מיירל לדרמן יוקלס

מתוך המכלול, האנציקלופדיה היהודית
קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
מיירל לדרמן יוקלס
Mierle Laderman Ukeles
לידה דנוור, קולורדו, ארצות הברית

מיירל לדרמן יוקלסאנגלית: Mierle Laderman Ukeles; נולדה בשנת 1939, דנוור, קולורדו, ארצות הברית) היא אמנית יהודייה-אמריקאית, הפועלת בניו יורק. יצירתה כוללת אמנות קונספטואלית, מיצג, מיצב וטקסטים ופעמים רבות מבקשת לחקור ולהחיות את המהות האורבנית על כל צדדיה: אנשים, תחזוקה, קיימות, זבל וסביבה.

ביוגרפיה

לדרמן יוקלס נולדה וגדלה בדנוור, קולורדו. אבי היה רב ומורה לעברית בקהילה היהודית המקומית ואמה הייתה עקרת בית. את לימודיה הגבוהים עשתה בניו יורק, תחילה למדה היסטוריה ויחסים בינלאומיים ולאחר מכן עברה ללמוד אמנות במכון פראט. ב-1974 קיבלה תואר שני באמנויות מאוניברסיטת ניו יורק.

בשנת 1969 כתבה מניפסט לו קראה "מניפסט אמנות התחזוקה 1969!", תחילה כהצעה לתערוכה בשם "CARE". המניפסט מאתגר את תפיסת תפקידה הביתי של האישה ומאיר את פעולת התחזוקה. במניפסט היא כתבה על סוגיה השונים של התחזוקה, מהאישיים והקטנים ביותר (להתאפר מדי בוקר, למשל) ועד היבטים הציבוריים של תחזוקה כמו שמירה על העולם. העבודה שלה כוונה להעלות את המודעות לפעולות התחזוקה השונות, שלרוב סמויות מן העין ומבוצעות בתגמול זעום, בין אם כספי ובין אם חברתי. היא הגדירה את עצמה מאז "אמנית תחזוקה" ובתערוכותיה ביצעה מיצגים של פעילויות יומיומיות שהיא ונשים רבות, ובמיוחד עקרות בית עושות כל הזמן על מנת להחזיק את המשך פעילותם של הדברים.

יצירתה הזו הקנתה לה, החל משנת 1977 את עמדת "אמנית הבית" של מחלקת הסניטציה של עיריית ניו יורק (והיא היחידה בהיסטוריה להחזיק בעמדה זו)[1]. עובדי הניקיון והתחזוקה של העירייה, כמו גם עבודתם היוו השראה ליצירות רבות שלה.

יצירתה

מיירל לדרמן יוקלס ראתה בתפקיד האמן תפקיד של אקטיביסט, להעניק השראה ולעודד אנשים לפעול על מנת לשנות נורמות חברתיות והרגלים. לטענתה, אמנות היא תהליך תמידי ומתמשך השזור ביומיום ובפעולות היומיומיות. לאחר לידת בנה הראשון, בשנת 1968 היא הרגישה שהזהות הציבורית שלה כאמנית וכאקטיביסטית נדחקת למקום משני ומפנה מקום לתפקידה כאמא, תפקיד הכולל פעולות רבות ומתמשכות על מנת לשמור על הניקיון ועל הסדר. תנאים אלה היוו את הבסיס לכתיבת המניפסט של אמנות התחזוקה.

"מניפסט אמנות התחזוקה 1969!"

המניפסט נכתב תחילה כבסיס לתערוכה, לאחר לידת בנה הראשון. לראשונה היא הייתה לצריכה לחלק את זמנה בין האמהות לבין יצירת אמנות והרגישה כי המקום של היצירה בחייה מצטמצם. היא ציינה שכל האמנים הגברים המפורסמים בהיסטוריה מעולם לא נדרשו להקרבות שכאלה. את כתיבת המניפסט היא תיארה כהתגלות שאיחדה את כל האנשים להם הפכה להיות, ובעיקרם האמנית והאמא.

הערות שוליים

Logo hamichlol 3.png
הערך באדיבות ויקיפדיה העברית, קרדיט,
רשימת התורמים
רישיון cc-by-sa 3.0