מנהרת חגורת פהמרן
מנהרת חגורת פהמרן (דנית: Femern Bælt-forbindelsen; גרמנית: Fehmarnbelt-Querung) היא מנהרה טבולה הנמצאת בשלבי בנייה אחרונים, אשר תיצור חיבור בין האי הדני לוללנד עם האי הגרמני פהמרן, ואורכה 18 ק"מ תחת הים הבלטי .
לכשתושלם, המנהרה תיצור קישור ישיר בין צפון גרמניה לאי לולנד, ומשם לאי הדני זילנד ולבירה קופנהגן. זוהי המנהרה הארוכה בעולם המשלבת כבישים ומסילות רכבת.[1] המנהרה תהווה חיבור מרכזי לכלי רכב יבשתיים בין מרכז אירופה לסקנדינביה. היא תקצר את זמן הנסיעה בין לוללנד בדנמרק, לפהמרן בגרמניה, מ-45 דקות במעבורת (לא כולל זמן המתנה ועלייה לכלי השיט) לעשר דקות ברכב ושבע דקות ברכבת.[2][1] קו הרכבת המהיר המחושמל במנהרה מותאם למהירות של 200 קמ"ש.[3][4]
עלות הפרויקט הוערכה בתחילה ב-5.5 מיליארד אירו.[5] בשנת 2010, כשדנמרק וגרמניה חתמו על האמנה לבניית הגשר, עלות הפרויקט המוערכת גדלה ל-7.4 מיליארד אירו.[6] המנהרה ממומנת על ידי דנמרק והיא שתגבה אגרת מעבר. גרמניה התחייבה להשקיע 800 מיליון אירו נוספים כדי לחבר את המנהרה לרשת הכבישים המהירים שלה.[7]
המנהרה תחליף שירות מעבורות שלו ביקוש גבוה בין העיירה רודבי (Rødby) בדנמרק לפוטגארטן (Puttgarden) בגרמניה, המופעל כיום על ידי חברת Scandilines, נתיב המכונה בגרמנית Vogelfluglinie ובדנית בשם Fugleflugtslinjen .
האי הגרמני פהמרן מחובר ליבשת גרמניה בגשר שונית פהמרן, והאי הדני לוללנד מחובר במנהרה וגשרים עם זילנד דרך האי פלסטר. בין האי זילנד לשוודיה מחבר גשר ארסונד. בניית המנהרה צפויה להסתיים בשנת 2029.[8][9]
קישורים חיצוניים
אתר האינטרנט הרשמי של מנהרת חגורת פהמרן
- (in Danish) Femern Bælt, Danish traffic ministry
- (in Danish) Pictures, Danish traffic ministry
מנהרת חגורת פהמרן, בביצוע Video of the bridge proposal by Dissing+Weitling, סרטון באתר יוטיוב
- Information on the Fehmarn Belt Fixed Link on the website of the Greens/EFA in the European Parliament
- Dynamic map comparing proposed bridge and tunnel routes
- Ramboll's Project Manager blogs about the tunnel (אורכב 01.05.2011 בארכיון Wayback Machine)
- Ramboll's project description of the tunnel (אורכב 24.01.2021 בארכיון Wayback Machine)
- Giraffe_(film)(הקישור אינו פעיל, April 2024)
- "The Insane Scale of Europe's New Mega-Tunnel". B1M - Construction's Leading Video Channel. 23 בנובמבר 2022. נבדק ב-29 בנובמבר 2022.
{{cite web}}
: (עזרה)
הערות שוליים
- ^ 1.0 1.1 "The Fehmarnbelt tunnel: delivering a new European link". 11 ביוני 2018.
{{cite web}}
: (עזרה) - ↑ "Puttgarden nach Rödby Fahrtickets, Zeiten und Preise". Direct Ferries (בגרמנית). נבדק ב-15 ביולי 2020.
{{cite web}}
: (עזרה) - ↑ Burroughs, David (7 בפברואר 2020). "Fehmarnbelt Fixed Link rail consultancy contract awarded". International Railway Journal. נבדק ב-26 ביוני 2020.
{{cite news}}
: (עזרה) - ↑ "Fehmarnbelt Tunnel: Revolutionizing Rail and Road Travel Between Denmark and Germany - Infra Info Hub" (באנגלית אמריקאית). 2024-09-08. נבדק ב-2024-10-08.
- ↑ NDR. "Fehmarnbelt: Der lange Weg zur festen Querung". www.ndr.de (בגרמנית). נבדק ב-2022-12-30.
- ↑ "Die Fehmarnbelt-Querung: Ökologisch gefährlich & teuer". BUND - BUND für Naturschutz und Umwelt in Deutschland (בגרמנית). נבדק ב-17 בינואר 2022.
{{cite web}}
: (עזרה) - ↑ "Bauarbeiten am Fehmarnbelt-Tunnel laufen". www.adac.de (בגרמנית). נבדק ב-2022-12-30.
- ↑ "Construction phases". Femern - Construction phases (באנגלית).
- ↑ "Fehmarnbelt Tunnel: World's Longest Underwater Rail And Road Tunnel Set to Open by 2029 - Infra Info Hub" (באנגלית אמריקאית). 2024-09-30. נבדק ב-2024-10-08.
מנהרת חגורת פהמרן41287141Q18541