רכבות הונגריה (מ.א.ב)

מתוך המכלול, האנציקלופדיה היהודית
קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
רכבות הונגריה
MÁV-Magyar Államvasutak
Logo Hungary MÁV.svg
Z72 Pilisvörösvár.jpg

רכבות הונגריה (מ.א.ב)הונגרית: MÁV Magyar Államvasutak)[1] היא חברת הרכבות בבעלות המדינה ההונגרית, חברת הרכבות הלאומית של הונגריה. קודמתה המשפטית, "הרכבות המלכותיות של הונגריה", נוסדה ב-1868.[2] מטה החברה נמצא בבודפשט, אך יש לה מקומות מישכן גם בכמה ערים אחרות בהונגריה.

אורכה הכולל של רשת הרכבות בהונגריה הוא 7,243 קילומטרים. חברות שונות ורבות המשתייכות לקבוצת MÁV מבצעות מגוון רחב של פעילויות, כגון תפעול תשתיות, תובלת סחורות והובלת נוסעים. כמו כן, קבוצת החברות מספקת שירותים שונים לחברות רכבת המשא, וחברות רכבת מקומיות וזרות.

מ-15 ביולי 2020, זכויות הבעלות על חברת האוטובוסים הארצית "וולאנבוס בע"מ" (Volánbusz Zrt) שייכות לרכבות הונגריה (מ.א.ב), ומינואר 2021 הפכה חברת האוטובוסים לחלק מקבוצת MÁV. כך נוצר המעסיק הגדול ביותר בהונגריה עם 57,000 עובדים. קבוצות החברה משרתות 800 מיליון נוסעים מדי שנה.[3]

ההיסטוריה של קבוצת MÁV

בשנת 1867, שנת הפשרה האוסטרו-הונגרית של 1867, הוסמכה ממשלת הונגריה על ידי הפרלמנט לקחת הלוואת מדינה.

הרוזן הידווגי אימרה מילקו, השר שייסד את MÁV

בשנת 1868 השתמשה הממשלה בחלק מהלוואת המדינה לבניית מסילות ברזל ותעלות. ב-1 ביולי רכשה את "הרכבת הצפונית ההונגרית" שפשטה הרגל, שניהלה את קו פשט - שלגוטריאן.

בשנת 1869, הורה המשרד לעבודות ציבוריות ותחבורה כי מסילת הרכבת המנוהלת על ידי אוצר המדינה וקו זאקאן - זאגרב שיעמד להפתח בקרוב ייקראו במשותף "רכבות הממלכתיות המלכותיות של הונגריה" - כך הוקמה הקודמת המשפטית של MÁV של היום. מאותה שנה התחזק תפקידה של המדינה, רכבות פרטיות במצבים כלכליים קשים קיבלו סיוע או נקנו על ידי המדינה. על הקווים ועל כלי התחבורה שלהם (קטרים, קרונות נוסעים ומשא) השתלטה חברת הרכבות המלכותיות של הונגריה, כך שפיתוח הרשת לא נפסק לרגע.

ב-15 במרץ 1949, MÁV הפכה רשמית לחלק ממשרד התחבורה והדואר, כלומר המדינה והמשיכה לפעול בצורה זו עד לשינוי המשטר בשנת 1990.

בית משמר הרכבת מס' 30, תחנת הרכבת המזרחית ביותר של הרכבות המלכותיות ההונגריות, וטירת ראקוצי, דימשביק (1944)[4]

על מנת לחזק את הפעילות המקצועית התחבורה המאוחדת המתואמת ארוכת הטווח וניהול אסטרטגי משותף של חברות שירותי התחבורה בבעלות המדינה, החל מ-15 ביולי 2020[5] הבעלים המשפטי של "Volánbusz Zrt" הוא "MÁV Zrt". בינואר 2021, "Volánbusz" ו-"VOLÁN Buszpark" הפכו לרכוש של MÁV על מנת ליישם את כוונת הממשלה לניהול אסטרטגי מאוחד של שתי החברות הגדולות בתחום תחבורת נוסעים ומטען ברכבת ועל הכביש.[6]

"MÁV Magyar Államvasutak Zrt" שנוסדה בשנת 1868, עדיין בבעלות המדינה ההונגרית, אשר מממשת את זכויות הבעלות שלה על החברה באמצעות השר ללא תיק האחראי על ניהול הנכסים הלאומיים.

קבוצת MÁV, שיש לה יותר מ-150 שנות היסטוריה, כוללת את חברת האם ו-20 חברות בנות. בין פעילות החברה בולטים תפעול מסילות והובלת נוסעים. חברת הרכבות אינה מבצעת פעילות הובלת מטענים באופן ישיר, אך היא מספקת שירותים למספר הולך וגדל של חברות רכבות מקומיות וזרות ברשת המסילות שלה, מתשתיות רכבות בגישה פתוחה וגישה לשירותי מסילה, דרך גרירה ועד תחזוקה ותיקונים. חברות הבת להובלת נוסעים של קבוצת MÁV מתמקדות בעיקר בצרכי הנוסעים, בעוד MÁV Zrt מבצעת משימות תפעול, תחזוקה ופיתוח הקשורות לתשתיות.

