קרל תומאס, נסיך לוונשטיין-ורטהיים-רוזנברג

מתוך המכלול, האנציקלופדיה היהודית
קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
קרל תומאס, נסיך לוונשטיין-ורטהיים-רוזנברג
Karl Thomas zu Löwenstein-Wertheim-Rosenberg
Karl Thomas, 5. Fürst zu Löwenstein-Wertheim-Rochefort.jpg
לידה בארטנשטיין, נסיכות הוהנלוהה-בארטנשטיין Hohenlohe ZW.png
פטירה היידלברג, הדוכסות הגדולה של באדן Flagge Großherzogtum Baden (1891–1918).svg
בת זוג סופיה, רוזנת וינדיש-גרץ
שושלת בית לוונשטיין-ורטהיים
אב דומיניק קונסטנטין, נסיך לוונשטיין-ורטהיים-רוכפורט
אם לאופולדינה, נסיכת הוהנלוהה-בארטנשטיין
צאצאים ראו בהמשך

קרל תומאס, נסיך לוונשטיין-ורטהיים-רוזנברגגרמנית: Karl Thomas zu Löwenstein-Wertheim-Rosenberg;‏18 ביולי 1783 - 3 בנובמבר 1849) היה קצין אוסטרי במהלך המלחמות הנפוליאוניות, ומשנת 1814 ואילך, היה אציל בכיר באימפריה האוסטרית.

רקע

מוצא בית לוונשטיין, תחילתו בילדיו של פרידריך הראשון, הנסיך הבוחר מפפאלץ שהתחתן בנישואים מורגנטיים עם קלרה טוט, ובשל כך הם לא יכלו לרשת את נכסי בית ויטלסבאך, אז הם הקימו משפחת אצולה נפרדת. לאחר מותו של לודוויג השלישי, רוזן לוונשטיין בשנת 1611, נחלקה המשפחה לשני ענפים עיקריים; הענף הפרוטסטנטי בית לוונשטיין-ורטהיים-פירנבורג (מאוחר יותר פרוידנברג), והענף הקתולי בית לוונשטיין-ורטהיים-רוכפורט.

ביוגרפיה

קרל תומאס נולד ב-18 ביולי 1783 בבארטנשטיין, והיה בנם הבכור של דומיניק קונסטנטין, נסיך לוונשטיין-ורטהיים-רוכפורט ולאופולדינה, נסיכת הוהנלוהה-בארטנשטיין, בתם של לודוויג לאופולד, נסיך הוהנלוהה-בארטנשטיין ופוליקסנה, רוזנת לימבורג-שטירום. הוא ואחיו הצעיר קונסטנטין הועלו לתואר נסיך האימפריה הרומית ה"קדושה". הם התחנכו בחצר האצולה בווירצבורג, ולאחר מכן בחצרו של הנסיך קלמנס ונצל מסקסוניה, הנסיך הבוחר של טרייר. בשנת 1802 הוא נשלח למשימה דיפלומטית בפריז, לייצג את בית לוונשטיין-ורטהיים-רוזנברג.

במהלך השינויים שחלו במדינות גרמניה בעקבות המהפכה הצרפתית, חולקו שטחי הנסיכות בין בוואריה, וירטמברג, באדן והסן. קרל תומאס הצטרף אל הצבא האוסטרי, ולחם בשורותיו במהלך המלחמות הנפוליאוניות, לאחרונה, הוא שימש כמיור ברגימנט האולאנים הגליציאני ה-2 ("הנסיך שוורצנברג"). בשנים 1812 ו-1813, איבדה המשפחה את שטחיה על הגדה השמאלית של הריין, כולל רוכפורט, ובעקבות כך שונה שם המשפחה לבית לוונשטיין-ורטהיים-רוזנברג.

בשנת 1814 מת אביו, וקרל תומאס ירש את נכסי המשפחה. בעקבות כך הוא התפטר מתפקידו בצבא, ושירת כחבר בפרלמנטים של באדן, בוואריה, הסן ווירטמברג. עם זאת, הוא הסתכסך עם שליטי המדינות האלו, לגבי השליטה בנכסי הנסיכות שהיו בשטחיהם. במהלך שנות ה-30 של המאה ה-19 בנו קונסטנטין מילא את מקומו בענייני השליטה בנכסי המשפחה, אולם לאחר מותו בשנת 1838, חזר קרל תומאס לשלוט בעצמו בנכסים. לאורך כל חייו, קרל תומאס שמר על קשר חזק עם האימפריה האוסטרית ובית הבסבורג, ובשנת 1840 עבר להתגורר בווינה. לעת זקנתו הוא התחזק באמונתו בדת הקתולית, ולאחר מותו ב-3 בנובמבר 1849 בהיידלברג ירש נכדו קרל, נסיך לוונשטיין-ורטהיים-רוזנברג את תאריו ונחלותיו.

משפחתו

ב-29 בספטמבר 1799 התחתן קרל תומאס עם סופיה, רוזנת וינדיש-גרץ, בתם של יוזף ניקולאס, רוזן וינדיש-גרץ ולאופולדינה, נסיכת ארנברג, ממנה נולדו לו 6 ילדים:

קישורים חיצוניים

Logo hamichlol 3.png
הערך באדיבות ויקיפדיה העברית, קרדיט,
רשימת התורמים
רישיון cc-by-sa 3.0