רשת שיווק

מתוך המכלול, האנציקלופדיה היהודית
קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש

רשת שיווק היא גוף עסקי (בדרך כלל חברה) העוסק במסחר קמעונאי ולו סניפים רבים בעלי מותג משותף. רשתות שיווק פועלות בשתי דרכים עיקריות:

  • כל חנויות הרשת הן בבעלות הרשת, וניהולן מונחה על ידי ההנהלה המרכזית של הרשת.
  • חנויות הרשת הן בבעלות זכיינים, המקבלים שירותים שונים מהרשת, כגון שירותי שיווק, הדרכה ואספקת סחורה.

לעיתים משולבות שתי השיטות ברשת אחת - חלק מחנויות הרשת הן בבעלות הרשת, וחלק בבעלות של זכיינים.

רוב רשתות השיווק מתמחות בתחום מסוים (כגון מכירת מזון, מכירת ספרים וכדומה). אך בעשור האחרון התפתחו רשתות המייחדות עצמן בצורות שונות. דוגמת רשתות אשר מטרתן להוות את הרשת הזולה בתחום (ללא קשר ישיר לאיכות) דוגמת קופיקס בתחום המזון ומקס סטוק בתחום כלי בית ומוצרים נלווים.

לחנויות הפועלות במסגרת רשת מסוימת מאפיינים דומים מבחינות רבות, כך שקונה המכיר אחת מחנויות הרשת יודע למה לצפות גם כאשר הוא נכנס לחנות שאינה מוכרת לו. נכס חשוב של הרשת הוא המותג שלה, אך לעיתים בוחרת רשת שיווק להתפצל לתת-רשתות, הפונות לקהלי יעד שונים, ולכל אחת מהן מותג משלה.

עוצמתן של רשתות השיווק מאפשרת להן פעמים רבות את דחיקתם של עסקים עצמאיים הפועלים בתחומן. תופעה זו יצרה מחלוקות במדינות רבות והובילה במקרים רבים גם לשיתופי פעולה בין עסקים עצמאיים לרשתות השיווק בניסיון למנוע שגשוג מהיר של רשתות השיווק על חשבון העסקים המקומיים.

בישראל קיימות שלוש רשתות שיווק מזון עיקריות ועוד מספר רשתות פרטיות קטנות שחולשות על רוב המשק: שופרסל (שופרסל ויש), הריבוע הכחול (חנויות מגה וזול בשפע), הרשת השלישית (הכוללת התאגדות של שש רשתות פרטיות בהן רמי לוי).

קישורים חיצוניים

P Economy.png ערך זה הוא קצרמר בנושא כלכלה. אתם מוזמנים לתרום למכלול ולהרחיב אותו.
Logo hamichlol 3.png
הערך באדיבות ויקיפדיה העברית, קרדיט,
רשימת התורמים
רישיון cc-by-sa 3.0