משחק מורשת (סוגת משחקי קופסה)

מתוך המכלול, האנציקלופדיה היהודית
קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
שתי מדבקות, מדבקת משושה עם אי ומדבקת איקס על גביה, הודבקו ללוח המשחק SeaFall לצמיתות. תוספות כאלה רווחות ביותר במשחקי מורשת.

משחקי מורשת היא סוגה של משחקי קופסה בה המשחק בנוי לרוב כקמפיין, בו הוא מתפתח ומשתנה לאחר כל משחק בהתאם למכניקות שונות שלרוב מתבססות על החלטות ופעולות השחקנים במהלך המשחק. גלומהייבן, טיקט טו רייד המורשת ופנדמיק המורשת הן דוגמאות מפורסמות למשחקי מורשת.[1]

היסטוריה

מעצב המשחקים רוב דוויאו טוען כי הגה את הרעיון למשחקי מורשת במהלך פגישת עבודה בה צחק ותהה מדוע הדמויות הרצחניות ברמז תמיד מוזמנות חזרה לארוחת ערב. כשהבין שכל משחק מתאפס לאחר סיומו, דוויאו הציע להסברו גרסה חדשה לרמז בסגנון מורשת, בה כולם זוכרים מי היה הרוצח.

סיכון המורשת

בעוד שהסברו דחו את המשחק, לאחר זמן מה הציעו לדווידאו לעצב משחק דומה עבור סיכון. סיכון המורשת שוחרר ב-2011 והיה המשחק הראשון להשתמש בפורמט המורשת.[2][3]

דווידאו המשיך ויצר גרסת מורשת עבור פנדמיק, פנדמיק המורשת: עונה 1, אשר שוחרר בשנת 2015 וזכה לביקורות חיוביות ופרסים.[4][5] דווידאו המשיך לפתח משחקי מורשת עבור פנדמיק, ויצר גם מערכת הנקראת "Echo System" המיועדת לשמר שינויים שנעשו בין משחקים שונים באותו זיכיון.[6]

דווידאו ציין שעבודתו על "Betrayal at House on the Hill" (שלימים גם נעשה למשחק מורשת) ועל Trivial Pursuit היוו השראה ליצירת הסוגה.[7]

מכניקה

משחקי מורשת רבים מבוססים על פורמט הקמפיין, כאשר לאורך זמן, המשחק מתפתח ומשתנה, לעיתים קרובות לצמיתות, על פי בחירות והחלטות שנעשות על ידי השחקנים; בין השאר יכולים להתווסף דמויות, כלים, קלפים, מדבקות ואפילו חוקים חדשים.[1][5] הסוגה השוותה למשחקי תפקידים שולחניים כמו מבוכים ודרקונים בעקבות הדמיון הרב בין שתי הסוגות.[8] חלק מהמשחקים משתמשים במכניקה הזו כדי לספר את סיפור המשחק, כגון פנדמיק המורשת: עונה 1 שמשתמש במבנה תלת-מערכתי בכדי לעשות זאת. דווידאו תיאר משחקי מורשת כ"חווייתיים" בניגוד למשחקים רגילים, שניתן לחזור ולשחק שוב.[7]

סוגת משחקי המורשת שוברת מוסכמות במשחקי קופסה קלאסיים להם שחקנים רגילים.[7] שינויים פיזיים קבועים עלולים להתרחש במשחק בהתאם לפעולות השחקנים.[3] למשל, שחקנים עשויים לקבל הוראה לכתוב על קלפים, להדביר מדבקות על לוח המשחק, או להרוס חלק מרכיבי המשחק;[9] ובכך כל עותק של המשחק הופך להיות ייחודי בסוף. דבר זה גרר ביקורת על הסוגה בטענה שיש מספר מוגבל של פעמים בהם אפשר לשחק את המשחק.[5][10] חלק מהמשחקים בסוגה תוכננו מראש למשחק חוזר, חלקם מצריכים מדבקות ניתנות להורדה, וקנייה שלהן כל משחק חוזר, וחלקם ניתנות למשחק חוזר גם לאחר כל השינויים.[11]

קישורים חיצוניים

הערות שוליים

הערך באדיבות ויקיפדיה העברית, קרדיט,
רשימת התורמים
רישיון cc-by-sa 3.0

משחק מורשת (סוגת משחקי קופסה)40724956Q48997832