טטאמי

מתוך המכלול, האנציקלופדיה היהודית
קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
חדר עם רצפת טטאמי

טטאמייפנית: 畳) הוא סוג שטיח המכסה את הרצפה בחדרים בסגנון יפני מסורתי. באופן מסורתי משתמשים בקש האורז על מנת ליצור את ליבת המשטח (אף על פי שכיום משתמשים אף בשביבי עץ או בפוליסטירן), ואותה מצפים בעשב סוף, וגודלם הוא אחיד, כשהאורך כפול מהרוחב. לרוב יהיו שולי הטטאמי רקומים.

היסטוריה

המונח טטאמי מגיע מהפועל טַטָאמוּ, שפירושו לקפל או לערום, ומבהיר שבראשית השימוש בהם היו הטטאמי מקופלים או נערמים. בתקופת הייאן נבנו החדרים המפוארים של בתי האריסטוקרטים עם רצפת עץ, ואלה נהגו לשבת על טטאמי. המנהג חלחל גם למעמד הסמוראים בתקופת קאמאקורה, והגיע לשיאו בתקופת אשיקאגה, אז נהגו לכסות את רצפת כל החדרים בטטאמי. חדרים אלה קיבלו את השם זאשיקי (座敷; מילולית, חדר ישיבה). רק לקראת המאה ה-17 הפכו הטטאמי פופולריים בקרב בני המעמדות הנמוכים יותר.

כבר מאות שנים משמש הטטאמי לריצוף בצורת מזרנים נוקשים הכוללים קש ונסורת במסגרות עץ בגודל קבוע עם ציפוי מחצלת ארוגה בצפיפות של קש ה"איגוסה", ועם פסי בד בפאות הארוכות של המזרן. לאחר שימוש של מאות שנים בבתי האצילים והלוחמים (סמוראי), נעשה במאה ה-17 הטטאמי לכיסוי הרצפה בבתים פרטיים. בימנו חדרים מרוצפי טטאמי מצויים בבתי העץ המסורתיים שהם מרבית בתי יפן שמחוץ לערים הגדולות, וגם ברבות מהן. בבניה "המערבית" מתקינים לעיתים קרובות "חדר טטאמי" לשמירת המסורת. בבתים יפניים מודרניים ישנם מעט מאד חדרי טטאמי, אם בכלל, ולרוב יש רק אחד. חדרים אלה מכונים ואשיצו, "חדר בסגנון יפני". עם זאת, נהוג ביפן למדוד את גודלו של חדר לפי מספר הטטאמי שנכנסים בו.

גודל

גודלו של הטטאמי משתנה בין חלקי יפן. באזור קיוטו גודלו של הטטאמי הוא לרוב 95.5 סנטימטרים על 191 סנטימטרים, והוא מכונה קיוֹמָה. באזור נגויה הגודל הוא לרוב 91 סנטימטרים על 182 סנטימטרים, ונקרא אָאינוֹמָה (מילולית, "באמצע"). באזור טוקיו גודל הטטאמי הוא לרוב 88 סנטימטרים על 176 סנטימטרים, ונקרא אדומה או קאנטומה. מבחינת עובי, השוני בין הסוגים השונים נע בין 5.5 סנטימטרים בקיוטו ל-6 סנטימטרים בטוקיו.

חדרים נבנים במידות התואמות מידות אלה וצרופיהן. מידות החדרים נקבעות לפי כמות הטטאמי המרצפים אותן כמו: חדר של 3 טטאמי- 1.82/2.73 מ'. (בערך 5 מ"ר) חדר של 4 וחצי טטאמי- 2.73/2.73 מ' (בערך 7.5 מ"ר) חדר של 6 טטאמי- 2.73/3.64 מ'

חדר של 8 טאטאמי- 3.64/3.64 מ' (בערך 10 מ"ר) עובי ה"מזרן" עם המחצלת הארוגה הוא כ- 5.5-6 ס"מ. חדרי שינה מסורתיים הם של 4.5-6 טטאמי וחדרי מסחר (חנויות) 5.5-8 טטאמי.

