מנוע הסלמן

מתוך המכלול, האנציקלופדיה היהודית
קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
מנוע הסלמן בשיפוץ

מנוע הסלמן (באנגלית: Hesselman engine) הוא מנוע בעירה פנימית המשלב במאפייניו בין מנוע בנזין למנוע דיזל. הוא תוכנן והוצג בשנת 1925 על ידי המהנדס השוודי יונס הסלמן (אנ'). במנוע זה בוצע השימוש הראשון בהזרקת בנזין(אנ') ישירה במנוע הבזק(אנ') המשמש להנעת רכב נוסע בכביש. מנועי הסלמן הותקנו במשאיות כבדות ובאוטובוסים בדגמים שיוצרו בשנות ה-20 וה-30 של המאה ה-20. [1] [2]

אופן פעולה

מנוע הסלמן משלב תהליך בעירה עם דחיסת אוויר רגילה. הדלק מוזרק ישירות לתא הבעירה ממש בסוף מהלך הדחיסה, ליד הנמ"ע (נקודה מתה עליונה). בשל דחיסה נמוכה, יש להצית את תערובת האוויר והדלק הבלתי הומוגנית על ידי מצת. בעומס מלא, מנוע הסלמן משתמש בבקרת מומנט איכותית ללא מצערת, בעוד בעומס בינוני ובעת סרק, שסתום מצערת מבטיח מהירות מנוע יציבה. ניתן לתמרן את משך ההזרקה כך שיתאים לעומס המנוע, כאשר נקודת הסיום של ההזרקה נשארת תמיד זהה. השסתומים מעוצבים בצורה שהם יוצרים זרימה טורבולנטית המסייעת לערבב אוויר ודלק. מנוע הסלמן הוא מנוע 'רב-דלקי', המסוגל לפעול על מוצרי נפט שונים כגון, נפט, בנזין או סולר. למרות שילוב של תכונות של מחזור אוטו(אנ') ומחזור דיזל(אנ'), מנוע הסלמן קשור יותר במאפייניו למנוע אוטו(אנ').[3]

יתרונות וחסרונות

מנועי הסלמן יכלו להשתמש בשמנים כבדים יותר שהיו זולים במידה ניכרת מבנזין ולכן היו חסכוניים יותר לתפעול עבור בעל הרכב. מבחנים שבדקו צריכת דלק גם הצביעו על צריכת דלק מעט נמוכה יותר בהשוואה למנועי בנזין בעלי הספק דומה.

למנוע הסלמן בהשוואה למנוע דיזל היו מידות קטנות יותר ומכאן משקל נמוך יותר. בשנות ה-30 של המאה ה-20 הידע במטלורגיה היה פחות מתקדם מאשר מנועים בעשורים שבאו לאחריו, ולכן מנועי דיזל היו כבדים להתמודד עם הדחיסה והלחץ הגבוהים במהלך הבעירה. מאוחר יותר פותחו מנועי דיזל עם חומרים טובים וקלים יותר ומנועי הסלמן איבדו את היתרון הזה.

למנועי הסלמן היו כמה חסרונות. בשל הדחיסה הנמוכה היה קשה להגיע לטמפרטורת העבודה. התוצאה הייתה בעירה לא שלמה. הבעירה הלא שלמה הובילה לשחיקה מהירה של המצתים ולכמות גדולה של דלק שלא נשרף במלואו בתהליך הפליטות, שגרם לעשן כבד.

שימושים

מנועי הסלמן יוצרו על ידי כל שלושת יצרניות המשאיות השוודיות של העשורים הראשונים של המאה ה-20, סקאניה, טידהולמס ברוק(אנ') ווולוו. סקניה-ואביס החליפה את מנועי הסלמן במנועי דיזל תקינים משנת 1936, ואת וולוו מ-1947.

קישורים חיצוניים

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא מנוע הסלמן בוויקישיתוף

הערות שוליים

  1. ^ "Innovator in diesel technology". Atlas Copco.
  2. ^ "K Jonas E Hesselman". Svenskt biografiskt lexikon, 2020.
  3. ^ Ottomotoren mit einer Methan-Benzin Zweistoffverbrennung
Logo hamichlol 3.png
הערך באדיבות ויקיפדיה העברית, קרדיט,
רשימת התורמים
רישיון cc-by-sa 3.0