מטאברס

מתוך המכלול, האנציקלופדיה היהודית
קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש

המונח מטאברסאנגלית: Metaverse; בעברית: עולם על[1]) הוא הלחם של המילים "מטא" ו"יוניברס", המשמש בדרך כלל לתיאור הרעיון של "השלב הבא" באבולוציה של רשת האינטרנט, שתהיה מורכבת ממרחבים וירטואליים משותפים ותלת-ממדיים שיהיו מקושרים ומרכיבים יקום וירטואלי כוללני, שיכלול בפועל את רשת האינטרנט כולה (כולל "האינטרנט של הדברים") וכל קשת המציאות הרבודה[2]. The Metaverse הוא מונח המשמש לתיאור יקום וירטואלי המשותף למיליוני משתמשים בזמן אמת. זהו מרחב משותף וירטואלי קולקטיבי שנוצר על ידי התכנסות של מציאות פיזית למציאות מדומה. הגישה ל- Metaverse היא בדרך כלל דרך מכשירי מציאות מדומה או מציאות רבודה, והיא מאפשרת למשתמשים לקיים אינטראקציה זה עם זה ועם אובייקטים וירטואליים בסביבה דיגיטלית משותפת. הרעיון של Metaverse זכה לפופולריות במדע הבדיוני וכעת הוא נחקר על ידי חברות טכנולוגיה כעתיד פוטנציאלי של האינטרנט.

למרות שהרעיון של Metaverse עדיין בשלביו המוקדמים, יש כבר כמה יישומים שימושיים של הטכנולוגיה הזמינים כיום. טכנולוגיות מציאות מדומה ומציאות רבודה, שהן מרכיבי מפתח של Metaverse, כבר נמצאות בשימוש במגוון תעשיות, כולל משחקים, חינוך, שירותי בריאות ואדריכלות, בין היתר. לדוגמה, מציאות מדומה משמשת בהכשרה רפואית כדי לדמות ניתוחים והליכים אחרים, ומספקת סביבה בטוחה ומבוקרת לאנשי מקצוע רפואיים להתאמן וללמוד. מציאות רבודה נמצאת בשימוש באדריכלות ובבנייה כדי להטמיע מודלים דיגיטליים על סביבות בעולם האמיתי, מה שמאפשר תכנון וביצוע מדויקים ויעילים יותר של פרויקטי בנייה.

אלמנטים שמקובל להתייחס אליהם כרכיבים של מטאברס כוללים ועידות וידאו, מדיה חברתית לסוגיה, אמצעי תקשורת כמו דואר אלקטרוני והתכתבות טקסטואלית, כלים למציאות מדומה, מטבעות קריפטוגרפיים, ואף משחקים כגון "מיינקראפט".

המעבר מהאינטרנט ה"נוכחי" למטאברס מתאפשר בזכות הבשלתן של טכנולוגיות כמו מציאות מורחבת, אינטראקטיביות מלאה אדם-מחשב, בינה מלאכותית, בלוקצ'יין, מיחשוב ענן ואחרות.

כדי לאפשר את קיומה של מטאברס פעילה, האתגרים העומדים לפתחן של השחקניות העיקריות, ממשלות וענקיות הטכנולוגיה, הם בעיקר קביעת סטנדרטים לממשקים ופרוטוקולי תקשורת שיתמכו ביכולות ההדדיות. לשם כך הוקמו בעשורים הראשונים של המאה ה-21 קבוצות עבודה ושיתוף פעולה בתחום זה, וכן פרויקט קוד פתוח של מטאברס. קושי נוסף הוא בתחום החומרה[3].

היסטוריה של המונח

המונח "מטאברס" נטבע בשנת 1992 ברומן המדע הבדיוני "סנוקראש" (אנ') מאת ניל סטיבנסון לתיאור מרחב וירטואלי תלת-ממדי דמוי עולם אמיתי, כדי לתאר יורש לאינטרנט שיהיה מבוסס על מציאות מדומה. אך רעיונות דומים הופיעו כבר מראשית שנות ה-80 של המאה ה-20 כדי לתאר מרחבי סייבר באופן כללי.

במאה ה-21 היו שהגדירו את "פורטנייט" ו"רובלוקס", משחקים בהם המשתמשים יכולים לבנות עולמות ולייצר תוכן בעצמם, כ"חלוצים" של המטאברס[3].

קישורים חיצוניים

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא מטאברס בוויקישיתוף

הערות שוליים

  1. ^ אדר שלו, מילים עבריות לעולם מדומה: סקוטי, תשגרר אותי, באתר ynet, 16 בדצמבר 2008
  2. ^ מאמרם של Smart, J.M., Cascio, J. and Paffendorf, J., Metaverse Roadmap Overview, 2007". Accelerated Studies Foundation.
  3. ^ 3.0 3.1 יובל מן, תשכחו מהאינטרנט, אנחנו נכנסים ל-Metaverse, באתר ynet, 30 ביולי 2021
Gorilla-thinclient.svg ערך זה הוא קצרמר בנושא טכנולוגיה. אתם מוזמנים לתרום למכלול ולהרחיב אותו.

Logo hamichlol 3.png
הערך באדיבות ויקיפדיה העברית, קרדיט,
רשימת התורמים
רישיון cc-by-sa 3.0