מריה אייכהורן

מתוך המכלול, האנציקלופדיה היהודית
קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
מריה אייכהורן
Maria Eichhorn
לידה 19 בנובמבר 1962 (גיל: 61)

מריה אייכהורןגרמנית: Maria Eichhorn, נולדה ב-19 בנובמבר 1962) היא אמנית גרמנייה היושבת בברלין. היא ידועה בעיקר בעבודות אשר בוחנות מערכות פוליטיות, חברתיות וכלכליות.

ב־2020 היא נבחרה לייצג את גרמניה בביאנלה בוונציה 2022.[1] הבחירה נעשתה על ידי ילמאז דזיוויור, מנהלת מוזיאון קלן לודוויג, שאוצרת את הביתן הגרמני. "מריה אייכהורן היא האמנית שתמיד רציתי לראות בביתן הגרמני", אמרה דזיוויור בהצהרה. "לדעתי יש מעט אמנים שפונים להיסטוריה הגרמנית ולהשפעתה על ההווה בצורה רב-גונית ואינטנסיבית". במהלך התערוכה היא חשפה את יסודות הביתן הגרמני המקורי מ-1909 מתוך מטרה להרוס את הבניין הנאצי שנבנה ב-1938.[2][3]

ביוגרפיה

מריה אייכהורן נולדה ב-1962 בבמברג, גרמניה. מ-1983 עד 1990 היא התגוררה בברלין ולמדה ב-אוניברסיטת ברלין לאמנויות בכיתתו של קארל הורסט הדיק.

היא הציגה מאז סוף שנות ה-80, כולל תערוכות באמסטרדם, ברלין, ברן, ברצלונה, ורשה, ציריך וטוקיו. היא מלמדת בבית הספר לאמנות ועיצוב בציריך מאז 2003.

יצירתה

מאז סוף שנות ה-80, עבודתה חקרה את הקשר בין הסמלי לאמיתי, בין עיסוק באמנות לבין פעולות ישירות המכוונות לשינויים חיוביים בחיים האישיים, ביחסים החברתיים ובסביבות האנושיות והטבעיות.

אייכהורן בנתה פרקטיקה רב-גונית המקיפה מגוון רחב של מדיה כולל וידאו, טקסטים לקיר, ספרי אמנים, שלטי חוצות ציבוריים ואירועים וסימפוזיון מבוימים. עבודתה יכולה לסטות לאזוטרי, כמו בתערוכת היחיד שלה ב-2016 בגלריה צ'יזנהיל בלונדון, שבגינה היא פשוט סגרה את החלל ללא מטרות רווח והעניקה לצוות שלה חופשה בת 5 שבועות בתשלום. תרומתה ל-דוקיומנטה 11 משנת 2002 הביאה אותה לייסד חברה בע"מ שמנועה חוקית מלהגדיל את הונה, ועבור דוקיומנטה 14 מ-2017 היא הקימה את מכון רוז ולנד, שממשיך לחקור ולתעד את הסגרת האוכלוסייה היהודית באירופה.[1]

ב-2021 הציגה במוזיאון היהודי בניו יורק במסגרת תערוכה בעקבות יצירות אמנות שאבדו במלחמת העולם השנייה.[4]

הביאנלה בוונציה

הביתן הגרמני בג'יארדיני

אייכהורן ייצגה את גרמניה בביאנלה ה-59 בוונציה. היא ביקשה להעביר את הביתן הגרמני למקום אחר אך משלא התאפשר הדבר היא הפכה את הביתן עצמו ליצירת אמנות על ידי חשיפת היסודות שהיו בביתן המקורי וחשיפהת ההיסטוריה שלו. הביתן הבווארי־גרמני המקורי תוכנן והוקם על ידי האדריכל הוונציאני דניאל דונגי בשנת 1909 בסגנון של מקדש יווני. היה זה הביתן השלישי שהוקם בג'יארדיני לכבוד הביאנלה השמינית. ב־15 ביוני 1934, נפגשו אדולף היטלר ימ"ש ובניטו מוסוליני, באיטליה וביקרו בין השאר יחד בביתן הגרמני בוונציה. ב-1938 על בסיס הבניין הקודם הוקם מבנה ניאו־קלאסי בעיצוב האדריכל הגרמני ארנסט הייגר, ונועד להקרין עקרונות של "אסתטיקה פשיסטית": שני העמודים היווניים של המבנה הקודם הוחלפו בעמודי אבן התומכים בחזית המבנה; רצפת הפרקט הוחלפה בשיש, הכניסה הראשית של המבנה עוטרה בסמל העיט של הרייך השלישי, ובמילה GERMANIA שנחרטה עליו באותיות אבן גדולות. באותה שנה הוצגו בביתן המחודש פסליו של אמן התעמולה ארנו ברקר, אשר שנה קודם לכן מונה על ידי היטלר להיות "הפסל הרשמי" של גרמניה. לאחר המלחמה הוסר סמל העיט הנאצי מהכניסה, אך הביתן עצמו לא השתנה כלל. הדבר יוצר אתגר מורכב לאמנים המציגים בו, שמתקשים להתעלם מההיסטוריה של המבנה. אייכהורן חשפה את יסודות הביתן המקורי, שהיו חבויים מאחורי קירות ורצפות הביתן הנוכחי מאז 1938. פעולה זו מאפשרת לראות שהביתן הבווארי נבנה מלבנים, בעוד שהנאצים השלימו את המבנה בבטון והגביהו את החדר הראשי בכארבעה מטרים. אייכהורן חפרה בקרקע וחשפה את יסודות הקיר האחורי של הביתן, שרבים סברו שנהרס על ידי הנאצים. בתוך הביתן ניתן לראות את שני הבניינים – הבווארי והנאצי;[5][6]

