פורטל:החלב/מאמר נבחר/5

מתוך המכלול, האנציקלופדיה היהודית
קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש

דין חליבה על ידי המכונה - הרב מרדכי גרוס, יו"ר בד"צ ועדת מהדרין

א. היתר כשהלבשת הצינורות נעשית בשעה שהמכונה אינה פועלת

חילוק מתי מלביש הצינורות לעטינים
הנה באופן שמלביש את הצינורות בשעה שמכונת החליבה כבר פועלת, כתב החזו"א (סי' נ"ה סק"ו ד"ה וכן מותר) "שלבישה זו אינה גרמא אלא מלאכה ממש כיוון דבכוח ראשון כבר נעשה החליבה, וכה"ג חייב על רציחה ג"כ". אך יש להתיר באופן שמכוונים את הפעלת המכונה לשעה מסויימת ע"י שעון ומלבישים את הצינורות [של מכונת החליבה] על עטיני הבהמה לפני השעה שהמכונה מתחילה לפעול, דבכה"ג כתב החזו"א (סי' ל"ח סק"ד) דהלבשת הצינור על עטיני הבהמה נחשבת כגרמא כיון שבשעה שעשה את המעשה שלו, לא נעשתה חליבה, ורק אחרי זמן בעקבות סיבוב השעון נעשית חליבה וכדכתב שם (סק"ב) "דעדיין חסר מעשה של הילוך השעון ונולד כוח שני" ובגרמא מבואר בשו"ע והרמ"א (סי' של"ד סכ"ב) דמותר במקום הפסד. ובענינינו יש לצרף דהוי צער בע"ח (חזו"א שם ד"ה ואם לענין גרמא שע"י שעון).

עדיפות היתר דגרמא מהיתר אמירה לעכו"ם
הנה יש עדיפות בהיתר דגרמא טפי מבהיתר דאמירה לעכו"ם, כיון דבגרמא ישנם הסוברים דאין איסור כלל, משא"כ אמירה לעכו"ם הוא ודאי איסור מדרבנן. וביותר דאף למאי דקיי"ל דאסור, הרי גרמא קל איסורו טפי מאמירה לעכו"ם, דהרי גרמא הותר אף במקום הפסד וכנ"ל, ואמירה לעכו"ם לא הותרה אף במקום הפסד וכמבואר במתני' (שבת דף קכ"א, א) ונפסק בשו"ע (סי' של"ד סכ"ו). ועי' ביאור הגר"א (יו"ד סי' קנ"ז סק"ד) שצריך ליתן כל אשר לו על שבות דרבנן כאמירה לנכרי.