasure Vessels, וכן ארבע צוללות מדגם Challenger-Class שנרכשו מהצי השוודי – צעד ראשון בפיתוח היכולות התת־ימיות של סינגפור.

התפתחות מודרנית (1996–2019)

בשנת 1996 הצטרפה לצי הסינגפורי הספינה הראשונה מדגם Fearless, אשר תוכננה ונבנתה מקומית ונטלה את משימות ההגנה החופית שבוצעו בעבר בידי ספינות הסיור החופיות. ספינות מדגם זה הוצבו לפטרולים יומיים במצר סינגפור ובסביבת האי פדרה בלאנקה.[5]

ב־19 בפברואר 1997 הושגה כשירות מלאה של מטוסי הסיור הימי (Maritime Patrol Aircraft – MPA) מדגם Fokker 50, המספקים תמונת מודעות ימית רחבה ומאפשרים גילוי מוקדם וזיהוי מטרות מעבר לאופק. המטוסים מצוידים בטילי Harpoon, ומשמשים הן במשימות לחימה והן במבצעי חיפוש, איתור וסיור ימי.

ב־2 במאי 2000 הגיע לסינגפור RSS Conqueror, הצוללת הראשונה מתוך ארבע צוללות מדגם Challenger שנרכשו משוודיה, וסימנה את ביסוס היכולות התת-ימיות של הצי.

ב־5 במאי 2000 נכנסה לשירות RSS Endurance, הראשונה מדגם Endurance-class Landing Ship Tank (LST). מיד לאחר כניסתה לשירות יצאה הספינה להקפת עולם שנמשכה ארבעה חודשים, ובמהלכה השתתפה בסקירה הימית הבינלאומית בניו יורק. ספינות מדגם זה נטלו חלק לאורך השנים במבצעי שמירת שלום, לוחמה בפיראטים וסיוע הומניטרי.

החל משנת 2004 החל הצי להפעיל כלי שיט בלתי מאוישים (USV) – אחד הציים הראשונים בעולם שעשו זאת מבצעית. ה־Protector USV הופעל להגנת מתקנים אסטרטגיים במפרץ הפרסי הצפוני. באותה שנה הושקה הספינה הראשונה מדגם Formidable-class. פלגת הפריגטות החדשה צוידה במערכות חישה ונשק מתקדמות ללוחמה נגד מטוסים, ספינות וצוללות. במאי 2004 נחנך בסיס הצי בצ’אנגי, שנבנה עם מתקני תחמושת ומחסן אוטומטי תת-קרקעיים.[6]

לאחר רעידת האדמה וצונאמי בדצמבר 2004 פרס הצי שלוש ספינות LST ויחידות סיוע נוספות לאינדונזיה. בשנת 2005 נקלטה בצי צוללת מדגם Archer-class, המצוידת בהנעה אוויר-בלתי-תלויה (AIP). בשנת 2013 הושלם הפרויקט, והוכרז על רכישת צוללות Type-218SG מגרמניה, שתוכננו במיוחד לתנאי הים הטרופיים של סינגפור.

בשנת 2007 הושקה ונכנסה לשירות הפריגטה הראשונה מדגם Formidable, שסימנה את המעבר לצי דור שלישי. יכולותיה התחזקו עם קליטת מסוקי S-70B Seahawk החל מ־2009, שהעניקו לצי יכולות נגד-צוללות ואיסוף מודיעין מוגברות.

בין 2008 ל־2012 השתתפו פריגטות הצי בתרגילי RIMPAC ויוחל פרסומן המבצעי, לרבות פריסה למאבק בפיראטים במפרץ עדן במסגרת כוח המשימה הרב-לאומי CTF-151. במקביל הושלמה קליטת שש הפריגטות של פלגת ה־Formidable.[7]

בשנת 2011 הושקה הצוללת הראשונה מדגם Archer, ולאחריה RSS Swordsman ב־2013. בה בעת שודרגו קורבטות הטילים (MCV) ונוספו להן מערכות חישה ומל"טי ScanEagle.

בשנים 2014–2015 השתתף הצי בחיפושים אחר מטוס AirAsia QZ8501, תוך הפעלת ספינות חילוץ, כלי שיט בלתי מאוישים וכלי צלילה אוטונומיים. בשנת 2015 נחנך מרכז האימונים לצוללות RSS Challenger Submarine Training Centre, ולצדו נגרעו מהשירות שתי הצוללות הראשונות מסוג Challenger.

בשנת 2016 הובילה RSS Steadfast – לראשונה עבור ספינה שאינה אמריקנית – שייט משותף רב-לאומי מתרגיל RIMPAC. ב־5 במאי 2017 נכנסה לשירות RSS Independence, הספינה הראשונה מדגם Littoral Mission Vessel (LMV) שנבנה מקומית, בעלת יכולת תצורה גמישה והתאמה למשימות מגוונות. אותה שנה ציינה הצי 50 שנה לקיומו, ולכבוד האירוע נערכה הסקירה הימית הבינלאומית הראשונה בסינגפור בהשתתפות 44 מדינות.[8]

ב־18 בפברואר 2019 הושקה בגרמניה RSS Invincible, הראשונה מדגם Invincible-class submarine, שתוכננה במיוחד לסביבה הימית הרדודה והעמוסה של סינגפור, ומצוידת ביכולות השרידות ושהייה ממושכת מתקדמות.

סמל הצי

הסמל התלת־ממדי של הצי הסינגפורי כולל אלמנטים המבטאים את ערכיו ואת זהותו:[9]

  • הסהר וחמשת הכוכבים – מייצגים את סינגפור ואת הערכים הלאומיים שעליהם היא מושתתת. הם ניצבים במרכז הסמל, כפי שהצי הוא מרכיב מרכזי בביטחון המדינה.
  • האריה – מסמל אומץ, ריבונות ואצילות, ומשקף את תפקידו של הצי כמגן האומה.
  • הטיגריס – מבטא נחישות עזה ונכונות להרתיע באומץ כל איום.
  • העוגן – מסמל את שורשי הצי ואת דבקותו בערכיו הימיים ובמסורתו.
  • הזרים (Laurels) – סמל למצוינות, המבטאים את המקצועיות והמסירות של אנשי הצי – אבני היסוד של עוצמתו.

קישורים חיצוניים

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא הצי הסינגפורי בוויקישיתוף

הערות שוליים

  1. Early years, Republic of Singapore Navy
  2. 1975–1971, Republic of Singapore Navy
  3. 1980–1976, Republic of Singapore Navy
  4. 1990–1986, Republic of Singapore Navy
  5. 2000–1996, Republic of Singapore Navy
  6. 2005–2001, Republic of Singapore Navy
  7. 2010–2006, Republic of Singapore Navy
  8. 2016‎–Today, ‏Republic of Singapore Navy
  9. Mission, Republic of Singapore Navy

הצי הסינגפורי42199996Q2531890