טיסה 214 של אסיאנה איירליינס
| הריסות המטוס | |
| תאריך | 6 ביולי 2013 |
|---|---|
| מיקום | נמל התעופה הבין-לאומי של סן פרנסיסקו |
| גורם | לא ידוע, ככל הנראה טעות אנוש |
| קואורדינטות | 37°36′48″N 122°21′52″W / 37.61333°N 122.36444°W |
| הרוגים | 3 |
| פצועים | 182 |
| ניצולים | 305 |
| המעורבים באסון | |
| כלי טיס | |
| כלי טיס | בואינג 777-200ER |
| מספר זנב | HL7742 |
| מוצא | שאנגחאי, סין |
| יעד | נמל התעופה הבין-לאומי של סן פרנסיסקו |
| חניות ביניים | נמל התעופה הבין-לאומי של אינצ'ון שבסיאול |
| מפעיל | אסיאנה איירליינס |
| נוסעים | 291 |
| אנשי צוות | 16 |


טיסה 214 של אסיאנה איירליינס הייתה טיסה מסחרית של חברת אסיאנה איירליינס משאנגחאי, סין, לנמל התעופה הבין-לאומי של סן פרנסיסקו, הנמצא דרומית לעיר סן פרנסיסקו שבקליפורניה בארצות הברית, עם עצירה בנמל התעופה הבין-לאומי של אינצ'ון שבסיאול, קוריאה הדרומית. ב-6 ביולי 2013, במהלך גישה לנחיתה בשדה התעופה של סן פרנסיסקו, התרסק מטוס הבואינג 777-200ER שטס בקו זה באותו יום. על הטיסה היו 291 נוסעים ו-16 אנשי צוות, בהם 141 סינים חלקם הגדול בני נוער שנסעו למחנה קיץ בארצות הברית, 77 קוריאנים ו-61 אמריקאים. מתוך 307 נוסעי המטוס נהרגו שלושה, וכ-182 נפצעו. מקרה זה היה התאונה האווירית הראשונה שבו נהרגו נוסעים במטוס ה-777 של חברת בואינג.
המטוס
מטוס הבואינג 777 מספר HL7742, נמסר לאסיאנה איירליינס במרץ 2006. המטוס, בעל שני מנועי PW4000 של פראט אנד ויטני, צבר יותר מ-36,000 שעות טיסה ב-5000 טיסות. למטוסי הבואינג 777 רקורד בטיחות מהטובים בתחום.
ההתרסקות
טיסה 214 המריאה משדה התעופה אינצ'און הנמצא מחוץ לסיאול בשעה 5:04 אחה"צ שעון קוריאה, באיחור של 34 דקות, והייתה מיועדת לנחיתה בנמל התעופה של סן פרנסיסקו ב-11:04 בבוקר (זמן מקומי).
ב-6 ביולי 2013, בשעה 11:26 שעון מקומי, בואינג 777-200ER, מספר רישום HL7742, התרסק בנמל התעופה של סן פרנסיסקו (SFO) בעת הנחיתה, בקרבת סף מסלול 28L. מנוע אחד ואזור הזנב ניתקו לחלוטין מכלי הטיס. מייצבי הזנב האנכיים והאופקיים (עלרוד וסבסוב) הגיעו לעצירה מלאה על סף המסלול, עת שאר גוף המטוס נעצר רק כ-600 מטרים משם. עדי ראייה תיארו כדור אש גדול שיצרה ההתרסקות עת נחת המטוס, ופיצוץ משני גדול, דקות לאחר הפגיעה, עם כדור עשן שחור וגדול שעלה מגוף המטוס. מגלשות הפינוי נפתחו בצד אחד של המטוס, ושימשו לפינוי הנוסעים מהמטוס. אך עדיין היה כשל ורוב מגלשות החירום נפתחו בצורה שגויה כלפי פנימה, מה שהשאיר נוסעים לכודים בתוך המגלשות. מה שהפך את הפינוי לאיטי יחסית בהשוואה למצבים כאלה. במזל, לא היה נזק למכל הדלק שהיה גורם להתלקחות מהירה יותר[1].