חצי טטאמי נקרא האנג'ו, וטטאמי באורך שלושה רבעים מהתקן, המשמש בחדרי טקס התה היפני, נקרא דאימֶדטאמי.

סידור

ישנם חוקים בנוגע למספר הטטאמי בחדר ולסידורם בו. בתקופת אדו היו סידורים שנחשבו בעלי מזל, וכאלה שנחשבו מביאי מזל רע. הסידורים מביאי המזל הם אלה שנמצאים כיום בשימוש ביפן. בסידורים אלה יוצרים המפגשים בין הטטאמי צורת T, בעוד שבסוג השני יוצרים המפגשים צורת +

בחדר 4 וחצי טטאמי הונחו 4 טטאמי כך שרוחב האחד בקצה אורך השני המאונך לו וכך נותר במרכז הריבוע מקום לחצי טטאמי ריבועי. בחדר 6 טטאמי הוצמדו שני מערכים של 3 טטאמי, אך בשלישייה אחת היה המזרן הרחבי בראש ובשנייה- המזרן הרחבי בתחתית השלישייה. בחדר 8 טטאמי הוצמדו 2 טטאמי לאורכם, לראשיהם הוצמדו 2 טטאמי לרוחבם, ומשני צידי הקבוצה נוספו 2 טטאמי צמודים לרוחבם לכל צד. ניתן לצייר ספיראלה דמיונית (בעלת משמעות במסורת היפנית) העוברת דרך כל המזרנים מלבד הראשון. סידור זה גם יצר מצב בו המזרנים מוקפים בפסי האריג שלאורכם. הסידורים האלה הם חלק מהגישה האסתטית היפנית המופיעה שוב בעיצובים שונים. דגמים אלה המותחמים בפסים כהים נחרתו בדמיון כל יפני מינקותו.

תכונות הטטאמי

הטטאמי הוא משטח ריצפה טבעי מצמח האיגוסה (ממשפחת הסמריים שבסדרת הדגנאים) הצומח בדומה לאורז בשדות מוצפי מים. לאחר ייבושו, גבעולים ועלים באורך המתאים משמשים לאריגה, כאשר חוטי ה"שתי" המשובחים הם מקנבוס (אך יש גם מכותנה), באריגה צפופה הנותנת משטח נעים למגע, בטקסטורה ובטמפרטורה, נוח ורך לרגל ולכל חלק גוף הבא עימו במגע. הטטאמי הוא רצפה מבודדת ויוצרת חדר בעל טמפרטורה נוחה בקיץ ובחורף. לטטאמי יש ריח צמחי המשפר את אויר החדר וריחו נחשב ביפן ל"מביא שלווה". בשל רגישות החומר ועדינותו, על הטטאמי הולכים יחפים, בגרביים, או נעלי בד מיוחדות בלבד, בכניסה אליו מסירים נעליים.

הטטאמי כבסיס הבנייה היפנית והשפעתו על העולם

הטטאמי הוא "מודול" הבנייה היפני, כלומר מידה קבועה הקובעת בעקבותיה את כל שאר המידות בבניין כמו העמדת הקירות, העמודים והקורות בבנין, המודול הבסיסי הוא בערך 90 ס"מ ומכפלותיו, הדבר מאפשר מעבר לאדם, וקובע רוחב פתח דלת או חלון, גובה החדר הוא כטטאמי וחצי וכן הלאה, הגישה המודולרית בבניה חודשה במאה ה-20 על ידי האדריכל הצרפתי לה קורבוזיה, באופן אחר אמנם, אך עם זיקה בסיסית לגישה המודולרית היפנית המתבססת על מידות גוף האדם. היום כל מערכת הבנייה והאדריכלות העולמית משתדלת לפעול בגישה המודולרית המפשטת ומוזילה את ייצור מרכיבי הבניין: מוטות ברזל, מרכיבים טרומיים שונים, אביזרים סניטריים, דלתות, חלונות וכדומה. הגישה המודולרית מקלה מאד על חישוב חוזק הבניין על ידי מהנדסי הבניין אך בעיקר מכניסה סדר בתוכניות הבניה של האדריכל ומביאה להרמוניה בפנים הבניין ובחזותו החיצונית.

