משתמש:דרוך

מתוך המכלול
קפיצה אל: ניווט, חיפוש

שלום לכל הידידים, ברוכים אתם לה'.

על ראש שמחתנו נהלל ונוקיר, נעריך בכנות ונעריץ, את רבבות החרדים לדבר ה' המתנזרים כליל משימוש במרשתת. המה הגיבורים אשר מעולם אנשי השם, להם יאתה תהילה, ועליהם גאוותנו.

יחד עם זאת, רבבות נוספים של חרדים לדבר ה' ואני הקטן בתוכם גולשים בהיתר במרחבי המרשתת המסוננת, עדי יערה עלינו רוח ממרום להצטרף לגיבורי הכח מלאכיו עושי דברו, להבין ולהפנים כי כל "רווח" שאנו מרוויחים ע"י הרשת הוא אפסי לעומת הרווח האמיתי של ההליכה כרצון ה' באמת, ולקיים את דברי הרמב"ם[1]

ולא שבט לוי בלבד, אלא כל איש ואיש מכל באי העולם, אשר נדבה רוחו אותו והבינו מדעו להבדל לעמוד לפני יי לשרתו ולעובדו לדעה את י"י, והלך ישר כמו שעשהו האלהים, ופרק מעל צוארו עול החשבונות הרבים אשר בקשו בני האדם - הרי זה נתקדש קדש קדשים, ויהיה י"י חלקו ונחלתו לעולם ולעולמי עולמים, ויזכה לו בעולם הזה דבר המספיק לו, כמו שזכה לכהנים ללוים, הרי דוד ע"ה אומר י"י מנת חלקי וכוסי אתה תומיך גורלי:

הלכך, אני מאמין גדול במכלול המעלות של המכלול. במיוחד גאוותנו נתונה על הסגנון המעודן של הויכוחים בהמכלול, והשמירה על כבוד ה"יריב". וכמאמר הכתוב[2] וְרָאוּ֙ כׇּל־עַמֵּ֣י הָאָ֔רֶץ כִּ֛י שֵׁ֥ם י"י נִקְרָ֣א עָלֶ֑יךָ.

לדעתי, המקום שבו המכלול צריך בעיקר להתפתח הוא בדברי תורה וטעם, יסודות תורניים, ביוגרפיה של גדולי ישראל, ידיעות היסטוריות חשובות, וכדומה. ואזי המכלול יהיה באמת "מכלול העולם החרדי", מכלול הענינים המרכזיים המרכיבים את תוכן חיי העולם החרדי הגדוש והמלא. כל הענינים הפוליטיים/החוגיים/הווכחניים אינם חלק מהעולם החרדי האמיתי, והם רק מפריעים ומצרים לאוירה הנעימה הרצויה.

האתר ויקישיבה של הציבור הדתי-לאומי מרשים אותי מאוד בתוכנו הנכון יחסית, ותקוותי כי המכלול יתפתח בכיוון הזה ובאיכות וכמות גבוהים פי כמה.

לעניות דעתי, ראשי ויוצרי המכלול "שבויים" בקונספציה המבורכת של 'יצירת ויקיפדיה חרדית', ובלהטם הקדוש להיות "תחליף ראוי לויקיפדיה" הם מפספסים קצת את האפשרות ליצור משהו ערכי הרבה יותר, מכלול נעים ואהוב של דברי טעם בלבד, מכלול שבו אין כלל ויכוחים פוליטיים על גודל החוג/המפלגה ועל שיטותיה וכו', ויכוחי סרק שעטופים כביכול באיצטלה של 'ויכוחים מדעיים ואובייקטיביים' כאשר לכל קורא ברור מה פלוני הצביע/היכן הוא מתפלל בשבת/ וכיוצא בזה...

