קורט האן

מתוך המכלול, האנציקלופדיה היהודית
קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש

שגיאת לואה ביחידה יחידה:תבנית_מידע בשורה 261: תבנית אישיות ריקה.

קורט האן
יוזמות קורט האן על לוח הנצחה באטלנטיק קולג ', וויילס

סר קורט מתיאס רוברט מרטין האן (5 ביוני 1886, ברלין - 14 בדצמבר 1974, הרמנסברג) היה איש חינוך גרמני-יהודי. מחלוצי תחום החינוך ההתנסותי והחווייתי בשטח. הקים את בתי ספר שונים בעולים שול שלוס סאלם וגורדונסטון. ואת הארגונים החינוכיים כיכר עגולה, Outward Bound ואת ארגון הקולג'ים הבינלאומיים המבוססים על שיטותיו.

ביוגרפיה

ראשית חיים

האן נולד בברלין להורים יהודים, שם התחנך בשנותיו הראשונות ולאחר מכן באוניברסיטאות באוקספורד, היידלברג, פרייבורג וגטינגן[1]. במהלך מלחמת העולם הראשונה עבד האן במחלקה הגרמנית לענייני חוץ, בניתוח ותרגום עיתונים בריטיים וייעוץ למשרד החוץ. הוא היה מזכיר פרטי של הנסיך מקס פון באדן, הקנצלר הקיסרי האחרון של גרמניה[2]. בשנת 1920 הקימו האן והנסיך מקס את בית הספר שול שלוס סאלם, פנימייה פרטית בה שימש האן כמנהל עד 1933.

האן גדל כיהודי ושימש כמנהל בית הספר בסאלם בתקופת עלייתו של אדולף היטלר לשלטון. האן נשא ביקורת עזה כלפי המשטר הנאצי לאחר שחיילי הסער של היטלר הרגו קומוניסט צעיר בנוכחות אמו. האן התבטא נגד החיילים, שלא קיבלו עונש, וכנגד היטלר עצמו. בנאומו ביקש מהתלמידים, הסגל ובוגרי בית הספר סאלם לבחור בין סאלם לבין היטלר. כתוצאה מכך הוא נכלא במשך חמישה ימים (בין 11 ל -16 במרץ 1933). לאחר פנייתו של ראש ממשלת בריטניה, רמזי מקדונלד, שוחרר האן, וביולי 1933, נאלץ לעזוב את גרמניה ועבר לבריטניה.

הממלכה המאוחדת

האן התיישב בסקוטלנד, שם הקים את פנימיית הבנים גורדונסטון עם סר לורנס הולט על פי עקרונות דומים לבית הספר בסאלם[3]. בשנת 1945 האן הומר לנצרות ואף שימש כמטיף בכנסייה הסקוטית. בבריטניה הוא הקים ארגון בינלאומי של בתי ספר, שנקרא כיום כיכר עגולה. האן היה מעורב גם בהקמת ארגון Outward Bound אטלנטיק קולג' בוויילס, את תנועת ארגון הקולג'ים הבינלאומיים, וייסד את בפרס הדוכס מאדינבורו[4] הנקרא על שמו בוגר גורדונסטון, שלימים נודע כנסיך פיליפ, בעלה של המלכה אליזבת השנייה.

בחזרה לגרמניה

האן חילק את זמנו בין בריטניה לגרמניה שלאחר מלחמת העולם השנייה. הוא הקים כמה פנימיות חדשות המבוססות על עקרונותיהם של סאלם וגורדונסטון:

הוא התפטר מראשות גורדונסטון מטעמי בריאות וחזר להרמנסברג ליד סאלם בשנת 1953. הוא נפטר שם ב־14 בדצמבר 1974 ונקבר בסאלם[5].