נושא בעל עניין

MÁV מפעילה היום את רכבת ילדים, רכבות אמיתיות על פסים אמיתיים בעזרת ילדים. היא משמשת מסילת רכבת קטנה ונעימה למטיילים בהרי בודה, ומספקת משימה אחראית וחיי קהילה לילדים בני עשר עד ארבע עשרה המשמשים כמסילות ילדים. על פי ספר השיאים של גינס (GWR), זהו קו הרכבת הארוך ביותר בעולם שבו מבצעים ילדים תנועה ושירות מסחרי.

תחנות רכבת ותחנות עצירה

אולם לוץ של קלטי פאייאודבר

כל תחנות הרכבת הגדולות של הונגריה - תחנות הרכבת קלטי פאייאודבר, ניוגטי פאייאודבר ודלי פאייאודבר בבודפשט - מנוהלות על ידי MÁV, וכמפעילה הגדולה ביותר של תשתית הרכבת המקומית, החברה גם מנהלת את רוב תחנות הרכבת בהונגריה. תחנת הרכבת הראשונה של ה-MÁV הייתה תחנת הרכבת יוז'פווארוש (Józsefváros). היא נפתחה לתנועה ב-1867. בין השנים 1867–1885 היא פעלה כתחנת הרכבת המרכזית של מסילות הרכבת הממלכתיות בבודפשט, ולאחר מכן עברו תפקידיה לתחנת רכבת קלטי (קלטי פאייאודבר) הגדולה ומודרנית יותר שנבנתה ברובע 8.

נתונים מאפיינים של חברת הרכבות

כללי:

  • כ-57,000 עובדים
  • כ-1,350,000 נסיעות בשנה
  • אורך רשת הרכבות: 7,243 ק"מ
  • אורך המסלולים הדו-מסלוליים: 1,202 ק"מ
  • אורך מסילת רכבת מחושמלת: 2,730 ק"מ
  • אורך הרשת הבינלאומית: 2,689 ק"מ
  • מספר תחנות: 692
  • מספר תחנות עצירה: 802
  • מספר מעברי כביש מאובטחים: 2,504

מספר הרכבות שהופעלו בשנת 2020:

  • רכבות נוסעים: 1,037,641 יחידות
  • רכבת משא: 138,383 יחידות
  • אחר: 181,988 יח'
  • סך הכל: 1,358,012 רכבות

קילומטרים של נסיעות רכבת בשנת 2020:

  • רכבות נוסעים: 76,586,646
  • רכבות משא: 17,142,322
  • אחר: 7,208,894
  • סך הכל: 100,937,863

נתונים נוספים:

  • סך נוסעים משלמים (פנים + בינלאומי):
    • 110,487 מיליון (2011)
    • 110,596 מיליון (2012)
    • 110,728 מיליון (2013)
    • 110,584 מיליון (2014)
    • 141,100 מיליון (2019)
  • מספר קווי רכבות הנוסעים שהופעלו בשנת 2020: 1,033,751
  • מספר קרונות נוסעים (פנימי): 1,478
  • מספר קרונות נוסעים (בינלאומי): 220
  • מספר קטרי דיזל: כ-270 יחידות
  • מספר קטרים חשמליים: כ-390 יחידות [7]

לקריאה נוספת

ראו גם

מאמרים קשורים

קישורים חיצוניים

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא רכבות הונגריה בוויקישיתוף

הערות שוליים

  1. ^ "Elérhetőségi adatok" (בהונגרית). MÁV Magyar Államvasutak Zrt. אורכב מ-המקור ב-2013-05-04.
  2. ^ "150 éves a MÁV". אורכב מ-המקור ב-2018-09-21.
  3. ^ "Augusztus 20-tól Székesfehérvár és Esztergom térségében folytatódik a vasúti és a buszközlekedés összehangolása". MÁV-csoport (בהונגרית). 2020-08-11.
  4. ^ Közadakozásból építik újra az Erdély keleti határán álló gyimesbükki Rákóczi-várat
  5. ^ Dénes, Csurgó (2020-07-15). "Szerdától a Volánbusz tulajdonosa a MÁV". index.hu (בהונגרית).
  6. ^ www.napi.hu. "Itt a MÁV-Volán összevonás menetrendje". Napi.hu.
  7. ^ "MÁV Zrt., a MÁV-csoport irányítója". אורכב מ-המקור ב-2017-03-23.
Logo hamichlol 3.png
הערך באדיבות ויקיפדיה העברית, קרדיט,
רשימת התורמים
רישיון cc-by-sa 3.0