שברולט קמארו

מתוך המכלול, האנציקלופדיה היהודית
קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
שברולט קמארו
מאפיינים כלליים
יצרן ג'נרל מוטורס
שנות ייצור 1967-2002, 2010-
הרכבה ארצות הבריתארצות הברית ארצות הברית
סיווג מכונית פוני
פלטפורמה F Body (שנים 1967-2002),
Zeta Platform (משנת 2009+)

שברולט קמארואנגלית: Chevrolet Camaro) היא מכונית פוני שנוצרה באמריקה הצפונית על ידי מותג שברולט של יצרנית הרכב האמריקנית ג'נרל מוטורס.

המכונית הוצגה לראשונה ב-26 בספטמבר 1966 כמכונית מודל 1967 ועוצבה כמודל תחרותי לפורד מוסטנג. היא חלקה את אותה פלטפורמת F-Body (הנעה אחורית קטנה יחסית) וכן מרכיבים רבים נוספים עם מכונית הפונטיאק פיירבירד, שהוצגה גם היא ב-1967.

ארבעה דורות עיקריים של המכונית יוצרו לפני שהייצור נפסק בשנת 2002. אולם, מכונית קונספט חדשה של הקמארו הוצגה בינואר 2006, וזאת הופיעה בסרט הרובוטריקים החדש ביולי 2007, לאחר שרישיון המכוניות של ג'נרל מוטורס הותר לשימוש בסרט, כמו גם בסרט מהיר ועצבני 2 בנוסף, הדור החמישי הושק ב-2010 בארצות הברית וב-2012 באירופה.

המודלים

דור ראשון

שברולט קמארו מהדור הראשון הוצגה לראשונה בספטמבר 1966 בתור מודל 1967 בהנעה אחורית חדשה המשתמשת בפלטפורמת GM F-Body וניתנה לרכישה כרכב בעל שתי דלתות, כבעלת 2+2 מושבים, כקופה או קבריולה עם מנועי V8. בהיותם מודאגים מהצלחתה של מכונית הפורד מוסטנג, מנהלי חברת שברולט הבינו שמכונית הספורט שלהם, הקורווייר, לא תוכל להשיג את אותה הצלחה במכירות בגלל עיצוב המנוע האחורי שלה. לכן, הקמארו מודל 1967 הוצגה עם אותה הנעה אחורית וקונפיגורציית מנוע קדמי כמכונית הפורד מוסטנג. כמו כן, הקמארו עוצבה במיוחד בכך שהקלה על הרכבת תוספים ושיפורי כוח בחלל המנוע.

מודל 1967 החזיק מעמד עד לשנת 1969, ובסופו של דבר היווה השראה לפיתוח הדור החמישי של הקמארו.

דור שני

הוצגה לראשונה בפברואר 1970, הדור השני של הקמארו נמצאה בייצור למשך 12 השנים הבאות. המכונית גדלה ברוחבה ובאורכה, מה שהפך אותה לכבדה יותר. הדגם עדיין היה מבוסס על פלטפורמת F-Body והמכונית דמתה לקודמתה בעיצוב השלדה שלה, בקפיצים אחוריים, ובמתלים הקדמיים. הדגם ייראה שינויים רבים לכל אורך הייצור, עד לשנת ייצור 1981, בה החל דגם הדור השלישי.

דור שלישי

דגם הדור השלישי הוצג כדגם דגם 1982. הוא המשיך להשתמש בפלטפורמת F-Body של חברת ג'נרל מוטורס, ואף הנפיק גרסה לציון "20 שנות הנצחה" בשנת 1987 וכן גרסה לציון "25 שנות מורשת" בשנת 1992. אלה היו הדגמים הראשונים שהשתמשו במערכת הזרקת דלק, ארבע מהירויות אוטומטיות, תיבת הילוכים ידנית בעלת חמש מהירויות, מנועי ארבעה צילינדרים, גלגלי 16 אינץ', מבנה שלדה המותאם לתא מטען, ופנס בלימה שלישי במראה אחורית.

