פורטל:החלב/מאמר נבחר/4

מתוך המכלול, האנציקלופדיה היהודית
קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש

כלי שנבלע בו חלב שנחלב בשבת - הרב יעקב מאיר שטרן, יו"ר בד״צ ועדת מהדרין לשעבר

מחלבה שמפסטרת חלב, ומגיע אליה חלב שנחלב באיסור בשבת – האם מותר לכתחילה לפסטר חלב מהדרין באותו מתקן, שמקודם פיסטרו בו חלב איסור, ולא עבר שום הכשרה, ואפילו לא נפגם ע"י שהות של כ"ד שעות?

בראשית דברנו יש לברר, האם חלב שנחלב באיסור כדי למכרו לאחרים, האם הוא נאסר בשתיה לעולם? בשו"ע או"ח שיח, א: "המבשל בשבת, או שעשה אחת משאר מלאכות במזיד – אסור לו לעולם, ולאחרים מותר למוצ"ש מיד." הא דשרי לאחרים מסיק המגן-אברהם (ס"ק ב), וכן פסק המשנה-ברורה (ס"ק ה), דאפילו למי שנתבשל בשבילו שרי, משום דליכא למיחש דע"י שנתיר לו במוצ"ש מיד, יבוא פעם אחרת לומר לישראל לעשות לו מלאכה. וע"ש דלא דמי לדיני ביטול. אכן זה מיירי בעושה מלאכה במקרה; משא"כ במומר לחלל שבת בקביעות, אז דינו שגם לאחרים שנעשה בעבורם המלאכה במזיד אסור להם לעולם, וכמש"כ בשו"ת כתב-סופר סי' נ.

והיכא שנעשה מלאכה לאחרים שלא ברצונם, תליא בפלוגתת הפוסקים לענין ביטול (שו"ע יו"ד צט,ה). דדעת הרש"ל, וט"ז (שם ס"ק י), פרי-תואר (ס"ק ט) ופרי-מגדים (משב"ז ס"ק י), דאם לא ניחא ליה להמתבטל, אף שהמבטל עשה במזיד, מ"מ שרי ליה, דהו"ל כשוגג. ומאידך, דעת הפרי- חדש (ס"ק יג), יד-יהודה, ערך-השלחן ועוד שנאסר גם לאחרים – ע"ש בדרכי-תשובה ס"ק סז. גם רעק"א הביא בשם שו"ת הריב"ש סי' תצח, דאם ביטל על סתם למי שירצה לקנות, הרי הוא כמו שנעשה בשבילם ביחוד, ואסור לכולם. וציין מזה רעק"א, דמשמע דאף אם מי שנתבטל עבורו לא ידע מזה, מ"מ אסור, דלא כט"ז – עכ"ד.