המשמעות התרבותית של הטטאמי

עצם היות מחצלת הטטאמי חומר צמחי, שמרה במשך מאות השנים עם כל האורבניזציה על זיקת האדם לטבע. בתרבות יפן הודגשה חשיבות המראה והטקסטורה, הרכות והגמישות וכן הריח של הטטאמי להרמוניה ולשלווה האנושית. (אותם סופג עוד התינוק היפני מרגע שהוא מתחיל לזחול על הרצפה הרכה, הנעימה והריחנית של ביתו) המידות הצנועות והאנושיות של הטטאמי יצרו גישה של הסתפקות במועט גם אצל בעלי הכח וההון, ויעידו על כך הפתגמים היפניים המציינים כי אין לאדם צורך ביותר מהמקום שתופס גופו. הטטאמי הוליך לסדרים מיוחדים באלמנטים ובטקסים המסורתיים היפניים כמו "טקס התה" בו מבנה החדר קובע את מיקום וסדר המעשים והאנשים המשתתפים. סידור הפרחים היפני קיבל גם הוא את אופיו ממבנה חדר האורחים בו נוספה גומחה קבועה במקום קבוע מראש בסידור רצפת הטטאמי בו הונח אגרטל הפרחים ונתלתה מגילת הציור. על רצועות הבד הכהה שלאורך הטאטאמי השתדלו שלא לדרוך ברגליים. הטטאמי הטביע במוח האיש (והאשה) היפני תמונת עולם של סדר ובו גבולות עליהם אין לדרוך. הסדר במישור הוביל גם לאורח מחשבה של סדר חברתי קבוע והיררכי, כפי ששרר ביפן מאות ואף אלפי שנים. גם מבנה העיר מבוסס על גישה זו, כתובת בית ביפן איננו מספר ברחוב אלא משבצת בתוך משבצות האזור והשכונה[דרושה הבהרה]. הצניעות שבממדים וההכרח להלך יחפים במרחב בו היפני חי הביאה לגישה של הביטול העצמי והשליטה הרגשית העזה שהייתה אופיינית ליפן המסורתית, ויש לה עדיין השפעה על החיים היפניים.

פתגמים

פתגמים יפניים על טטאמי:

1. "A person needs a half tatami while awake and a full tatami while asleep"

תרגום: "אדם צריך חצי טטמי כשהוא ער וטטמי שלם כשהוא ישן", שפירושו: אדם צריך לחיות בצניעות.

2."Even if a room has a thousand tatami a person only needs one to sleep on"

תרגום: "גם אם חדר מכיל אלף טטמי, האדם זקוק רק לאחד כדי לישון עליו" שפירושו: אל לו לאדם להלך אחר תאוותו הגשמיים.

לקריאה נוספת

  • The Japanese house, by Heinrich Engle,Charles E.Tutttle com.publishers,Tokyo,1964.
  • Japanse Homes and their surroundings/ by Edward S.morse, published by the Charles E. Tuttle Company, inc. Copyright in Japan,1972,
  • Ceremony and Symbolism in the Japanese Home by by Michael Ernest Robinson Michael Jeremy, Published by Manchester University

קישורים חיצוניים

http://lik.kcif.or.jp/archives/0304/04_2003.htm

http://www.kyo-tatami.com/world/about

Logo hamichlol 3.png
הערך באדיבות ויקיפדיה העברית, קרדיט,
רשימת התורמים
רישיון cc-by-sa 3.0