נעלמים (20 מי יודע)

מתוך המכלול, האנציקלופדיה היהודית
קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש

משחק הנעלמים, או "20 מי יודע" הוא משחק שאלות מקובל. בישראל ניהל את המשחק שמואל רוזן מדי שבת ברדיו. חברים, בני משפחה וכל קבוצת אנשים בכל הרכב יכולים לשחק במשחק השאלות, שאחת מגרסאותיו מתנהלת כדלקמן:

  • אחד מהקבוצה יוצא מן החדר וממתין בחוץ עד שמזמינים אותו לחזור.
  • בזמן היעדרו, מסכמים שאר המשתתפים על הנעלם - מילה או צירוף מילים מקובל, מושג, מונח, שם עצם וכו'.
  • השואל חוזר ומתחיל להציג שאלות לאנשי הקבוצה, לפי כל סדר הרצוי לו. אין חובה לשאול את כולם. יש לנסח את השאלות כך, שאפשר יהיה לענות עליהן ב"כן" ו"לא" בלבד. שאלה שאינה מנוסחת כך לא תיענה ויש לנסחה מחדש.
  • אין שאלות מחייבות, אך מקובל להתחיל בסדרת סיווג ראשונית, בנוסח תרשים זרימה מילולי:
האם זה עצם מוחשי? אם כן, ממשיכים בכיוון זה -
האם הוא חי?
צומח?
דומם?
אם התשובה הייתה "לא", הרי שמדובר במופשט, וכאן מתחילה סדרת שאלות חדשה.
האם זה מושג?
צירוף מילים?
מונח באקטואליה?
וכן הלאה.

כל תשובה מובילה לכיוון מוגדר, ואם מציגים את השאלות בתבונה וחסכנות, יש סיכוי להגיע לתשובה הנכונה במסגרת 20 שאלות. יש להיזהר מבזבוז שאלות-סרק (אם נאמר שהנעלם איננו מוחשי, ברור שאיננו חי או דומם, למשל). אם התשובה היא שמדובר בצומח, למשל, אפשר לשאול אם מדובר בצמח מסוים (נניח, הצמח שבעציץ בפינת החדר). אם לא, אפשר לשאול אם זה עץ, אם זה סוג מסוים של עץ, אם זה עץ בעל תכונות מיוחדות, וכן הלאה.

משחק הנעלמים טוב גם למצבים, המחייבים תעסוקה בתנאים מגבילים - בנסיעה ארוכה, בשעת המתנה וכדומה. המשתתפים יכולים לוותר על הגבלת 20 השאלות, להרחיב אותה או לקבוע הגבלת זמן במקומה. חשוב לוודא שאופי השאלות ורמתן מותאמים לגיל הנשאל ולרמת הידע וההתמצאות שלו.

קיימת גרסה אחרת למשחק בשם "חי, צומח, דומם?" בה השאלה הפותחת היא (כצפוי): "האם זה חי, צומח או דומם?" והמשיב עונה בהתאם. כל שאר השאלות הן שאלות כן ולא בלבד.

משחקים אלה משמשים לעיתים בסיס למבחן טיורינג בהן נבחנת יכולתו של מחשב לנחש את המושג תוך 20 שאלות. מספר משחקים כאלה עלו לאינטרנט ובנויים כך שיוכלו ללמוד מתשובות הגולשים. משחק אינטרנט בשם אקינטור (הג'יני) בו על הג'יני לנחש באמצעות 20 שאלות על איזה אישיות או דמות חשב השחקן זכה לפופולריות גדולה. הג'יני לומד מתשובות השחקן ומעדכן בהתאם את מסד הנתונים שלו. אם הג'יני נכשל, הוא מבקש מהשחקן שיגלה לו את התשובה ומוסיף אותה למאגר הנתונים שלו.

קישורים חיצוניים

Logo hamichlol 3.png
הערך באדיבות ויקיפדיה העברית, קרדיט,
רשימת התורמים
רישיון cc-by-sa 3.0