משנתו החינוכית

רעיונות מרכזיים

הפילוסופיה החינוכית של האן התבססה על יחסי כבוד בין המבוגרים לבין המתבגרים. בני נוער לדידו הם בעלי הגינות ותחושת מוסר מולדים, אך הם, מושחתים על ידי החברה. הוא האמין שחינוך יכול למנוע שחיתות זו, אם התלמידים יקבלו הזדמנויות למנהיגות אישית ולראות את תוצאות מעשיהם שלהם. זו אחת הסיבות להתמקדות בלמידה אתגרית בפילוסופיה שלו. האן הסתמך על ד"ר ברנהרד צימרמן, לשעבר מנהל המחלקה לחינוך גופני באוניברסיטת גטינגן, שנאלץ לעזוב את גרמניה בשנת 1938 מכיוון שלא רצה להתגרש מאשתו היהודייה. תורתו החינוכית של האן התגבשה על ידיו בימי מלחמת העולם הראשונה, שאותה הוא ראה כהוכחה לשחיתות החברה. בבית הספר "שלוס שלוס סאלם", מלבד תפקיד המנהל, האן גם לימד היסטוריה, פוליטיקה, יוונית עתיקה, ואת כתביהם של שייקספיר ושילר. הוא הושפע עמוקות מהגותו של אפלטון בעיקר סביב רעיון הארטה - "המידה הטובה".

ערכים מובילים במשנתו של האן ובפרקטיקה החינוכית הם דאגה וחמלה כלפי אחרים, הנכונות לקבל אחריות ודאגה ועקשנות בחיפוש אחר האמת. ולכן ענישה מכל סוג נתפסת כמוצא אחרון. על פי מייקל קנול "חינוך לדמוקרטיה" היה בבסיס הליבה של הפילוסופיה החינוכית של האן[6].

האן גם הדגיש את מה שכינה "שירות שומרוני", בכך שהתלמידים נותנים שירות לאחרים. הוא ניסח זאת כמתמקד במציאת מטרה נוצרית בחיים. תלמידו לשעבר, גולו מאן, הגדיר אותו מאוחר יותר כ"ג'נטלמן נוצרי"[7].

דמותו כמורו

בשנת 1934, דרך הרצאותיו בלונדון למלגת החינוך החדש, פגש האן את איש החינוך תומאס וורסלי ושכנעו לבלות את תקופת הקיץ בתפקיד יועץ בגורדונסטון[8]. בזכרונותיו ורסלי מתעד את התרשמויותיו מניתוח האופי של האן, ואת המחויבות שלו כמחנך להתפתחות האדם. ככל שנקף הזמן וורסלי הפך ביקורתי יותר ויותר לגבי אישיותו הייחודית של האן"[9]:

הוא גילה את עצמו כבעל מזג עז.. קשה היה, במיוחד לתפיסתי האנגלית, רצונו להביס את היריב בכל משחק[9].

התנהגותו של האן נראתה לווורסלי "כל כך בלתי יעילה, כל כך טיפשית וגרמנית"[10] שהוא לא היה מסוגל לחלוק על ההערצה הברורה של צוות ההוראה כלפיו:

עברנו בכיתות הלימוד כשבאחת מהן הוא עצר לפתע, אחז בזרועי, הרים את נחיריו באוויר ואז, במבטאו הגרמני המסומן, התבטא בחגיגיות: ״מישהו דיבר בצורה מלוכלכת בחדר הזה. אני יכול להריח את זה.' [11]

השקפותיו של האן על שייקספיר הביאו למחלוקת גלויה:

ישנה אמונה גרמנית נפוצה ששייקספיר טוב יותר בגרמנית מאשר באנגלית. סירבתי להסכים לכך. טענתי שהתרגום הגרמני אכן יכול להיות טוב מאוד, אך המקור לאנגלית חייב להיות טוב יותר . לא, הוא הבטיח לי, הגרמני היה טוב יותר[10].