אלא שבמבט שני, ראשי ויוצרי המכלול חפצים להיות תחליף שלם לויקיפדיה, כולל כל מכותיה ותחלואיה, ובלבד שלא יבואו לשוטט בויקיפדיה הפסולה. יתכן שהם צודקים, אבל העיתונות החרדית הכתובה הממוסדת שמרה תמיד על רמה גבוהה, ולא התפתתה להציע רדידות בכדי להיות תחליף לעיתונות הפסולה...

ואולי הפתרון הוא ליצור שני מרחבים במכלול, המכלול התוכני והמכלול הכללי, ובזאת יבחר כל קורא היכן מקומו ודרגתו, ובא לציון גואל.

על כל פנים תקוותי כי במשך הזמן המכלול יהפוך לבית חם לכל יהודי חרדי שאינו משבט לוי הנ"ל, כל החפץ למצוא דבר-מה ישים פעמיו המכלולה, וכל החפץ בהרפית-מה מעומס החיים יהנה מקריאה כשרה ואיכותית ויחזור לתלמודו, ישוטטו רבים ותרבה הדעת.

פשר השם "דָּרוּךְ"

כידוע וכאמור, המרשתת היא אויב מר לכל דבר שבקדושה. גם בחסימה הטובה ביותר, עדיין רבים הם המכשולות המצויים, וגדולה היא הסכנה להורדת הרמה הרוחנית איש איש כפי דרגתו ושיעורו. לכן מן החובה לא לנוח ו'לשבת רגל על רגל' אלא להיות דָּרוּךְ בכל עת ההימצאות במרשתת, להיזהר מהפתיונות הרבים אשר ברשת, ולזכור כל העת כי "כל הדרכים בחזקת סכנה".

וכך מצינו שנאמר בכנעני מלך ערד הוא עמלק הרשע [3] וַיִּשְׁמַ֞ע הַכְּנַעֲנִ֤י מֶֽלֶךְ־עֲרָד֙ יֹשֵׁ֣ב הַנֶּ֔גֶב כִּ֚י בָּ֣א יִשְׂרָאֵ֔ל "דֶּ֖רֶךְ הָאֲתָרִ֑ים" וַיִּלָּ֙חֶם֙ בְּיִשְׂרָאֵ֔ל וַיִּ֥שְׁבְּ מִמֶּ֖נּוּ שֶֽׁבִי. כמו כן מצינו בפיוט הנשגב "אקדמות" בתחינתם של אומות העולם לישראל לעזוב את דרך בוראם ו"לראות עולם" - רְעוּתֵךְ נַעֲבֵיד לִיךְ "בְּכָל אַתְרְוָתָא".

משל למה הדבר דומה, כידוע מדברי חכמינו (בבא בתרא נז, ב) שההולך במקום פרוץ שלא מחמת הכרח נקרא "רשע" גם אם שמר את עיניו ולא נכשל כלל, כי עצם ההימצאות במקום סכנה היא עוון פלילי חמור, אבל מאידך גם כשהולך במקום כשר יש לעצום עיניים מראות ברע. כן לעניננו, ברי כי הגולש בסינון שאינו בתכלית ההידור גדול עוונו מנשוא, אבל גם המסונן בתכלית הכשרות עליו להיות דָּרוּךְ ולשמור את עיניו מוחו ליבו ודעתו. וכבר הורונו כי גם כשאוכלים בד"צ צריך לברור ולברור היטב.

והדברים אמורים גם וביחוד כלפי "המכלול" היקר והאהוב, למרות כל הרצון הטוב של החברים היקרים, עדיין יש במכלול דברים שהיעדרם היה טוב מהימצאם, אם מחמת היבוא מויקיפדיה, ואם מחמת היותו של המכלול פתוח לכל. והדברים אמורים בעיקר בנושאי השקפה, יותר מאשר בעניני צניעות. בטוחני כי עם הזמן הכל יסתדר, הטעון בירור יבורר, הטעון שיפור ישופר, הטעון טיהור יטוהר, הטעון צינזור יצונזר, והטעון חיסור יחוסר, אבל עדיין גם אז תקוותי כי תמיד בכל עת שהותי במכלול לא אפסיק להיות דָּרוּךְ.