תערוכות נבחרות

  • Maria Eichhorn, Belkin Art Gallery, Vancouver, BC, Canada (2015)
  • Maria Eichhorn, Kunsthaus Bregenz, Bregenz, Austria (2014)
  • Zimmerstraße 88/89, 10117 Berlin, Galerie Barbara Weiss, Berlin, Germany (2011)
  • Maria Eichhorn & Asta Gröting, Kunsthal 44 Møen, Askeby, Sweden (2011)
  • Maria Eichhorn.Vier Multiples in Tasche, Edition Block, Berlin, Germany (2009)
  • Maria Eichhorn. Filmlexikon sexueller Praktiken, Galerie Eva Presenhuber, Zurich, Switzerland (2009)
  • Dispersion, Institute of Contemporary Arts, London, United Kingdom (2008)
  • Maria Eichhorn Aktiengesellschaft/Maria Eichhorn Public Limited Company, Van Abbe Museum, Eindhoven, Netherlands (2007)
  • Maria Eichhorn, Die Anteilscheine der Kunsthalle Bern, Grafische Sammlung, Kunstmuseum Bernb, Bern, Switzerland (2007)
  • Films, Vox, œuvre sonore, Centre de l´Image Contemporaine, Montréal, Canada (2006)
  • Maria Eichhorn, 27. August – 8. Oktober 2005, Galerie Barbara Weiss, Berlin, Germany (2005)
  • Die Anteilscheine der Kunsthalle Bern, Stiftung Kunsthalle Bern, Bern, Switzerland (2005)
  • 16 Factures, Centre d'Art Santa Monica, Barcelona, Spain (2004), curated by Ferran Barenblit
  • CAMPUS, Freie Universität, Bozen, Italy (2004)
  • Prohibited Imports, Masataka Hayakawa Gallery, Tokyo, Japan (2003)
  • 23 Kurzfilme / 23 Filmplakate (1995/2002), Galerie Hauser & Wirth & Presenhuber, Zurich, Switzerland (2002)
  • Curtain (yellow), Masataka Hayakawa Gallery, Tokyo, Japan (2002)
  • "The Artist's Reserved Rights Transfer and Sale Agreement" by Seth Siegelaub and Bob Projansky, Salzburger Kunstverein, Salzburg, Austria (1998)
  • Chair Events von George Brecht / 33 1/3 von John Cage / Flux Ping-Pong von George Maciunas, Galerie Susanne Ottesen, Copenhagen, Denmark (1995)
  • Projekt Hollmannstraße, Eckgrundstück Lindenstraße/Hollmannstraße, Berlin, Germany (1987)

פרסומים

  • The Artist’s Contract. Interviews with Carl Andre, Daniel Buren, Paula Cooper, Hans Haacke, Jenny Holzer, Adrian Piper, Robert Projansky, Robert Ryman, Seth Siegelaub, John Weber, Lawrence Weiner, Jackie Winsor, ed. Gerti Fietzek, Cologne: Verlag der Buchhandlung Walther König, 2009.  
  • Restitutionspolitik / Politics of Restitution, Munich: Städtische Galerie im Lenbachhaus; Cologne: Verlag der Buchhandlung Walther König, 2004.
  • Abbildungen, Interviews, Texte, 1989–96, hg. ed. Kunstraum München, München / Munich: Silke Schreiber, 1996.
  • 34 Abbildungen und 35 Anmerkungen, Berlin: Edition Kunst und Literatur, 1990.

קישורים חיצוניים

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא מריה אייכהורן בוויקישיתוף

הערות שוליים

Logo hamichlol 3.png
הערך באדיבות ויקיפדיה העברית, קרדיט,
רשימת התורמים
רישיון cc-by-sa 3.0