שש הירידות אצל הנוער המודרני

במהלך חייו סיכם האן את אמונותיו לגבי הדור הצעיר באותה תקופה לשש נקודות, מהן מכונות יחד בשם שש הירידות של הנוער המודרני:

  1. ירידת בכושר הגופני;
  2. ירידה ביכולת היוזמה עקב המחלה הנרחבת של ספקטטוריטיס (פינוק יתר בצורות שעשועים בהן צופה פסיבי ולא משתתף פעיל)[12];
  3. ירידת זיכרון ודמיון עקב חוסר השקט המבולבל של החיים המודרניים;
  4. ירידה במיומנות וטיפול עקב המסורת המוחלשת של אומנות;
  5. ירידה במשמעת עצמית בשל זמינותם של ממריצים והרגעה;
  6. ירידת חמלה עקב החיפזון הלא-נוח שאליו מתנהלים החיים המודרניים או, כפי שכינה זאת ויליאם טמפל, "מוות רוחני".

האן הציע גם ארבעה פתרונות לבעיות אלה:

  1. אימוני כושר (למשל, להתחרות עם עצמכם בכושר גופני; בכך, אימנו את המשמעת והנחישות של הנפש דרך הגוף);
  2. מסעות ומשלחות (דרך הים או היבשה, למשימות סיבולת ארוכות ומאתגרות);
  3. פרויקטים (מעורבים מלאכת יד וכישורים ידניים);
  4. שירות הצלה (הצלת חיים בגלישה, כיבוי אש, עזרה ראשונה).

עשרת העקרונות ללמידה התנסותית

10 עקרונות אלה, המבקשים לתאר תרבות בית ספרית אכפתית והתנסותית, שורטטו מרעיונותיהם של קורט האן ומנהיגי חינוך אחרים לשימוש בבתי ספר Expeditionary Learning Outward Bound (ELOB)[13].

1- ראשוניות הגילוי העצמי הלמידה מתרחשת בצורה הטובה ביותר עם רגש, אתגר ותמיכה נדרשת. אנשים מגלים את היכולות, הערכים, התשוקות והאחריות שלהם במצבים שמציעים הרפתקאות בלתי צפויות. בבתי ספר התלמידים לוקחים על עצמם משימות הדורשות התמדה, כושר, אומנות, דמיון, משמעת עצמית והישגים משמעותיים. המשימה העיקרית של מורה היא לעזור לתלמידים להתגבר על הפחדים שלהם ולגלות שהם יכולים לעשות יותר ממה שהם חושבים שהם יכולים.

2- קיום רעיונות נפלאים יצירת של הוראה כמטפחת סקרנות לגבי העולם על ידי יצירת מצבי למידה המספקים משהו חשוב לחשוב עליו, זמן להתנסות וזמן להבנה.

3- האחריות על הלמידה למידה היא גם תהליך אישי של גילוי וגם פעילות חברתית. כל אחד לומד גם באופן פרטני וגם כחלק מקבוצה. כל היבט של בית ספר מעודד את הילדים והמבוגרים להיות אחראים יותר ויותר לניהול הלמידה האישית והקולקטיבית.

4- אמפתיה ואכפתיות הלמידה מטופחת בצורה הטובה ביותר בקהילות בהן מכבדים את רעיונות התלמידים והמורים וקיים אמון הדדי. יצירה של קבוצות למידה קטנות, כאשר מבוגר אכפתי דואג להתקדמות ומשמש כסנגור לכל ילד, תלמידים בוגרים מדריכים צעירים מהם, ופרקטיקות נוספוץ יצרו אקלים בטוח מבחינה פיזית ורגשית.

5- הצלחה וכישלון כל התלמידים צריכים להצליח אם הם רוצים לבנות את הביטחון והיכולת לקחת סיכונים ולעמוד באתגרים קשים יותר ויותר. אך חשוב גם שהתלמידים ילמדו מכישלונותיהם, יתמידו כאשר הדברים קשים, וילמדו להפוך מוגבלות להזדמנויות.

6- שיתוף פעולה ותחרות פיתוח פרטני ופיתוח קבוצתי משולבים כך שערכם של חברות, אמון ופעולה קבוצתית יהיה ברור. התלמידים מעודדים להתחרות לא זה בזה אלא במיטב האישי שלהם ובסטנדרטים מחמירים של מצוינות.

