מאו"ר

מתוך המכלול, האנציקלופדיה היהודית
קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש

מאו"ר - מאגר אובייקטי-למידה ברשת הוא מאגר מידע ישראלי של חומרי לימוד. הוא נועד לאפשר את ריכוזם של משאבים חינוכיים, איתורם, שיתופם עם קהל הלומדים, והערכתם על ידי אנשי מקצוע. המאגר המרכזי מסייע במציאת אובייקטי למידה ביעילות ובמהירות, וכן בשימוש חוזר במשאבים שכבר פותחו. המאגר זמין לכל מוסדות החינוך, לגופים ציבוריים, ולכלל העוסקים בהוראה ובלמידה בקהל הרחב, ומאפשר להם לשתף ביניהם את אובייקטי הלמידה שבידיהם באופן פשוט והדדי.

מטרות המאגר

מאו"ר הוקם על ידי איגוד האינטרנט הישראלי, מחב"א (מרכז החישובים הבינאוניברסיטאי) ומשרד החינוך, ובשיתוף פעולה עם MERLOT, מאגר אמריקני מוביל של מטא-דטה לאובייקטי למידה. המאגר מכיל כיום מטא-דטה עבור כ-3,000 חומרי לימוד בעברית, המיועדים לקהל בתי הספר, ההשכלה הגבוהה והקהל הרחב. האובייקטים הם מסוגים שונים כדוגמת: לומדות, מצגות, סימולציות, אתרי אינטרנט, קטעי וידאו ואודיו, בלוגים, אתרים בטכנולוגיית ויקי, תרגילים, מטלות, שיעורים, קורסים ואובייקטים בפורמטים נוספים, כמו גם מאגרי מידע מבוזרים במוסדות. איסוף המטא-דטה והקישור לאובייקטי הלימוד מבוצעים על ידי השותפים בפרויקט. בנוסף, הפורטל העברי מספק גישה למאגר מרלו (MERLOT) המכיל עשרות אלפים של פריטי לימוד שעברו קיטלוג וביקורת עמיתים.

מבנה המאגר

  1. מאגרי מידע מבוזרים, המכילים אובייקטים ברמות שונות, כולל קורסים ושיעורים שלמים, מצגות, סימולציות, אתרי אינטרנט, קטעי וידאו/אודיו, בלוגים, ויקי, תרגולים ומטלות וכו'.
  2. בסיס נתונים מרכזי, המכיל מטה-דטה אודות אובייקטי למידה. המידע יאפיין את חומר הלימוד (אובייקט) ויאפשר גישה למספר רב של מאגרים, פורטלים ומשאבי למידה בקלות וביעילות.
  3. כלים שיאפשרו שליחה יזומה (free submission) של חומרי למידה, הערות משתמשים וביקורת עמיתים.

תקן הישראקור

גיבוש עקרונות להגדרת התקן הישראלי[1] לאפיון אובייקטים עבור המאגר נעשה על ידי קבוצת עבודה המורכבת מהגופים הפועלים בתחום במדינת ישראל (אקדמיה, חינוך, תעשייה וספקי תוכן). הסטנדרט מתבסס על Learning Objects Metadata [2] המקובל באירופה עבור מטא-דטה לאובייקטי למידה. תקן הישראקור מסייע לתאימות בין המאגרים השונים בארץ ובעולם, ובכך מרחיב את מגוון החומרים העומדים לרשות המשתמשים במאגר. הפריטים המועלים למאגר מלווים בחוות דעת של מומחי תוכן ובהערכה מצד המשתמשים (folksonomies), ומתוייגים על פי מילות מפתח המאפשרות לאחזר את חומרי הלמידה בהתאם לצורכי תוכן, גיל, רמה ועוד. מדדי האיכות הללו יאפשרו למשתמשים להעריך את מידת הרלוונטיות של הפריט לצרכיהם.

התקן מגדיר מידע על אובייקט למידה על פי פרמטרים רבים, כגון: הגדרת שדות לחיפוש, אוצר מילים לאפיון האובייקט (thesaurus), אפשרות להוספה, תיקון מידע לאחר יצירת האובייקט ועוד. חלקים נוספים של התקן מגדירים את מעטפת המידע. הפרמטרים שמציע תקן הישראקור מסייעים באיתור, הערכה ושיתוף משאב הלמידה. הישראקור מספק שפה משותפת ואחידה לכל הגופים הפועלים בתחומי התוכן הדיגיטלי במדינת ישראל (אקדמיה, חינוך, תעשייה וספקי תוכן). השימוש בתקן יאפשר ניהול ידע, שיתוף, יצירת תוכן, פיתוח וחיפוש מושכל של עצמי למידה בישראל וכן בניית מאגר לאומי משותף של אובייקטי למידה.

ישראקור מגדיר שישה עשר אלמנטי ליבה(core elements) שהם חובה, חלקם יסופקו באופן אוטומטי על ידי המערכת, ועוד שלושה עשר אלמנטים מומלצים. אלמנטים שהם חובה: שם אובייקט הלמידה; מספר זיהוי ייחודי; שפה/ות; שם היוצר/ים; תפקידם בהקשר לאובייקט הלמידה; השתייכות מוסדית; פרטי יוצר המטה-נתונים ותאריך הכנסת המידע; מיקום האובייקט ב-‏ web (‏URL); פורמט; סוג האובייקט (כגון סימולציה, תרגיל, הרצאה בקורס); עלות השימוש; מגבלות הקשורות לזכויות יוצרים; שם המילון המבוקר, או התזאורוס לפיו ממופתח הפריט; ומילות מפתח.

האלמנטים המומלצים כוללים, בין השאר, תיאור ואפשרות של הוספת מילות מפתח חופשיות. אימוץ התקן הישראלי ישראקור על ידי גופים העוסקים בפתוח חומרי למידה יסייע ליצירת שפה משותפת בין המאגרים השונים בארץ ובעולם, ובכך ירחיב את מגוון החומרים העומדים לרשות המשתמשים במסגרות השונות. בנוסף, השימוש בתקן יאפשר למשתמשים במגזרים השונים למצוא ביתר קלות חומרי למידה המתאימים לצרכיהם, תוך שימוש חוזר במשאבים שכבר פותחו.

קישורים חיצוניים

הערות שוליים

Logo hamichlol 3.png
הערך באדיבות ויקיפדיה העברית, קרדיט,
רשימת התורמים
רישיון cc-by-sa 3.0