כבל אקספרס

מתוך המכלול, האנציקלופדיה היהודית
קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
כבל אקספרס
סמליל החברה
סמליל החברה
נתונים כלליים
סוג תאגיד
מייסדים משפחת עפיפי
תקופת הפעילות 2019–הווה (כ־5 שנים)
חברת אם נתיב אקספרס
מיקום המטה חיפה
ענפי תעשייה תחבורה ציבורית
מוצרים עיקריים תחבורה ציבורית
מנכ"ל אורסאן סלמאן
 
www.cableexpress.co
הרכבלית

כבל אקספרס היא חברה ישראלית, המפעילה ומתחזקת את הרכבלית בחיפה, הרכבל שמקשר בין מרכזית המפרץ, לטכניון ואוניברסיטת חיפה. החברה היא חברת בת של נתיב אקספרס, והוקמה לאחר זכיית נתיב אקספרס במכרז רכבל חיפה, בשנת 2019.החברה מפעילה ומתחזקת את תחנות ותוואי הרכבל, שאורכו 4.4 ק"מ וכולל 6 תחנות - שמתוכם פתוחות לציבור בשלב הזה 3 תחנות - תחנת מרכזית המפרץ, תחנת הטכניון ותחנת אוניברסיטת חיפה. הפרויקט כולל 150 קרוניות כאשר כל 15 שניות יוצאת קרונית מהתחנה. כל קרונית מכילה 10 נוסעים, שמונה בישיבה ושניים בעמידה. זמן הנסיעה מתחנת מרכזית המפרץ לאוניברסיטת חיפה הוא 19 דקות. החברה מתפעלת ומתחזקת את הרכבל לתקופה של 12 שנות זיכיון. החברה משותפת ל"נתיב אקספרס" וחברת ‏Bursa Teleferik (אנ') הטורקית.