דור רביעי

דגם דור רביעי הוצג בשנת 1993 עם פלטפורמת F-Body משופרת. אפיוני המכונית מאז מודל הדור הראשון שומרו- שתי דלתות, מושבי 2+2, קופה או קבריולה ומנועי V8. מודל זה הציג את מנוע V8 LT1 בעל 5.7 ליטרים (350 אינץ' מעוקב) שהוצג שנה קודם לכן בקורבט, בנוסף לאופציה של תיבת הילוכים ידנית בעלת שש מהירויות. דגם שנת 1998 עוצב מחדש עם מראה שלדה וכן שינויים במנוע, בכך מחליף את מנוע ה-LT1 במנוע LS1 העשוי מאלומיניום (346 כוח סוס), שהוצג בקורבט C5.

הדור הרביעי של הקמארו החזיק מעמד עד לשנת 2002, שבה ייצור פלטפורמת F-Body הופסק כתוצאה ממכירות חלשות וחוסר היצע בשוק למכוניות קופה.

דור חמישי

ב-9 בינואר 2006, לאחר ארבע שנות השבתת פעילות, חברת ג'נרל מוטורס הכריזה לראשונה באופן רשמי על דגם קונספט חדש של הקמארו, שיוצרה בסוף שנת 2008 ויצאה למכירה מרץ שנת 2009. מכונית הקונספט מבוססת על פלטפורמת GM Zeta החדש, וממונעת בעזרת מנוע V8 LS3 בעל 425 כוחות סוס. בנוסף, היא מצוידת בתיבת הילוכים ידנית בעלת שש מהירויות.

כמו כן, ב-6 בינואר 2007, הציגה החברה את דגם הקבריולה. מכונית הקמארו מוצעת עם מנועי V6 ו- V8. בארצות הברית המחיר ההתחלחתי הוא 23,280 דולר אמריקאי, ובאירופה, המחיר ההתחלתי הוא 34,995 לירה שטרלינג (נכון לבריטניה) או 39,999 יורו (נכון לגרמניה).

כמו כן ב-2012 הוצגה גרסה חזקה של הקמארו שנקראת ZL1. גרסה זו מיוצרת עם מנוע 6.2 ל' V8 עם סופרצ'ארג'ר אשר מפיק 580 כוח סוס. מה שהופך אותה למכונית השרירים החמישית החזקה ביותר שיוצרה ביצור סדרתי (במקום הרביעי: שלבי GT500 משנת 2013 - 663 כוח סוס. במקום השלישי: דודג' צ'לנג'ר וצ'רג'ר הלקאט - 707 כוח סוס. במקום השני - שלבי GT500 סופרסנייק משנת 2010 - 750 כוח סוס. במקום הראשון - שלבי GT500 סופרסנייק משנת 2014 - 850 כוח סוס). בשנת 2014 הדגם עבר מתיחת פנים והוצגה גרסה מכוונת מסלול שנקראת Z28.

דור שישי

בסוף שנת 2015 הוצג הדור השישי של הקמארו. שברולט חשפו כי לקמארו החדשה תהיה אופציה למנוע 2.0 ל' טורבו שנשלף מקאדילק ATS. אבל יוצא גם מנוע V8 בהמשך.

הופעה במדיות השונות

  • בסרט רובוטריקים, רובוטריקים 2: הנקמה ורובוטריקים 3: אפלת הירח הוצגה מכונית הקונספט של הדור החמישי. המכונית (דמותו של הרובוט "באמבלבי"), שהחלה כקמארו צהובה דגם 1967, שינתה צורתה במהלך הסרט הראשון לדגם הדור החמישי.
  • בסרטים מהיר ועצבני 2, הקמארו דגם יאנקי הוצגה כאשר שני כוכבי הסרט התחרו מול יריביהם על מכוניותיהם. בריאן התחרה עם מיצובישי לאנסר אבולושן ורומן התחרה עם מיצובישי אקליפס ספיידר.
  • דגמים שונים של מכונית הקמארו הוצגו במשחקים שונים כדוגמת Need For Speed, גראן טוריזמו, Forza Motorsport, Midnight Club 3: Dub Edition Remix וכן Sega GT 2002.
  • מכונית הקמארו הוזכרה במספר שירים, ביניהם Wishlist של פרל ג'אם, black and yellow-G-mix של wiz khalifa,snoopdog, T-pain ו-juicy j ו-Racing In The Streets של ברוס ספרינגסטין.

גלריה

קישורים חיצוניים

Logo hamichlol 3.png
הערך באדיבות ויקיפדיה העברית, קרדיט,
רשימת התורמים
רישיון cc-by-sa 3.0