מערכת נחיתת המכשירים של מסלול 28L לא פעלה בעת ההתרסקות, והגישות התבצעו על ידי גישות ראייה סטנדרטיות, תוך שמזג האוויר הבהיר אפשר זאת.
זהו אירוע ההתרסקות השלישי ב-25 שנותיה של חברת אסיאנה שבו היו הרוגים מקרב נוסעי המטוס. ההרוגים וגם הפצועים קשה, היו נוסעים בחלק האחורי של המטוס שעפו מהמטוס עקב כך שלא חגרו חגורת בטיחות בעת הנחיתה[1].
במסיבת עיתונאים שהתקיימה בשדה התעופה סן פרנסיסקו, אישר מפקד מכבי האש של סן פרנסיסקו שישנם שני הרוגים - שניהם סינים, וששתי הגופות נמצאו מחוץ לכלי הטיס. דובר בית החולים הקרוב אמר כי חמישה נמצאים במצב קריטי. בסך הכל, תשעה בתי חולים קיבלו כ-182 פצועים. במסיבת עיתונאים נוספת, דובר שדה התעופה דאג יאקל מסר שאדם אחד עדיין נעדר. מאוחר יותר נמסר שכל הנעדרים נמצאו.
שדה התעופה נסגר לכחמש שעות אחרי ההתרסקות, וטיסות נכנסות לשדה הופנו לנמלי תעופה גדולים אחרים באזור מפרץ סן פרנסיסקו, או לסקרמנטו, או ללוס אנג'לס. מאוחר יותר, נפתחו כל המסלולים מלבד המסלול המעורב בהתרסקות והאחד שמקביל אליו.
חקירה
לאחר ניתוח הקופסאות השחורות וצילומי וידאו של עדים, ניתן לראות כי המטוס הגיע לנחיתה נמוך ולאט מדי, ב-7 השניות האחרונות שלפני ההתרסקות הטייס ניסה להאיץ אך ללא הצלחה. לטייס לא היה כל ניסיון בהנחתת מטוס מסוג זה, כך מסרה חברת התעופה אסיאנה. עם זאת, צבר הטייס 43 שעות טיסה במטוס מדגם בואינג 777.
לפי החקירה שנוהלה על ידי ה-NTSB הגיעו למסקנות הבאות[1]:
- מערכת נחיתת המכשירים ה-ILS לא פעלה במסלול הספציפי בשל שיפוצים.
- עקב טעות בהזנת הנתונים, המטוס החל לנסוק, כתגובה הוא הועבר לצורת סרק. מה שהביא להנמכת היתר.
- הסתבר שמדובר בטייס בהתמחות על מטוס הבואינג 777, לאחר שצבר 10,000 שעות טיסה ב-A320, עם מערכת הפעלה שונה לחלוטין.
- ההדרכה באסיאנה איירליינס, מתמקדת בלתת למכשירים לעשות את העבודה, והסתמכות על מערכות במטוס עצמו ועל הקרקע.
- גם הטייס המשנה אשר הדריך את הטייס, גם הוא עם מיעוט ניסיון ללא מערכת נחיתת מכשירים.
- העברת המנוע לסרק, לצד חשיבה שהמצערת האוטומטית תדע להנחית את המכשירים לבד, הביאה לתאונה.
בהתאם לנוהל של שינוי מספרי טיסה במסלולים שעברו התרסקות, מספר הטיסה של אסיאנה מסיאול לסן פרנסיסקו שונה ל-212.
קישורים חיצוניים
- יצחק בן חורין, שני הרוגים בהתרסקות מטוס בסן פרנסיסקו, באתר ynet, 7 ביולי 2013
- כך התרסקה טיסת אסיאנה 214, שלב אחר שלב, באתר הארץ, 15 ביולי 2013
- תיק התאונה והיסטוריית המטוס של טיסה 214 של אסיאנה איירליינס, באתר Aviation Safety Network (באנגלית)
הערות שוליים
- ^ 1.0 1.1 1.2 מתוך הפרק של תעופה בחקירה שעסק באסון
טיסה 214 של אסיאנה איירליינס41761937Q13628966
