הקיר הרביעי

מתוך המכלול, האנציקלופדיה היהודית
קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש

הקיר הרביעי הוא מושג בתיאטרון המתייחס אל הקיר הדמיוני המפריד בין הקהל לבמה, בתיאטרון בעל קשת פרוסניום (במת מסגרת תמונה). על הבמה בנויים שלושה קירות אמיתיים של חדר והקהל, כביכול, מציץ לתוך עולם ההתרחשות על הבמה, דרך קיר רביעי שקוף. שקיפות זו היא בדרך כלל חד כיוונית, הקהל יכול לראות את ההצגה אך הדמויות על הבמה מתנהגות בהתאם לעלילה בלי להתייחס לעובדה שהקהל צופה בהן.

בפועל, הקיר הרביעי התקיים כבר במחזות יוון העתיקה ובימי שייקספיר, אך הוא הוגדר כמושג רק על ידי דני דידרו בן המאה ה-18, וזכה לפרסום בעיקר בתיאטרון הריאליסטי של המאה ה-19. אף על פי שהמושג המקורי התייחס לתיאטרון, הוא התרחב בהמשך לכלול את ההפרדה בין הצופה ליצירה בסוגי מדיה רבים, כולל: ספרות, קולנוע, טלוויזיה, קומיקס ואף משחקי וידאו.

שבירת הקיר הרביעי

שבירת הקיר הרביעי מתייחסת למצב בו דמות על הבמה מתנהגת בצורה המבטאת מודעות להיותה נצפית על ידי קהל, כאילו שהקיר הדמיוני שהפריד ביניהם נשבר.

שבירת הקיר הרביעי נמצאת ביצירות במספר סוגי מדיה:

  • בתיאטרון
  • בקומיקס
  • בטלוויזיה
  • בקולנוע
  • ישנן סברות שהסיום של מיינקראפט שובר את הקיר הרביעי בכך שהדמויות מזכירות את העולם האמיתי ואומרות לשחקן שהוא בתוכנת מחשב[1].
  • בספרות
  • במשחקי מחשב

קישורים חיצוניים

ויקישיתוף ראו מדיה וקבצים בנושא זה בוויקישיתוף.

הערות שוליים

סמל המכלול גמרא 2.PNG
הערך באדיבות ויקיפדיה העברית, קרדיט,
רשימת התורמים
רישיון cc-by-sa 3.0