השירות לביטחון הטיסות של משרד ההגנה (רוסיה)

מתוך המכלול, האנציקלופדיה היהודית
קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש

שגיאת לואה ביחידה יחידה:תבנית_מידע בשורה 261: תבנית יחידה צבאית ריקה. השירות לביטחון הטיסות של הכוחות המזוינים של הפדרציה הרוסית (Слу́жба безопа́сности полётов авиа́ции Вооружённых Си́л Росси́йской Федера́ции) הוא יחידה צבאית, שירות מיוחד המיועד למלא את תפקידי הניטור ופיקוח על פעילויותיהם של אנשי התעופה בכל הקשור להבטחת בטיחות הטיסה.

השירות הוקם על פי צו של ממשלת הפדרציה הרוסית מיום 20 בנובמבר 2001 מספר 801 "אודות שירות ביטחון טיסות התעופה של הכוחות המזוינים של הפדרציה הרוסית". יונק את שורשיו מגוף קודם שהיה קיים משנת 1977 ונקרא "הפיקוח המרכזי על ביטחון טיסות" (Центральная инспекция безопасности полетов, בראשי תיבות ЦИБП).

השירות הוא הגוף המרכזי של הפיקוד הצבאי על הכוחות המזוינים של הפדרציה הרוסית ויחידה עצמאית של משרד ההגנה של הפדרציה הרוסית, המפעילה בקרה בין-מחלקתית ממלכתית על פעילותם של אנשי תעופה בנוגע לבטיחות טיסה.[1]

השירות משתף פעולה עם ועדת התעופה הבין-מדינתית והסוכנות הפדרלית לתחבורה אווירית.

היסטוריה

ב-19 במאי 1977, בהתאם לצו של שר ההגנה של ברית המועצות, מרשל ברית המועצות דמיטרי אוסטינוב, הוקם הפיקוח המרכזי לבטיחות טיסה של כוחות צבא ברית המועצות לארגן פעילויות למניעה וחקירה של תאונות מטוסים בתעופה הצבאית. לראש הארגון מונה גיבור ברית המועצות מרשל התעופה וותיק מלחמת העולם השנייה איוואן פסטיגו, שבשנת 2018 נפתחה אנדרטה לזכרו בבניין השירות במוסקבה.[2]

הטייסים המנוסים, המוסמכים, הנווטים, המהנדסים ומומחים האחרים, נבחרו מכוחות הצבא, בהם גם מארגני עבודות הטיסה מבין אנשי הגדודים, האוגדות והארמיות. המורכבות בפעילות צוות השירות בשלב הראשון נבעה, ראשית כל, מחידושו, היעדר מסגרת מדעית ורגולטורית לחקירות ומניעת תאונות מטוסים והיעדר הכשרה מיוחדת לאנשי צוות האוויר. לכן, לצד העבודה העיקרית בחקירה ומניעה של תאונות מטוסים, החלו קורסי הכשרה עבור הקצינים והאלופים של המרכז לתעופה אזרחית באוניברסיטאות חינוכיות ומחקריות, מוסדות ומפעלי תעופה. במקביל, מיטב המתודולוגים של השירות פיתחו מסמכי רגולציה כדי להבטיח את בטיחות הטיסה של התעופה הצבאית.

שנה לאחר מכן, ב-19 במאי 1978, בהוראת שר ההגנה של ברית המועצות, נחקק אמנת השירות לביטחון הטיסות, שם נקבע, יחד עם הסמכויות, גם ההרכב (המחלקה לניתוח ומניעה של תאונות טיסה, המחלקה לבדיקות בטיחות, קבוצת פקחים ועובדים פוליטיים), המשימות העיקריות וזכויות השירות, כמו גם סוגיות האינטראקציה ושיתוף הפעולה עם שאר היחידות והכוחות בצבא האדום.

בשנת 1983 עמד בראש המפקח המרכזי מרשל האוויר פיוטר קירסאנוב. בהוראת השר אוסטינוב מיום 23 במרץ 1984, התקבלה תקנה חדשה בנושא לפיה השירות מדווח ישירות לשר ההגנה של ברית המועצות.

בשנת 1988, שמו של "הפיקוח המרכזי לבטיחות טיסה" שונה ל"שירות בטיחות הטיסות" (Службу безопасности полётов). בשנת 2000, כבר כחלק מהכוחות המזוינים של הפדרציה הרוסית הגוף אורגן מחדש תחת השם "השירות לביטחון תעופת הטיסות של הכוחות המזוינים של הפדרציה הרוסית".

בשנת 2015 ממשלת רוסיה החליטה להסדיר את נושא חקירות התעופה ברוסיה כאשר סגן ראש ממשלת רוסיה דאז ארקדי דבורקוביץ' הנחה את הממשלה להתחיל בהעברת הסמכויות, כשאת תפקידי חקירת תאונות אוויריות ייטול המרכז לחקירת תאונות אוויריות של משרד ההגנה הרוסי (Центр обеспечения расследования авиапроисшествий при Минобороны РФ) והשירות לביטחון הטיסות של משרד ההגנה, כצעד לקראת פירוק ועדת התעופה הבין-מדינתית.

משימות

על פי צו של ממשלת הפדרציה הרוסית מיום 20 בנובמבר 2001[3] המשימות העיקריות של השירות הן:

  • הפעלת פיקוח המדינה על פעילותם של אנשי תעופה בחלק הקשור לבטיחות טיסה;
  • ארגון וביצוע חקירות על תאונות ותקריות מטוסים עם כלי טיס המשמשים את משרד ההגנה של הפדרציה הרוסית, תאונות מטוסים בודדות ואירועי מטוסים עם מטוסים ממלכתיים של רשויות וארגונים פדרליים, כמו גם תאונות מטוסים ואירועי תעופה הכוללים תעופת כוח אדם של כמה גופים וארגונים ביצועיים פדרליים;
  • סיווג ותיוק של תאונות תעופה ואירועי תעופה בתעופה הממלכתית של הפדרציה הרוסית, אימות פעילותם של גופים פדרליים לחקירה, סיווג ודיווח על תאונות ואירועי תעופה.

מפקדים

הערות שוליים

Logo hamichlol 3.png
הערך באדיבות ויקיפדיה העברית, קרדיט,
רשימת התורמים
רישיון cc-by-sa 3.0