עוד בפשר השם דָּרוּךְ, סגנון השיטוט האהוב עלי במכלול, הוא קריאת השינויים האחרונים והנאה מתוצרת עבודתם של החברים, אני קורא בהנאה והרפיה, אבל גם דָּרוּךְ לתקן ולהגיה, לשפר כל דבר הנצרך, מעריכה תוכנית ועד תקלדות, הכל כמיסת הפנאי, ולואי שהיה לי את האפשרות לתת יותר שעות ביום למכלול, אך מה שהלב חושק - הזמן עושק.

עוד בפשר השם, יש אם למקרא ולמסורת, וניתן לכנותי גם בשם דְּרוֹךְ, שם זה מסמל את רצוני ותקוותי כי בכל עת שהותי במכלול אהיה רך כקנה, לא אילחם על 'כבודי' ולא אתקוף את זולתי, וכל הרוצה לדרוך עלי - יבוא וידרוך. יהיה לי שמי לתמרור אשר יורה את דרכי, ולמזכרת נצח אודות מקומי וחובתי בעולמי.

בתודה מעומק לב על הזמן שהושקע בהיכרות עימי, ובתקווה כי במהרה נזכה ליעודים הנשגבים הממתינים לשומרי משמרת נפשם, וכהמשך פיוט האקדמות:

רְבוּתְכוֹן מָה חֲשִׁיבָא, קֳבֵל הַהִיא שְׁבַחְתָּא:

רְבוּתָא דְיַעֲבֵיד לִי, כַּד מַטְיָא שַׁעְתָּא:

בְּמֵיתֵי לִי נְהוֹרָא, וְתַחֲפֵי לְכוֹן בַּהֲתָא:

יְקָרֵיהּ כַּד אִתְגְלֵי, בְּתוּקְפָא וּבִגְבוּרְתָּא:

יְשַׁלֵם גְמֻלַיָא, לְסַנְאֵי וְנַגְוָתָא:

צדקָתָא לְעַם חָבִיב, וְסַגְיָא זַכְוָתָא:

חֲדוּ שְׁלֵמָא בְּמֵיתֵי, וּמָנָא דַכְוָתָא:

קִרְיְתָא דִירוּשְׁלֵם, כַּד יְכַנֵשׁ גַלְוָתָא:

יְקָרֵיהּ מָטֵיל עֲלֵיהּ, בְּיוֹמֵי וְלֵילָותָא:

ידידכם הדָּרוּךְ, דְּרוֹךְ !

נ.ב. כאן המקום להביע תודה והוקרה גדולים, לכל היקרים והחביבים שמושיטים יד לקידומו של המכלול, כל אחד ב"שמו" הטוב - יבורך. ולהבדיל מאלו ש"תורמים" ל"קידומה" של ויקיפדיה ומכלים את זמנם לריק - כאן במכלול כל תרומה היא נצחית ושכרה הרבה מאוד, בהיותה של כל תרומה - בכל תחום ענין אשר במכלול רחב הידים - תורמת את חלקה למען שמירת הציבור החרדי המאוגד מסכנת האינטרט הטרף.

יישר כח מיוחד לראשי המכלול ויוצריו, משתמשיו הפעילים, מנטריו ומבקריו. זכות הרבים תלויה בכם, ואשרי חלקככם !

במובן מסוים ניתן לומר שגם על כגון דא אמרו חכמינו ז"ל

מודה אני לפניך ה' אלקי ששמת חלקי מיושבי בית המדרש ולא שמת חלקי מיושבי קרנות, שאני משכים והם משכימים - אני משכים לדברי תורה והם משכימים לדברים בטלים, אני עמל והם עמלים - אני עמל ומקבל שכר והם עמלים ואינם מקבלים שכר, אני רץ והם רצים - אני רץ לחיי העולם הבא והם רצים לבאר שחת.

תפילת רבי נחוניא בן הקנה, ברכות כח: