טיסה 4819 של דלתא קונקשן

מתוך המכלול, האנציקלופדיה היהודית
קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
טיסה 4819 של דלתא קונקשן
המטוס ההפוך על גבו לאחר ההתרסקות
המטוס ההפוך על גבו לאחר ההתרסקות
תאריך 17 בפברואר 2025
שעה 14:13
מיקום נמל התעופה הבין-לאומי טורונטו-פירסון, טורונטו, קנדה
גורם בחקירה
המעורבים באסון
סוג בומברדייה CRJ900
רישום כלי טיס N932XJ
מוצא נמל התעופה הבין-לאומי מיניאפוליס - סיינט פול
יעד נמל התעופה הבין-לאומי טורונטו-פירסון
מפעיל דלתא קונקשן באמצעות אנדיוור אייר
נוסעים 76
אנשי צוות 4
הרוגים 0
פצועים 21
נעדרים 0
ניצולים 80
המטוס המעורב בתאונה ב-2024

טיסה 4819 של דלתא קונקשן הייתה טיסה מסחרית וסדירה של חברת אנדיוור אייר (אנ'), חברה בת של דלתא איירליינס, המפעילה, יחד עם שתי חברות נוספות, את רשת הטיסה האזורית המכונה דלתא קונקשן (אנ'), מנמל התעופה הבין-לאומי מיניאפוליס - סיינט פול בארצות הברית לנמל התעופה הבין-לאומי טורונטו-פירסון בקנדה. ב-17 בפברואר 2025, מטוס הבומברדייה CRJ900 regional jet שהפעיל את הטיסה התרסק בעת הנחיתה בנמל התעופה הבין-לאומי טורונטו-פירסון. במטוס היו 80 בני אדם, מהם 76 נוסעים וארבעה אנשי צוות, וכולם ניצלו, אם כי 21 מהם נפצעו.

התאונה

בעת התאונה שרר בשדה התעופה טורונטו-פירסון מזג אוויר חורפי: הטמפרטורה הייתה 8.6°C- ונשבה רוח מערבית במהירות של 51 קמ"ש, עם משבים במהירות של עד 64 קמ"ש[1]. הרוח העיפה מהקרקע שלג שירד בסערה שהתחוללה במהלך היומיים שקדמו לתאונה (Blowing snow). המטוס התרסק על מפתן מסלול טיסה 23 בנמל התעופה בשעה 14:13 זמן מקומי. הוא פגע בקרקע, דילג והחליק קדימה וימינה. הזנב וכנף ימין נקרעו מגוף המטוס ואש נצתה בו[2]. המטוס התהפך והסתובב כך שנח לצד מסלול הטיסה כשהוא הפוך על גבו ופונה לכיוון המנוגד לכיוון הטיסה. 21 מנוסעי המטוס נפצעו, מהם שלושה באורח קשה, אך מסרטי וידאו שצולמו בעת האירוע עולה כי פינוי המטוס היה מהיר ויעיל ומנע אסון כבד יותר. שדה התעופה נסגר להמראות ונחיתות עד לשעה 17:00, ומטוסים שהיו בדרכם אליו הופנו לשדות תעופה אחרים במונטריאול, אוטווה, המילטון ועוד.

החקירה

המועצה לבטיחות בתעבורה של קנדה (Transportation Safety Board of Canada) שלחה לנמל התעופה יותר מעשרים חוקרים על מנת שיחלו בחקירת התאונה, ונציגים נשלחו גם ממשרד התחבורה הקנדי (אנ'), המועצה הלאומית לבטיחות בתעבורה של ארצות הברית (NTSB), רשות התעופה הפדרלית (FAA), חברות התעופה (דלתא איירליינס ואנדיוור אייר) ויצרנית המטוס (Mitsubishi Aircraft Corporation). ב-18 בפברואר 2025 מסרו החוקרים כי איתרו את מקליטי הטיסה ("הקופסאות השחורות").

ב-20 במרץ 2025 פורסמו ממצאי החקירה הראשוניים של המועצה לבטיחות בתעבורה של קנדה[3], ולפיהם סמוך לפני שהמטוס פגע במסלול, הוא היה בנטייה של 7.5° לימין ובקצב הנמכה מהיר של 1,098 רגל לדקה (כ-18.3 רגל לשנייה), הגבוה משמעותית מהנתון המקסימלי שציוד הנחיתה יכול לספוג (720 רגל לדקה). עם פגיעת המטוס במסלול, הגלגל הימני קרס וכנף המטוס הימנית נשברה בין גוף המטוס לבסיס הגלגל. כנף המטוס התנתקה מגוף המטוס וענן של דלק סילוני התפזר באוויר והתלקח. בשלב זה החקירה באשר להתרחשות האירועים המדויקת עדיין נמשכת.

קישורים חיצוניים

הערות שוליים

הערך באדיבות ויקיפדיה העברית, קרדיט,
רשימת התורמים
רישיון cc-by-sa 3.0

טיסה 4819 של דלתא קונקשן40739985Q132494065