היסטוריה

החברה הוקמה בשנת 2019, בעקבות זכייתה במכרז להפעלת הרכבלית בחיפה, המשותפת לחברת האוטובוסים "נתיב אקספרס" שבבעלות הקבוצה, ולחברת בורסה (עיר) הטורקית. בניית הרכבל נעשתה באמצעות חברת הרכבלים האוסטרית דופלמאייר, שהיא הקונצרן הרכבלים הגדול ביותר בעולם שגם בשנת 2018 בנתה את קרונות הכרמלית. כאשר בשנת 1965 העלתה עיריית חיפה לראשונה הקמת רכבל בין מפרץ חיפה, נווה שאנן עד לטכניון ולאוניברסיטה, אך הנושא לא קודם במשך שנים רבות. הועדה המחוזית לתכנון ובנייה בחיפה, בראשות ראש העיר עמרם מצנע, אישרה עקרונית את תוכנית הרכבל במרץ 1999. על פי תוכנית שהוגשה על ידי חברת תשתיות יפה נוף, שבבעלות העירייה[1]. בפברואר 2002 הקפיאה הועדה המחוזית לתכנון ולבנייה בחיפה את דיוניה בעניין הקמתו של הרכבל, עקב התנגדות הטכניון לתנאי המוצע[2]. במאי 2003, בתום שנה של דיונים אינטנסיביים במהלכם הוחלט להזיז את התוואי, אישרה ועדה מחוזית לתכנון ולבנייה בחיפה את התוכנית. באוקטובר 2007, הכריזה עיריית חיפה על השקת הפרויקט בעלות של כ-180 מיליון שקל. באפריל 2008, החלה עיריית חיפה לערוך בניית כדאיות כלכלית מחודשת לפרויקט. זאת, על רקע גידול חזוי של כ-17% בעלויות הפרויקט לכ-210 מיליון שקל. במקביל פרסמה את המכרז להקמת הרכבל ובחרה שלושה ספקים בין-לאומיים שעברו את שלב המיון (Pre-Qualification P.Q) לפרויקט מתוך עשרה מתמודדים. בינואר 2014 מסר יונה יהב ראש עיריית חיפה, שבניית הפרויקט החלה וכי הוא צפוי להפוך לתפעולי בתוך כשנה וחצי, אך הפרויקט התעכב. במאי 2016, הודיע שר התחבורה, ישראל כץ, כי יקדם את פרויקט הרכבל, שעלותו עודנה לכ-280 מיליון ש"ח. בפברואר 2017 התקיימו קידוחים ניסיוניים באוניברסיטת חיפה לטובת הפרויקט. ביוני 2017 הונחה אבן הפינה. באפריל 2018 החלו עבודות הבניה והוערך כי הן אמורות להסתיים במרץ 2020. ביולי 2018 דווח שעלות הפרויקט תגיע לכ-315 מיליון שקל. בפברואר 2019 החלה הצבת העמודים הראשונים של ה"רכבלית" בחיפה. ביוני 2019 זכו החברות "נתיב אקספרס" ו"בורסה" הטורקית במכרז הפעלת הרכבלית והן הקימו את החברה לצורך להפעלת הרכבל. בפברואר 2020 הושלמה הצבת העמודים ונמתחו הכבלים בין העמודים במקטעים B , A ו-C. באפריל 2020 דווח על עיכובים בהתקדמות הפרויקט לאחר שעובדי התאגיד גאראוונטה-דופלמאייר עזבו את הארץ נוכח התפרצות מגפת הקורונה. בספטמבר 2020 הסתיימו מתיחת הכבלים בין העמודים במקטעים E , D ו-F. ביולי 2020 הפסיק משרד התחבורה את ההתקשרות עם חברת יפה נוף, האמונה על הפרויקט מטעם העירייה, עקב טענות המשרד על חריגות תקציביות ועיכובים בפרויקטי החברה. האחריות לביצוע הפרויקט הועברה לחברת נתיבי ישראל, ולחברת נתיבי איילון. באפריל 2021 נפתח אחד ממקטעי הרכבל לבדיקות הרצה, והפתיחה הרשמית נקבעה ל-10 באוקטובר 2021 (פתיחת השנה האקדמאית). עם זאת, היא נדחתה למועד לא ידוע עקב סכסוך כספי-משפטי של משרד התחבורה והחברה המבצעת הקודמת - חברת "יפה נוף" עם היצרן השווייצרי-אוסטרי - גאראוונטה דופלמאייר. בדצמבר 2021 נחתם הסכם פשרה בין משרד התחבורה, נתיבי ישראל באמצעות חברת נתיבי איילון, החברה העירונית של חיפה - יפה נוף והיצרן האוסטרי דופלמאייר. בתחילת מרץ 2022 החלה הרכבלית להסיע נוסעים בחינם כחלק מתהליך ההרצה, בשלוש תחנות פעילות: מרכזית המפרץ, טכניון מרכז ותחנת אוניברסיטת חיפה. פתיחמו הרשמית לקהל הרחב תוכננה ל-25 במרץ 2022, הרכבלית תוכננה לפעול שבעה ימים בשבוע. עם זאת התגלתה מחלוקת בין משרד התחבורה והשרה מרב מיכאלי הדוחפת להפעיל את הרכבלית גם בשבת, לבין עיריית חיפה ופוליטיקאים חרדים. במסגרת המחלוקת נטען על ידי בכירים במשרד התחבורה ונתיבי ישראל כי העירייה מסרבת להעניק טופס 4 לרכבלית בגלל הכוונה להפעילה בשבת. לבסוף הוחלט כי הרכבלית תחל לפעול בימי חול בלבד. ב-3 באפריל 2022 נחתם טופס 4 לרכבלית, לאחר דחיות ולאחר שתוקנו הליקויים הבטיחותיים בתחנות. בעקבותיו העבירה חברת נתיבי ישראל באופן רשמי את הפרויקט לידי החברה המפעילה. ב-11 באפריל החלה הפעלה סדירה של הרכבלית, ונפתחה לציבור הרחב. על הקרוניות מתנוססים שני לוגואים, הראשון לוגו של החברה המפעילה, והשני לוגו שמצויר עליו רכבל על רקע כחול לבן וירוק, כאשר הוא גם מתנוסס בתחנות, ובו מתנוסס עם הכיתוב "רכבלית".


קישורים חיצוניים

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא כבל אקספרס בוויקישיתוף

הערות שוליים

Logo hamichlol 3.png
הערך באדיבות ויקיפדיה העברית, קרדיט,
רשימת התורמים
רישיון cc-by-sa 3.0