מלחמת אנגליה–ספרד (1585–1604)

מתוך המכלול, האנציקלופדיה היהודית
קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
מלחמת אנגליה–ספרד
ציורו של פיליפ ז'ק דה-לות'רבורג "תבוסת הארמדה הספרדית"
ציורו של פיליפ ז'ק דה-לות'רבורג "תבוסת הארמדה הספרדית"
מלחמה: מלחמות אנגליה-ספרד
תאריכי הסכסוך 8 באוגוסט 1588
מקום האוקיינוס האטלנטי, האיים הבריטיים, ארצות השפלה, צרפת, ספרד, פורטוגל, האיים האזוריים, האיים הקנריים
תוצאה סטטוס קוו, הסכם לונדון (1604)
הצדדים הלוחמים
מפקדים

המלחמה האנגלו-ספרדית (1585 - 1604) הייתה עימות לא רציף בין ספרד ואנגליה שמעולם לא הוכרז כמלחמה רשמית. המלחמה התאפיינה בקרבות במרווחי זמן ארוכים בין אחד לשני. תחילתה בשליחת כוח צבאי אנגלי להולנד בשנת 1585, תחת פיקודו של ארל מלסטר, כדי לעזור למרד ההולנדי בשלטון הבסבורג.

האנגלים ניצחו את הספרדים בקרב קאדיז ב-1587, וניצלו מניסיון הפלישה של הארמדה הספרדית ב-1588, אך נכשלו בניסיון לפלוש לספרד ולפורטוגל ב-1589.

המלחמה הגיעה לקיפאון בסביבות סוף המאה במהלך המערכה בברטאן ובאירלנד. והסתיימה סופית בחוזה לונדון של 1604 בין נציגיו של מלך ספרד פליפה השלישי, והמלך החדש של אנגליה, ג'יימס הראשון. החוזה פסק על הפסקת ההתערבות האנגלית ביבשת, והפסקת הפעילות הפירטית של אנגליה. ספרד השיגה את מרבית מטרות המלחמה שלה אך, כמו אנגליה, כמעט רוקנה את משאביה במהלך המלחמה.

ספרד חיזקה את הצי שלה במאה הבאה, וסוף סוף הייתה יכולה, ללא התקפות פירטיות ובאופן מהימן, להעביר מתכות יקרות ממושבותיה באמריקה. אנגליה האליזבתנית הפסידה ברוב הקרבות לספרד, גם ביבשה וגם בים, ונכנסה לחובות ואי סדר. תוכניותיה הקולוניאליות באמריקה עוכבו וכל משאביה הופנו למלחמת הגרילה באירלנד.

P history.png ערך זה הוא קצרמר בנושא היסטוריה. אתם מוזמנים לתרום למכלול ולהרחיב אותו.
Logo hamichlol 3.png
הערך באדיבות ויקיפדיה העברית, קרדיט,
רשימת התורמים
רישיון cc-by-sa 3.0