משחק מורשת (סוגת משחקי קופסה)

משחקי מורשת היא סוגה של משחקי קופסה בה המשחק בנוי לרוב כקמפיין, בו הוא מתפתח ומשתנה לאחר כל משחק בהתאם למכניקות שונות שלרוב מתבססות על החלטות ופעולות השחקנים במהלך המשחק. גלומהייבן, טיקט טו רייד המורשת ופנדמיק המורשת הן דוגמאות מפורסמות למשחקי מורשת.[1]
היסטוריה
מעצב המשחקים רוב דוויאו טוען כי הגה את הרעיון למשחקי מורשת במהלך פגישת עבודה בה צחק ותהה מדוע הדמויות הרצחניות ברמז תמיד מוזמנות חזרה לארוחת ערב. כשהבין שכל משחק מתאפס לאחר סיומו, דוויאו הציע להסברו גרסה חדשה לרמז בסגנון מורשת, בה כולם זוכרים מי היה הרוצח.

בעוד שהסברו דחו את המשחק, לאחר זמן מה הציעו לדווידאו לעצב משחק דומה עבור סיכון. סיכון המורשת שוחרר ב-2011 והיה המשחק הראשון להשתמש בפורמט המורשת.[2][3]
דווידאו המשיך ויצר גרסת מורשת עבור פנדמיק, פנדמיק המורשת: עונה 1, אשר שוחרר בשנת 2015 וזכה לביקורות חיוביות ופרסים.[4][5] דווידאו המשיך לפתח משחקי מורשת עבור פנדמיק, ויצר גם מערכת הנקראת "Echo System" המיועדת לשמר שינויים שנעשו בין משחקים שונים באותו זיכיון.[6]
דווידאו ציין שעבודתו על "Betrayal at House on the Hill" (שלימים גם נעשה למשחק מורשת) ועל Trivial Pursuit היוו השראה ליצירת הסוגה.[7]
מכניקה
משחקי מורשת רבים מבוססים על פורמט הקמפיין, כאשר לאורך זמן, המשחק מתפתח ומשתנה, לעיתים קרובות לצמיתות, על פי בחירות והחלטות שנעשות על ידי השחקנים; בין השאר יכולים להתווסף דמויות, כלים, קלפים, מדבקות ואפילו חוקים חדשים.[1][5] הסוגה השוותה למשחקי תפקידים שולחניים כמו מבוכים ודרקונים בעקבות הדמיון הרב בין שתי הסוגות.[8] חלק מהמשחקים משתמשים במכניקה הזו כדי לספר את סיפור המשחק, כגון פנדמיק המורשת: עונה 1 שמשתמש במבנה תלת-מערכתי בכדי לעשות זאת. דווידאו תיאר משחקי מורשת כ"חווייתיים" בניגוד למשחקים רגילים, שניתן לחזור ולשחק שוב.[7]
סוגת משחקי המורשת שוברת מוסכמות במשחקי קופסה קלאסיים להם שחקנים רגילים.[7] שינויים פיזיים קבועים עלולים להתרחש במשחק בהתאם לפעולות השחקנים.[3] למשל, שחקנים עשויים לקבל הוראה לכתוב על קלפים, להדביר מדבקות על לוח המשחק, או להרוס חלק מרכיבי המשחק;[9] ובכך כל עותק של המשחק הופך להיות ייחודי בסוף. דבר זה גרר ביקורת על הסוגה בטענה שיש מספר מוגבל של פעמים בהם אפשר לשחק את המשחק.[5][10] חלק מהמשחקים בסוגה תוכננו מראש למשחק חוזר, חלקם מצריכים מדבקות ניתנות להורדה, וקנייה שלהן כל משחק חוזר, וחלקם ניתנות למשחק חוזר גם לאחר כל השינויים.[11]
קישורים חיצוניים
- העמוד הרשמי של משחקי מורשת ב־BoardGameGeek ורשימת כל המשחקים מהסוגה. (באנגלית)
הערות שוליים
- ^ 1.0 1.1 Mechanism: Legacy | Family | BoardGameGeek, boardgamegeek.com
- ↑ Risk Legacy, BoardGameGeek
- ^ 3.0 3.1 Rick Lane Contributor, The Legacy of Rob Daviau, the man who helped flip boardgames on their head, Eurogamer, 2016-04-10
- ↑ Charlie Hall, The best board games of 2015, Board Game Geek’s Golden Geek awards, Polygon, 2016-03-22
- ^ 5.0 5.1 5.2 SeaFall: is the legacy format heralding a new era of board games?, הגרדיאן, 22 באוקטובר 2016
- ↑ Echo System interview, BBG, 9 בדצמבר 2015
- ^ 7.0 7.1 7.2 Legacy Games: From 'Risk' to 'Pandemic' to 'SeaFall' & Beyond, www.gdcvault.com
- ↑ Haoran Un, A Board Game Where Everything Is Permanent, Kotaku, 2016-10-31
- ↑ Haoran Un, A Board Game Where Everything Is Permanent, kotaku, 31 באוקטובר 2016
- ↑ Nicholas Hune-Brown, This Man Will Change the Way You Play Board Games, Slate, 25 באוגוסט 2016
- ↑ Scythe designer’s Charterstone will let you reset the legacy game using a ‘recharge pack’, Tabletop Gaming, 28 ביולי 2017
משחק מורשת (סוגת משחקי קופסה)40724956Q48997832