7- גיוון והכלה הן הגיוון והן ההכלה מגדילים את עושר הרעיונות, את הכוח היצירתי, את יכולת פתרון הבעיות ואת הכבוד לזולת. זה קורה כאשר התלמידים חוקרים ומעריכים את ההיסטוריה והכישרון השונים שלהם, כמו גם את התרבויות של קהילות אחרות ודרך יצירה של קבוצות הלמידה הטרוגניות.

8- העולם הטבעי מערכת יחסים ישירה ומכבדת עם עולם הטבע מרעננת את רוח האדם ומלמדת את הרעיונות החשובים של מחזורים טבעיים וסיבה ותוצאה. התלמידים לומדים להפוך לשגרירים של כדור הארץ ושל הדורות הבאים.

9- בדידות והרהור תלמידים ומורים זקוקים לזמן לבד כדי לחקור את מחשבותיהם, ליצור קשרים משלהם וליצור רעיונות משלהם. הם זקוקים גם לזמן כדי להחליף את הרהוריהם עם קבוצת השווים להם.

10- שירות וחמלה לטענת הם "אנחנו צוות ולא נוסעים", על המורים והתלמידים להוביל ולתמוך בקהילתם. אחד מתפקידיו העיקריים של בית הספר הוא להכין את התלמידים עם הגישות והמיומנויות לעזור לאחרים.

בית הספר "משלחת למידה" ע"ש קורט האן

בסתיו 2007 נפתח בברוקלין, ניו יורק בית הספר "משלחת למידה" ע"ש קורט האן. החזון של בית הספר היא להכין מנהיגים אזרחיים משכלים, מיומנים ואמיצים, והיא נקראת על שם קורט האן מפני שבית הספר מעוניין ללכת בדרכו של האן וערכיו.

אזכורים בתרבות הפופולרית

דמותו של קורט האן הוזכרה ב-2017 בסדרת הדרמה ההיסטורית "הכתר", בעונתה השנייה וגולם על ידי השחקן בורגהארט קלאוזנר.

לקריאה נוספת

הערות שוליים

  1. ^ HAHN, Kurt (Matthias Robert Martin), Who Was Who, A & C Black, 1920–2015; online edn, Oxford University Press, 2014
  2. ^ "Kurt Hahn and the roots of Expeditionary Learning | American RadioWorks |". www.americanradioworks.org (באנגלית אמריקאית). נבדק ב-2018-01-11.
  3. ^ "History of North Carolina Outward Bound | North Carolina Outward Bound". www.ncobs.org. נבדק ב-2018-01-11.
  4. ^ Outward Bound International (2004). Birth of Outward Bound (אורכב 10.11.2007 בארכיון Wayback Machine) . Retrieved December 9, 2007.
  5. ^ "The man who taught Prince Philip to think". BBC News (באנגלית בריטית). 2016-02-25. נבדק ב-2018-01-11.
  6. ^ Knoll, Michael. "School Reform Through "Experiential Therapy". Kurt Hahn – An Effiacious Educator" (PDF). ERIC. נבדק ב-10 בנובמבר 2020. {{cite web}}: (עזרה)
  7. ^ Mann, Golo (במרץ 1976). "Kurt Hahn, Educator". Encounter: 84–86. נבדק ב-10 בנובמבר 2020. {{cite journal}}: (עזרה)
  8. ^ Flannelled Fool. London: The Hogarth Press. 1985. pp. 182–185. ISBN 978-0-7012-0590-4.
  9. ^ 9.0 9.1 Flannelled Fool. p. 186.
  10. ^ 10.0 10.1 Flannelled Fool. p. 188.
  11. ^ Flannelled Fool. pp. 186–187.
  12. ^ "Definition of SPECTATORITIS". www.merriam-webster.com. נבדק ב-2020-06-19.
  13. ^ "Mannaz School". Mannaz School. נבדק ב-2020-01-22.
Logo hamichlol 3.png
הערך באדיבות ויקיפדיה העברית, קרדיט,
רשימת התורמים
רישיון cc-by-sa 3.0